2020-02-08, 12:59
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vad få ni dessa uppgifter ifrån, det står att dom säljer minimum 7st masker, alltså 7 masker är minimum man kan beställa, ser inget om ett paket med 15 masker!

De har uppdaterat sidan, det gick att tolka produktinformationen som att det var 15 masker för 37:-.
Citera
2020-02-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jasså? Vart finns det info om just den lunginflammation som drabbar de sjuka av detta virus? Inte hittat det nämligen, men den kanske inte är bakteriell alls utan enbart resultat av viruset. 🤔

Det är bl.a.det som är farligt med detta nya virus att det tycks gå direkt på lungorna och att det blir livshotande hos vissa eftersom lungvävnaderna kan kollapsa av virusangreppen och inte längre göra sitt jobb. De som blir svårt sjuka behöver därför intensivvård/respiratorvård och i särskilt svåra fall extrakorporeal membranoxygenering (ECMO).

Dessutom finns det alltid risk för att en bakteriell infektion tillstöter. Då blir situationen ännu värre. Särskilt om bakterierna dessutom har blivit resistenta mot antibiotika. Det är därför det är bra att vaccinera sig mot pneumokocker. Då minskar man i alla fall risken.

Det finns massor av info i tråden. Det är bara att söka på t.ex. lunginflammation i sökrutan så får du upp inlägg.
Citera
2020-02-08, 13:03
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det finns det etniska variationer ex vad gäller HLA-typer (Human leukocyte antigen) - som medverkar i kroppens immunförsvar bl a mot virus. Man skulle kunna tänka sig att en HLA-variant är överrepresenterad i den östasiatiska populationen, en variant som är illa anpassad att försvara kroppen mot 2019-nCov och leder till att människor med den variationen har en högre sannolikhet att dö om de blir smittade.

En sådan variant skulle således öka dödligheten inom den gruppen om än inte smittspridningen.

Variationerna avseende HLA är dock mkt stora inom de etniska grupperna så det du frågar om (ett virus som bara drabbar en ras) tror jag inte på.

MEN, det gör ändå att frågan om den som dör är av asiatisk härkomst intressant.

Jag frågar inte om det.
Det känns inte sannolikt. Jag läste rapporten som släpptes om det här. Det skrevs om antalet receptorer för viruset som skulle vara högre för asiatiska män. Att viruset varit smart nog att utvecklas till att passa denna värd vad jag kunde utläsa (Jag har ingen expertkunskap)
Det verkar ju totalt orimligt eftersom virus måste ju ha "intresse" av att öka sin egen spridning så mycket som möjligt. Inte att begränsa sig.
Jag reserverar mig för eventuella feltolkningar, då jag inte är någon stjärna på medicinsk engelska.
Citera
2020-02-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, men mot de följdinflammationer som man ofta får av en viruslunginflammation. John Campbell förklarar detta väldigt bra i en av sina videos.

I en annan av videona förklarar han att detta troligen är en av huvudorsaken till dödsfallen (baserat på en studie av vanlig viruslunginflammation från Shanghai).

Ja, visst. Det är därför som det är viktigt att minska risken genom att vaccinera sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Därför tror jag också att räkna på dödligheten utanför Kina kan vänta ca 8 veckor till innan man kan säga något överhuvudtaget. Anledningen är att de som reser är oftast friska, insjuknar de med lindriga symptom och hälsar på sina äldre föräldrar, släktingar eller enbart råka smitta någon gammal gubbe som mig till exempel i Ica-kön. Så tar det ett antal veckor innan det stegrar.

Ponera att en 89 årig man på ett äldreboende får feber, lunginflammation och så småningom dör. Det kommer sannolikt avfärdas som naturlig åldersdöd som få anklagar Gud som orättvis. Eller analyseras gener för att få fram namnet på viruset? Nä, skulle inte tro det. I själva verket kan han ha smittats av vaktmästaren på hemmet som själv bara varit lite snorig när han skruvade upp hygienrutinsinstruktionen över handfatet hemma hos den nu döde. Vaktmästaren drabbades inte värre än några fler kråkor i näsan än vanligt innan han tillfrisknade från den Nya-Kinasjuka han ovetandes hade drabbats av. Och lika ovetande var omgivningen om den egentliga dödsorsaken för mannen. Skulle detta vara ett otänkbart scenario och om inte, vad säger det om mörkertalet och trovärdigheten av de exakta dödstalssiffror som nu redovisas timvis?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Fast det verkar finnas god tro till att det smittar asiater bättre, eftersom viruset sprids via ACE-1 receptorer. Dessa är mycket vanligare bland asiater än västerlänningar. Allra minst sådana här har semitiska folkslag (<1%), europeer ca 10-20% och asiater 40-50%.
Jag skulle gärna ha källan till siffrorna då jag vill förkovra mig ytterligare i frågan.
Citera
2020-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag frågar inte om det.
Det känns inte sannolikt. Jag läste rapporten som släpptes om det här. Det skrevs om antalet receptorer för viruset som skulle vara högre för asiatiska män. Att viruset varit smart nog att utvecklas till att passa denna värd vad jag kunde utläsa (Jag har ingen expertkunskap)
Det verkar ju totalt orimligt eftersom virus måste ju ha "intresse" av att öka sin egen spridning så mycket som möjligt. Inte att begränsa sig.
Jag reserverar mig för eventuella feltolkningar, då jag inte är någon stjärna på medicinsk engelska.
Men ärthjärna, hur fan ska viruset veta att det finns en större värld än det den för nuvarande befinner sig i? Klart den anpassar sig till den miljö den befinner sig, är ju så all evolution fungerar... du tar ju priset.
Citera
2020-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
De har uppdaterat sidan, det gick att tolka produktinformationen som att det var 15 masker för 37:-.
Jo. skrev mitt inlägg innan det klargjordes i tråden,.
Jag köpte ett gäng , det är flera bekanta som försökt få tag i masker,vi får väl se om dom kommer, jag beställde från en annan firma tidigare i veckan som påstod att maskerna var på lager, men det visade sig att så inte va fallet.
Citera
2020-02-08, 13:07
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu är du dumsnål. Pengar är ändå bara pengar. Man kan tjäna nya. Livet, däremot, har du bara ett av... Men som jag har sagt många gånger nu - allt det här är UD:s fel. Skulle de gå ut med varning, så skulle du få dina pengar tillbaka. Du och alla andra som sitter i det här dilemmat nu...

Det är inte ett lätt beslut så länge myndigheter inte avråder eller helt förbjuder vissa rutter. Det är den klassiska frågan NÄR man ska isolera sig. Och det är för de allra flesta svårt. Lätt att stanna hemma från skola och jobb om myndigheterna stänger skolor etc, väldigt svårt att ta det beslutet själv i rätt tid idag.

Jag ska flyga inom Europa nästa vecka. Det är inte mycket pengar det handlar om, om jag ställer in resan. Men det är för att vara med mina barn, som bor i ett annat land. De har sportlov. Hur hög är risken att resa? Hur hög är knäpprisken att ställa in? Det är sådan beslut vi måsta fatta löpande, dygnet runt.
Citera
2020-02-08, 13:07
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Inte jag som är orolig. Finns ingen anledning i världen för mig att avboka.

Jag vet mycket väl att det här blåser över snart.

För att få lite perspektiv kan du gå in på tråden om Svininfluensan. Den började precis likadant som den här. Domedagsprofetior överallt, sedan blåste det över och folk fick stå med svansen mellan benen och dyra munskydd liggandes hemma.

Titta på dessa grafer som jämför bland annat nya coronaviruset med svinfinfluensan så du har ett hum om vilket beslut du tar.

https://ncov.r6.no/
Citera
2020-02-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag frågar inte om det.

Nu är ju ett virus inte smart, det är bara en konstruktion av instabila proteinkedjor och sannolikhet för att dessa blir annorlunda när de kopieras.
Citera
2020-02-08, 13:08
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Inte jag som är orolig. Finns ingen anledning i världen för mig att avboka.

Jag vet mycket väl att det här blåser över snart.

För att få lite perspektiv kan du gå in på tråden om Svininfluensan. Den började precis likadant som den här. Domedagsprofetior överallt, sedan blåste det över och folk fick stå med svansen mellan benen och dyra munskydd liggandes hemma.

Skillnaden är att det har blivit större fort denna gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in