2020-02-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är inga människor som ramlar ihop på gatan. Efter ett samtal med public security så sa de att det är 9 infekterade personer i distriktet jag bor i. Dock vet jag inte siffran för hela stan. I övrigt är det inget att se. Tänk dig Kiruna kl 4 på en tisdagsnatt. Så är det att gå ut här.
din tröst e att de 9 som bor pa din gata och blivit sjuka e fattiga. du som rik e ju skyddad!!!
Citera
2020-02-07, 20:07
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är inga människor som ramlar ihop på gatan. Efter ett samtal med public security så sa de att det är 9 infekterade personer i distriktet jag bor i. Dock vet jag inte siffran för hela stan. I övrigt är det inget att se. Tänk dig Kiruna kl 4 på en tisdagsnatt. Så är det att gå ut här.

Vad är din bedömning av youtubeklippen från sjukhusen och staden? Är siffrorna tillförlitliga?
Eller du kanske inte har kunnat se dem?
Citera
2020-02-07, 20:08
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strobez
Varför tror du att det inte kommer hända så mycket? Känns som detta bara är början. Visst kan det försvinna likt sars. Men enligt "forskarna" ser det något mörkt ut.
Nu har jag inga källor ifrån dessa forskare, då man spontat läst här o var på nätet på lunchrasterna.
Förklara varför det år så få fall utanför kina relaterat till andra sjukdomar som gått runt???
Dags förstå så fort dem stängde ner städer i Kina och de isolerades så spred sig inte viruset i det omfång alla vill tro, det kommer enstaka fall och så kommer det göra men ngt större utbrott kommer det inte ske!
Citera
2020-02-07, 20:10
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strobez
Finns det någon chans att vi svenskar bär runt på corona för stunden utan att veta/tänka på det och tro att det är en vanlig förkylning bara? (Ja detta är ju i för sig omöjligt att svara)
Kom tänka på kollegor som jag aldrig någonsin sett sjuka, som plötsligt börjat bli sjuka och hosta hej vilt.

/häslningar en paranoid jäkel

Frugans syrra jobbar på dagis där var och varannan unge har alla symptom... och nej, ingen tror ungarna bär på coronaviruset- men det skulle lätt kunna härja på tills någon skulle bli rejält sjuk.
Kan tillägga att hon jobbar i Stockholm där även de godkänner att resande från kina med hemkarantän får vara på dagis och skola som vanligt.
Citera
2020-02-07, 20:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Förklara varför det år så få fall utanför kina relaterat till andra sjukdomar som gått runt???
Dags förstå så fort dem stängde ner städer i Kina och de isolerades så spred sig inte viruset i det omfång alla vill tro, det kommer enstaka fall och så kommer det göra men ngt större utbrott kommer det inte ske!

Vad är det för sjukdomar som du jämför med då?
Citera
2020-02-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Har du några indikationer på att Partiet har gjort något utöver det vanliga för att säkerställa att information om läget i Kina in läcker ut? Ex fler VPN:er som är blockerade, hårdare moderering på chatt-appar, strypta throughputs (så att det tar väsentlig tid att ladda upp film- och ljudklipp) osv?

Det är inte speciellt svårare att logga in på VPN. Hastigheten är långsam på dagen då alla är hemma och surfar runt på telefonen. Det innebär att internetlinan är överbelastad. Men man modererar jävligt hårt. Man har gått ut med information att chattar och liknande gällande viruset som inte är godkända av partiet kommer leda till avstängda konton. Jag vet dock inte hur hårt man efterlever det. Med dödsbeskedet gällande Li WenLiang så har det framkommit riktig massiv kritik, och dessa konton verkar vara aktiva fortfarande. Men man kör stenhård propaganda varje dag med att partiet är på folkets sida, att man jobbar hårt för att lösa virusproblemet, att Kina står ensamt i kampen . En del folk vågar dock ifrågasätta och säga emot.
Citera
2020-02-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Ofta så brukar just gris pekas ut som mellanvärd för virus från t ex fågel till människa. Men i detta fall så har jag inte sett ens några hypoteser om att gris ska vara inblandad. Men i vissa länder i Sydostasien har de stora problem med afrikansk svinpest och jag kan tänka mig att bilderna du såg har med det att göra. Det är en väldigt smittsam sjukdom mellan grisar som skapar stora ekonomiska skador om det får fäste.

Sista halvan av 2019 dog det ca 350 miljoner grisar i kina i någon sjukdom
Citera
Medlem
Skulle ju vara intressant och veta hur många i Kina som dött av lunginflammation i år - om många otestade fall registreras så tänker jag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddanollaren
din tröst e att de 9 som bor pa din gata och blivit sjuka e fattiga. du som rik e ju skyddad!!!

Inte på min gata, på mitt distrikt. Jag har inte en susning om deras ekonomiska status. Har du?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Intressant men märklig rubrik: China to evacuate its citizens from Bali to Wuhan amid coronavirus spread

https://www.abc.net.au/news/2020-02-08/china-offers-citizens-return-flight-bali-to-wuhan-coronavirus/11945554
Citera
2020-02-07, 20:17
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://samnytt.se/14-miljonersstaden-guangzhou-satt-i-karantan-hongkong-stanger-gransen-mot-kina/

Enligt olika källor ska jättestaden Guangzhou ha satts i karantän nyligen där befolkningen fått utegångsförbud. Samtidigt stänger Hong Kong gränsen mot Kina och läkaren som avslöjade corona-viruset har dött.

För tydlighetens skull, jag hittar inget om att HK stänger gränsen mot övriga Kina. Omfattande begränsningar av olika slag - ja. Helt stängt - nej. Sedan kan man så klart spekulera i vad som komma skall, men det är faktiskt något helt annat och inget en nyhetssida bör ägna sig åt.
Citera
2020-02-07, 20:18
Medlem
Min fråga till alla insatta är hur fan Kina kan vara ett fungerande land fortfarande? Man ser bilder från Peking med helt öde gator! Hur kan det inte bli total kollaps? Var får alla dessa människor mat ifrån ens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in