2020-02-08, 15:14
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Haha ja du ser. Kul, det var ett jäkligt lågt pris. Kikade på spindelled efter trådstart. Ekonomen ville ha typ 3500kr. Vansinne!

Svindyrt är det, varför vet jag inte. Arbetet tar faktiskt inte så lång tid vid byte av kedja.
Ohja verkligen haha. Usch det är orimligt, antar att det bara var en spindelled för det priset?

Nä byte av generator, kamrem/vattenpump är nog inte så svårt, brukar kolla på ChrisFix på Youtube.
Citera
2020-02-08, 15:17
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte alla verkstäder som är så pigga på att man kommer med delarna i en påse och vill att de ska montera dem. De brukar vilja köpa delarna själva från sina kontakter då vet de att det blir rätt grejer. Ofta tjänar de pengar på delarna de köper in också.

Risken är att det kostar lika mycket att "titta på det" som att göra hela jobbet. Om de ska riva ned lådan och mäta upp delar så kan de lika bra byta grejerna på en gång. Men börja med att hitta en lokal verkstad och diskutera jobbet med dem. Vem vet, de kanske har nån bra ide om detta.
Men de kan väl inte neka mig ändå eller? Säger jag som det är att jag vill komma undan billigare i pris så borde de förstå det.

Hmm okej, jag låter nog växellådan vara ett tag till och fixa till dessa andra problem först så ska jag forska i det.
Får väl hoppa över 2ans växel. Det lärde jag mig på körskolan, iofs var det från 2-4-6, inte 1-3-5. Borde inte ta nån skada.
Citera
2020-02-08, 15:19
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Ohja verkligen haha. Usch det är orimligt, antar att det bara var en spindelled för det priset?

Nä byte av generator, kamrem/vattenpump är nog inte så svårt, brukar kolla på ChrisFix på Youtube.

Jajjemen, givetvis 1stycke.

Hmm, ska kika in den kanalen. Tack för det indirekta tipset.
Citera
2020-02-08, 15:25
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Jajjemen, givetvis 1stycke.

Hmm, ska kika in den kanalen. Tack för det indirekta tipset.
Men gud, ohyggligt dyrt!!

Gör det! Av han har jag lärt mig byta bromsar, hjullager, serva bilar m.m. Inga problem! 👍
Citera
2020-02-08, 15:31
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Men gud, ohyggligt dyrt!!

Gör det! Av han har jag lärt mig byta bromsar, hjullager, serva bilar m.m. Inga problem! 👍

Måste bara fråga. Lämnade du in för inpressning av hjullager?
Behöver förmodligen byta men är lite skraj för att pressa in själv. Sett att vissa slår in ett fryst hjullager men är skeptisk till metoden med tanke på eventuella skador.
Citera
2020-02-08, 15:35
Medlem
Citat:
Kort och gott kan jag nämna de nuvarande fel på bilen.
Drivknutar h&v, spindelled h&v, stabilisatorstag höger (krängningshämmare), 2ans växel hoppar ur ibland, låskistan i bagageluckan krånglar, ena dörrstoppet behöver bytas och tillslut är det lite trögt att backa så man får ge mer gas. Kanske har att göra med att det är en bensin/etanol motor, de är väl mer klenare än en vanlig diesel/bensin motor?

Jag har kollat upp delarna på internet och får de billigare men det finns olika alternativ såsom olika mått på drivknut, spindelled och stagen så jag vågar inte beställa dem och låta en verkstad sätta dit dem.

Bilen är för övrigt en Renault Mégane III -11.

Mekonomen tar lite över 10K för att BARA fixa drivknutarna, dörrstoppet och låskistan där bak. Det har jag inte råd med just nu.. Snälla ge mig tips.
Gå in på www.bilpriser.se och se vad bilen är värd.
Kolla därefter vad delarna kostar på www.frodo.se.
Mekonomen är den absolut sista verkstaden du ska anlita - även deras delar - om du inte är mycket förmögen och inte har några krav på tillfredsställande resultat.
Jag, och flera med mig, kan intyga deras inkompetens.
Har flera, men inte alla, "bilmekaniker" som är anställda på bidrag och som inte har en aning om bilar och bilreparationer.
Skulle kunna namnge flera Mekonomenverkstäder som har det så, men gör det inte.
Många MENA som inte ens kan svenska.
Mycket tråkig erfarenhet av Mekomomen.
I ett fall fick min bil bärgas till annan verkstad för att dom förstört mera än vad bilen var skadad när den bärgades till dem.
Mycket kostsamt och tidsödande.
Ett råd i all välmening.
Citera
2020-02-08, 15:37
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Måste bara fråga. Lämnade du in för inpressning av hjullager?
Behöver förmodligen byta men är lite skraj för att pressa in själv. Sett att vissa slår in ett fryst hjullager men är skeptisk till metoden med tanke på eventuella skador.
Nä jag pressade inte in, utan det var en hjullagersats som man bara skruvade på axeln. Vissa bilar använder sig av hjullager man måste pressa in. Aldrig vart utför det faktiskt men jag skulle slå in det fryst om jag hade det så, då krymper det lite vilket gör det lättare.

På min nuvarande bil är hjullagret fram fastskruvat i axeln men där bak sitter hjullagret i bromsskivan, ganska smidigt.
Citera
2020-02-08, 15:41
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Gå in på www.bilpriser.se och se vad bilen är värd.
Kolla därefter vad delarna kostar på www.frodo.se.
Mekonomen är den absolut sista verkstaden du ska anlita - även deras delar - om du inte är mycket förmögen och inte har några krav på tillfredsställande resultat.
Jag, och flera med mig, kan intyga deras inkompetens.
Har flera, men inte alla, "bilmekaniker" som är anställda på bidrag och som inte har en aning om bilar och bilreparationer.
Skulle kunna namnge flera Mekonomenverkstäder som har det så, men gör det inte.
Många MENA som inte ens kan svenska.
Mycket tråkig erfarenhet av Mekomomen.
I ett fall fick min bil bärgas till annan verkstad för att dom förstört mera än vad bilen var skadad när den bärgades till dem.
Mycket kostsamt och tidsödande.
Ett råd i all välmening.
Absolut!
Nej nej Mekonomen blir det inte. Jag tänkte ta den till Autoexperten och höra. Kanske MECA också.

Tackar för dessa tips. Håller mig undan Mekonomen.
Citera
2020-02-08, 15:42
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Nä jag pressade inte in, utan det var en hjullagersats som man bara skruvade på axeln. Vissa bilar använder sig av hjullager man måste pressa in. Aldrig vart utför det faktiskt men jag skulle slå in det fryst om jag hade det så, då krymper det lite vilket gör det lättare.

På min nuvarande bil är hjullagret fram fastskruvat i axeln men där bak sitter hjullagret i bromsskivan, ganska smidigt.

Shit vad smidigt. Min sitter inpressad som det verkar, ska nog lämna in det för säkerhetsskull men jag får se. Ska läsa på lite mer.
Citera
2020-02-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte alla verkstäder som är så pigga på att man kommer med delarna i en påse och vill att de ska montera dem. De brukar vilja köpa delarna själva från sina kontakter då vet de att det blir rätt grejer. Ofta tjänar de pengar på delarna de köper in också.

Risken är att det kostar lika mycket att "titta på det" som att göra hela jobbet. Om de ska riva ned lådan och mäta upp delar så kan de lika bra byta grejerna på en gång. Men börja med att hitta en lokal verkstad och diskutera jobbet med dem. Vem vet, de kanske har nån bra ide om detta.
Känner en som driver egen allbilsverkstad.
Han vägrar att göra jobbet om han inte får köpa in delarna själv.
Skulle han, mot förmodan, göra jobbet när kunden håller med delarna, skriver han på kvittot "Kunden håller med delar - ingen garanti".
Citera
2020-02-08, 15:48
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Shit vad smidigt. Min sitter inpressad som det verkar, ska nog lämna in det för säkerhetsskull men jag får se. Ska läsa på lite mer.
Riktigt smidigt men bromsskivan blir dock dyrare då.
Ja läs på noga. Byta hjullager är inte svårt, dock kan det nog vara lite värre att pressa in den.
Citera
2020-02-08, 15:49
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Känner en som driver egen allbilsverkstad.
Han vägrar att göra jobbet om han inte får köpa in delarna själv.
Skulle han, mot förmodan, göra jobbet när kunden håller med delarna, skriver han på kvittot "Kunden håller med delar - ingen garanti".
Aj då, kommer åka dit på måndag och fråga om det är okej att jag har med mig nya delar. Säger de nej får jag leta vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in