2020-02-08, 13:08
Medlem
Notime2besads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Vad är det man ska tänka till på? Jag är lika försiktig som jag alltid är. Dessutom så är det här lite värre än en vanlig influensa. Tror man behöver lugna ner sig lite och inte hoppas på det värsta.
Det värsta håller på att hända just nu i skrivande stund.Det stundar kaos som du aldrig kunnat tänka dig 50 miljoner chineser på flykt från sitt eget land.
Citera
2020-02-08, 13:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag frågar inte om det.
Det känns inte sannolikt. Jag läste rapporten som släpptes om det här. Det skrevs om antalet receptorer för viruset som skulle vara högre för asiatiska män. Att viruset varit smart nog att utvecklas till att passa denna värd vad jag kunde utläsa (Jag har ingen expertkunskap)
Det verkar ju totalt orimligt eftersom virus måste ju ha "intresse" av att öka sin egen spridning så mycket som möjligt. Inte att begränsa sig.
Jag reserverar mig för eventuella feltolkningar, då jag inte är någon stjärna på medicinsk engelska.
Har ingen aning om vilken "rapport" du hänvisar till eller om du tolkat den rätt - sådana rapporter kan vara rätt avancerade även för den som har medicinska kunskaper.

Min replik till dig kom av att du verkade anse frågan om etnicitet hos den som dör mindre intressant.

Det fetade förstår jag inte. Att det finns variationer i HLA-typer är ett etablerat vetenskapligt faktum och vad det skulle ha att göra med ett virus ev "intresse" undgår mig.
Citera
2020-02-08, 13:11
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Titta på dessa grafer som jämför bland annat nya coronaviruset med svinfinfluensan så du har ett hum om vilket beslut du tar.

https://ncov.r6.no/

Det här var mycket oroväckande grafer. Coronaviruset är MYCKET värre än svininfluensan och det är nog dags att folk börjar förstå det.
Citera
2020-02-08, 13:12
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Fast det verkar finnas god tro till att det smittar asiater bättre, eftersom viruset sprids via ACE-1 receptorer. Dessa är mycket vanligare bland asiater än västerlänningar. Allra minst sådana här har semitiska folkslag (<1%), europeer ca 10-20% och asiater 40-50%.

Det finns just nu i USA god tro till att man inte blir smittad om man inte dricker Corona-öl. Det finns också en god tro till att viruset är ett biologiskt vapen tillverkat av kina.
Jag säger inte att det ena är mer sant än det andra.
Det är upp till var och en och tro på vad man vill.

Jag själv är väldigt förtjust i matematik. Matematik ljuger aldrig. Så länge man har en vettig utgångspunkt. Jag har läst om viruset, hur det är uppbyggt, och dess klassificering.
Jag har sett fler lik än vad jag kan räkna på video, filmade av skrikande Kineser i ett land där det är förbjudet att prata om vad som helst. En läkare som larmade har gått bort. Han var en av åtta. De andra sju saknas.
Jag har dragit slutsatsen att detta är en global killer. Alla andra får dra vilken slutsats de vill så länge de är rädda om sig. Lite grann iallafall.
Citera
2020-02-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notime2besad
Det värsta håller på att hända just nu i skrivande stund.Det stundar kaos som du aldrig kunnat tänka dig 50 miljoner chineser på flykt från sitt eget land.
ja och vart är dem nu??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Titta på dessa grafer som jämför bland annat nya coronaviruset med svinfinfluensan så du har ett hum om vilket beslut du tar.

https://ncov.r6.no/

Intressant. China vs Hubei är mest intressant då den antyder att problemet i Hubei är bristerna i vården pga för många sjuka. I övriga Kina så lyckas man rädda livet på många fler patienter.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu är ju ett virus inte smart, det är bara en konstruktion av instabila proteinkedjor och sannolikhet för att dessa blir annorlunda när de kopieras.

Nej bara det.
Det står verkligen SMART NOG i den vetenskapliga rapporten.
Ordagrant.
Vilket gör att man bara där kan ifrågasätta hur seriös den är.
Citera
2020-02-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det är inte ett lätt beslut så länge myndigheter inte avråder eller helt förbjuder vissa rutter. Det är den klassiska frågan NÄR man ska isolera sig. Och det är för de allra flesta svårt. Lätt att stanna hemma från skola och jobb om myndigheterna stänger skolor etc, väldigt svårt att ta det beslutet själv i rätt tid idag.

Jag ska flyga inom Europa nästa vecka. Det är inte mycket pengar det handlar om, om jag ställer in resan. Men det är för att vara med mina barn, som bor i ett annat land. De har sportlov. Hur hög är risken att resa? Hur hög är knäpprisken att ställa in? Det är sådan beslut vi måsta fatta löpande, dygnet runt.
Du kann vara lugn inom Europa ett tag till, men ha med dig en FFP3 mask för ditresan och en P3a för hemresan sa kommer det ga bra.
Citera
2020-02-08, 13:17
Medlem
57Emmas avatar
Film från ett av de nya sjukhusen som byggts i Wuhan. Kan inte garantera källan men många liknande filmer och bilder har publicerats av flera olika.
De ligger massor av människor intill varandra, det finns ingen utrustning förutom värmefilt, toaletterna är byggda utanför.

https://mobile.twitter.com/JacobHandsome2/status/1226113121325989888
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har ingen aning om vilken "rapport" du hänvisar till eller om du tolkat den rätt - sådana rapporter kan vara rätt avancerade även för den som har medicinska kunskaper.

Min replik till dig kom av att du verkade anse frågan om etnicitet hos den som dör mindre intressant.

Det fetade förstår jag inte. Att det finns variationer i HLA-typer är ett etablerat vetenskapligt faktum och vad det skulle ha att göra med ett virus ev "intresse" undgår mig.

Jaha. Jag läste det som att du skrev att jag var intresserad av teorin. Det är jag inte.
Rapporten har länkats flitigt som bevis i tråden. Hoppas att du ursäktar att jag inte orkar bläddra fram den nu.
Angående "intresse" (brist på ett bättre ord) Är det min uppfattning av det jag har läst om virus, att de utvecklas, muterar för att öka sin egen spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej bara det.
Det står verkligen SMART NOG i den vetenskapliga rapporten.
Ordagrant.
Vilket gör att man bara där kan ifrågasätta hur seriös den är.
Verkligen, men man kan ju iofs tycka att en konstruktion är smart även om den är slumpmässig.
Citera
2020-02-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag skulle gärna ha källan till siffrorna då jag vill förkovra mig ytterligare i frågan.

Jag läste nyss en publikation (från den 5:e februari) Där de analyserat lungvävnad (?) från olika folkgrupper och där kom man fram till att asiater inte hade ett större antal ACE II receptorer. Dock var det hos patienter med någon form av lungcancer (om jag inte minns fel) Dock såg de en väldig ökning av ACEII hos rökare. Dock är den inte per review, och jag minna inte hur många som var med i urvalet. Den studie många här inne har refererat till ang att asiater har fler Ace2 receptorer hade bara med en (!) asiat.

Så jag är väldigt nyfiken på hur många av de som blivit allvarligt sjuka som var rökare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in