2020-02-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som jag förstått det så subventioneras rennäringen med cirka 200 miljoner kronor årligen och generar cirka 1 000 miljoner kronor i skatteintäkter årligen.

Jag tror att både samerna och Greta Thunberg skulle tycka det var bra om vi åt lite mera renkött och viltkött som är mera klimatsmart.

Hur i hela friden skulle den svenska rennäringen kunna rendera en miljardindustri? Lite renskav och sameslöjd, typ. Har verkligen ingen aning men ser fram emot en länk. (Det är väl inte så illa att du gått på snacket om ”pensionsräddare” också )

Tillägg: Som hårdnackad vegan måste Greta rimligen ta avstånd från att äta även renkött.
Senast redigerad av MidlifeMommy 2020-02-08 kl. 14:15. Anledning: Tillägg
2020-02-08, 14:26
Medlem
Giant Squids avatar
Harrison Ford är ute och promotar sin nya film The Call of the Wild, nu senast i Mexico, och passar på att hylla Greta.

Harrison Ford Hijacks New Movie Promo To Bash America And Praise Greta Thunberg
https://www.themix.net/2020/02/harrison-ford-call-of-the-wild-praises-greta-thunberg/

Citat:
The Hollywood icon best know for his starring roles in Star Wars and Indiana Jones just blasted America while promoting his new movie The Call Of The Wild in Mexico, saying that the U.S. has lost its “moral leadership” in the world. Harrison Ford then went on to praise 17-year-old Swedish climate activist and 2020 Nobel Peace prize nominee Greta Thunberg.

Harrison Ford Praises Greta Thunberg
“I certainly applaud Greta… her activism, her role in representing the interests of young people, and I admire her courage, her fortitude, and also admire her capacity to express herself,” he said. “Science is being ridiculed by people in ideological campgrounds. They are refusing the wisdom, the discipline of science, in favor of a political point of view. And that has to stop. And I believe young people throughout the world know that it has to stop and are capable and willing to make the sacrifices to make that happen. ”

“I applaud Greta’s part in the leadership of young people and I consider the threat to the natural world as the single biggest threat to humanity,”.
2020-02-08, 15:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jo jag såg någon säga det i en insändare, men jag såg inget vidare belägg för det.
Är tveksam, var finns intäkterna? Turism kan vi ju ha utan rennäring.
Klart att jag kan ha fel, har ju haft det förut.
Det tog några minuter att hitta ett troligt ursprung till uppgifterna om att statens vinst verkar ligga på 800 000 000:- kronor per år, något som vi båda tyckte oss känna till eller ha hört.

https://www.pajala.se/Documents/PUAB/Rapporter/140601 Rennäringen officiell slutrapport ver 2.0.pdf

Har inte läset rapporten ännu, men jag tror inte Greta Thunberg behöver skämmas för att stötta urbefolkningar generellt och samerna i Sverige.
2020-02-08, 15:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur i hela friden skulle den svenska rennäringen kunna rendera en miljardindustri? Lite renskav och sameslöjd, typ. Har verkligen ingen aning men ser fram emot en länk. (Det är väl inte så illa att du gått på snacket om ”pensionsräddare” också )

Tillägg: Som hårdnackad vegan måste Greta rimligen ta avstånd från att äta även renkött.
Jo veganer äter ju inte kött och avstår i övrigt också från användandet av animaliska produkter.

Ser fram emot synpunkter och kommentarer på länken, alltid lika underhållande.
https://www.pajala.se/Documents/PUAB/Rapporter/140601 Rennäringen officiell slutrapport ver 2.0.pdf
2020-02-08, 15:58
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jo veganer äter ju inte kött och avstår i övrigt också från användandet av animaliska produkter.

Ser fram emot synpunkter och kommentarer på länken, alltid lika underhållande.
Skummat igenom den, tycker att det i stora delar är en partsinlaga.
Hittat en del som jag finner vara anmärkningsvärt, men jag har just nu inte tid att kolla noggrannare, återkommer eventuellt.
2020-02-08, 16:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Som jag förstått det så subventioneras rennäringen med cirka 200 miljoner kronor årligen och generar cirka 1 000 miljoner kronor i skatteintäkter årligen.

Jag tror att både samerna och Greta Thunberg skulle tycka det var bra om vi åt lite mera renkött och viltkött som är mera klimatsmart.
Vore onekligen nyttigt för Greta att äta mer renkött, det skulle hon må bra av.
Kanske lite annat vilt också, vildsvinstammen borde skattas mer, tänk er Greta äta ett vildsvin som Obelix gör, då skulle hon snabbt sluta vara så förtvivlat undernärd.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-02-08 kl. 16:11.
2020-02-08, 16:09
Medlem
Citat:
Jo jag såg någon säga det i en insändare, men jag såg inget vidare belägg för det.
Är tveksam, var finns intäkterna? Turism kan vi ju ha utan rennäring.
Klart att jag kan ha fel, har ju haft det förut.

Turism är ju inte bra för klimatet.
2020-02-08, 16:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad gäller klimatet, föredrar jag själv att lyssna på forskare och inte en gammal seg skådis.

Fast nu pratar vi om både Indiana Jones och Han Solo (i Star Wars). Att bli hyllad av honom är... episkt.

Däremot är detta kul:

Citat:
"Filmstjärnan Harrison Ford skickade bud till Greta att han gärna vill träffa henne när hon är i New York. Greta visste inte vem han är. Sedan tackade hon nej."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/EW5qgo/greta-stallde-in-i-new-york--samma-tryck-pa-henne-som-pa-en-varldsled

Harrison Ford ville träffa Greta när hon var i New York. Men Greta visste inte vem han var och sade nej.
2020-02-08, 16:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast nu pratar vi om både Indiana Jones och Han Solo (i Star Wars). Att bli hyllad av honom är... episkt.

Däremot är detta kul:

Harrison Ford ville träffa Greta när hon var i New York. Men Greta visste inte vem han var och sade nej.
Haha episkt.
Men dom stötte väl på varandra i Madrid?
2020-02-08, 20:12
Medlem
Är Greta Thunberg tvungen att besöka Jokkmokks Marknad för att det ska se ut som om hon har många tillhörare. Ca 40 000 besöker marknaden varje vinter.
2020-02-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Är Greta Thunberg tvungen att besöka Jokkmokks Marknad för att det ska se ut som om hon har många tillhörare. Ca 40 000 besöker marknaden varje vinter.

Den där Jokkmokkskorven ska tydligen vara nåt alldeles extra...kanske dags för Greta att görs ett litet snedsprång från veganismen?

Har för övrigt inte riktigt fattat hennes hållning i frågan. Det är alltså förbjudet att äta kött, men om man är lapp då får man äta kött, eh?
2020-02-08, 21:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Samerna har ljugit ihop hur mycket skatteintäkter rennäringen ger för att de vill stoppa nån gruva som planeras i trakterna av Jokkmokk. Allt sockras som bara satan för att påverka beslutsfattarna. Nu har de fått Greta på sin sida också så då är det väl i stort sett klart att det inte blir något av gruvan. Spelar ingen roll att resten av Norrland vill ha den för det finns ingen chans i världen att någon kommer att säga emot Greta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in