2020-02-07, 19:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag kom på hur jag kan formulera vad jag menar tydligare.

Om slutstycket far bakåt med för hög kraft så kommer den axiella kraften att plastiskt deformera stoppet så att den deformeras radiellt både inåt och utåt.
Den radiellt utåtgående deformationen vill vi ska möta så stort motstånd som möjligt för att få så hög både statisk och dynamisk friktion.
Ett rör är mer motståndskraftigt mot radiellt utåtgående krafter på mitten än i en ände eftersom det finns mer material, på båda sidor, som kraften fördelas över.

Alltså, en kraft som skulle bli en bula i mitten på ett rör skulle kunna få ett rör att spricka upp som ett bananskal i en ände.

Plus då mer gods bakom bulten.

Då med reservation för att jag inte vet vilka krafter vi pratar om så stoppet kan redan vara mer än tillräckligt överdimensionerat. Men det blir mycket vinst av några extra cm som inte innebär något mer jobb.

Fortsätter följa med intresse!
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-02-07 kl. 20:02.
Citera
2020-02-08, 09:41
Medlem
WaffenJannes avatar
Faktum är att i originalritningen så är två stycken fyrkantsrör satta på snedden längst bak. Professor Parabellum tyckte kanske att det var nödvändigt med två för att stå emot deformation i sidled. Lat som man är så använde jag bara ett. Blir det problem kanske jag helt enkelt installerar en solid järnkub längst bak. Blir lite mer vikt men det är en bombsäker lösning på problemet.

https://s19.directupload.net/images/200208/uwtm5jnu.png

Att förlänga lådan känns inte tilltalande. Jag vill ha vapnet så kort som möjligt.

Ja, och det är ett STEN-magasin så kalibern är 9mm Parabellum.
Senast redigerad av WaffenJanne 2020-02-08 kl. 09:45.
Citera
2020-02-08, 12:09
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Faktum är att i originalritningen så är två stycken fyrkantsrör satta på snedden längst bak. Professor Parabellum tyckte kanske att det var nödvändigt med två för att stå emot deformation i sidled. Lat som man är så använde jag bara ett. Blir det problem kanske jag helt enkelt installerar en solid järnkub längst bak. Blir lite mer vikt men det är en bombsäker lösning på problemet.

https://s19.directupload.net/images/200208/uwtm5jnu.png

Att förlänga lådan känns inte tilltalande. Jag vill ha vapnet så kort som möjligt.

Ja, och det är ett STEN-magasin så kalibern är 9mm Parabellum.

Menar du att orginalritningen har 2 st uppsättningar med fyrkantsrörsbitar med respektive bultar i serie efter varandra eller menar du 2 stycken fyrkantsrörsbitar i varandra med 1 bult?

Plastisk deformation där vore en bra sak då friktionen mellan det inre och yttre fyrkantsröret bidrar till axiellt motstånd precis som bulten gör. Så sätter du en solid kub där så är det bara bultens styrka som håller emot, så det skulle inte förbättra något. Deformeras stoppet så kommer de radiellt utåtgående krafterna att bidra med friktion mot de axiella krafterna. Även, eftersom kraften på kuben baktill inte kommer verka exakt precis i mitten på kuben så kommer denna röra sig både bakåt och vridas i röret. Om den bakre delen av den solida kuben är precis i linje med det yttre fyrkantsrörets slut så kommer friktionen från den solida kubens hörn och kanter från vridmomentet inte kunna verka mot det yttre rörets insida och på så sätt också ge axiellt motstånd via friktion då det inte finns något rör bakom som kan ta upp de krafterna. Plus då mer gods bakom bulten.

Så du får 3 vinster av att göra röret några cm längre bakom stoppet som du tillåter plastiskts deformeras. Axiellt motstånd via friktion från plastisk deformation utåt i radiell riktning, axiellt motstånd via friktion mot hörn och kanter via friktion från vridmomentum samt då mer gods.

Om längden är viktig så hade blyinlägg i slutstycket gett samma effekt som att förlänga den för att få mer massa. Då kan du ju även förkorta några extra cm genom att använda rektangulärt fyrkantsrör. Eller göra den exakt lika lång och ha bulten lite längre fram med ett rektangulärt fyrkantsrör som inte sträcker sig lika långt framåt och bakåt så man på så vis får den lite mera instucken i det yttre fyrkantsröret. Effekten med radiell plastisk deformation blir inte lika prominent på så vis som om man använde ett längre, rektangulärt fyrkantsrör, men effekten med vridmomentum skulle bli större samt något mer gods bakom bulten.

Hur märker du om det blir problem?
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-02-08 kl. 12:28.
Citera
2020-02-08, 14:25
Medlem
Bara-Robins avatar
Med det sagt så lär det hålla för ett direktskott med 9 mm, och med en fjäder så blir impulsen lägre så det lär vara lugnt ändå.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-02-08 kl. 14:29.
Citera
2020-02-08, 19:02
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Hur märker du om det blir problem?

När jag får en närbild av slutstycket just innan det träffar mig i ansiktet. Haha.
Citera
2020-02-08, 19:02
Medlem
WaffenJannes avatar
När jag gjort ritningen i Solidworks lägger jag upp ett Excel-ark där jag listar alla delar och ger dom ett nummer. Sedan skriver jag in vilket material som behövs och vilka dimensioner som gäller. Delen får ett namn och jag skriver in om det är något specielllt att tänka på i ett kommentarfält.

Jag har delat upp just den här kpisten i 3 delar; Receiver-Låda, Barrel-Pipa och Bolt-Slutstycke. Dessutom kan man räkna STEN-magasinet some en egen assembly och assemblies ger jag gul färg i Excel. Blå färg använder jag för att markera delar som kan köpas in, typ skruvar och muttrar. Delar som kommer från samma material markerar jag med likadana färger. Allt det här gör att jag får en översikt över byggets delar.

Materiallista
https://s19.directupload.net/images/200208/bd83z79u.png

När material finns hemma kan bygget starta och jag gör ett Excel-ark för att följa bygget. Varje del har ett antal jobbsteg som jag lägger in. När jag har gjort ett jobbsteg skriver jag in i vilken ordning det har gjorts vilket är en hjälp om jag ska bygga flera vapen. I kommentarfältet skriver jag in saker som kan vara bra att komma ihåg. I exemplet nedan som bara är en del av en hel bygglista har jag i rött skrivit hur jag ratade designen av magasinspärren och gjorde en mer konventionell variant. Gult i bygglistan betyder att jag avviker från Professor Parabellums originaldesign. Ljusblått använde jag för att markera jobbsteg där jag skulle svetsa. Det finns inga regler för färgerna egentligen. Jag använder dom för att gruppera saker som på något sätt hänger ihop. Ja, och grönt använde jag för att markera att ett jobbsteg var klart.

Bygglista
https://s19.directupload.net/images/200208/b4swdm77.png

I nästa inlägg kommer bilder från själva bygget.
Senast redigerad av WaffenJanne 2020-02-08 kl. 19:09.
Citera
2020-02-10, 20:26
Medlem
WaffenJannes avatar
Höll nästan på att glömma ett viktigt steg:

Materialanskaffning:

Som leverantör använder jag gärna delar från Biltema, Jula, Bauhaus och Hornbach. Dom kedjorna är verkligen en hembyggares bästa vän. Där hittar man också sina verktyg. För fräs, svarv och svets rekommenderar jag Kina. Inte för att dom är bäst utan för att dom är billiga i förhållande till vad man får. Visst kan man köpa en begagnad Arboga-svarv men för min del vill jag kunna lyfta/transportera alla maskiner som jag har utan hjälp. För metall och plåt får man vända sig till någon metallfirma. Det är bara att googla så hittar man någon metallgrossist. På Tibnors hemsida finns mycket information om material och vilka dimensioner som är tillgängliga.

Börja byggga:

En fördel med att ha modellerat vapnet i Solidworks är att man kan skriva ut ritningar som man sedan använder som påklistrade mallar för att ta upp hål för magasinsbrunn, utkast osv.

https://s19.directupload.net/images/200210/8whml2qg.jpg

https://s19.directupload.net/images/200210/7r8zc498.jpg

https://s19.directupload.net/images/200210/4w6msdos.jpg
Citera
2020-02-12, 14:48
Avslutad
Jäkligt intressant !
Jag var själv på G att bygga en Sten Gun, slrev ut ritningarna men kom inte längre då annat kom i vägen.
Har tillgång till svart fräs mm.
Har även tillgång till en cnc fräs och såg färdig mappade program till några pistoler men har tyvärr inte kunskapen i just cnc utan bara manuellt.
Nästa projekt hade vart skit kul om du körde just en Sten så kan jag haka på dig
Citera
2020-02-17, 19:07
Medlem
Du använder inte svenska kpist mag, billiga och finns i överflöd många gånger helt nya.
Sten magasin hittar man inte överallt
Citera
2020-02-18, 11:23
Medlem
WaffenJannes avatar
Du har helt rätt. Dessutom är dom svenska m45B-magasinen överlägsna i sin funktion gentemot STEN-magasin. Men jag hade ett STEN-magasin liggande och när jag såg att ritningen just använde ett sånt så körde jag på det.

Vet inte om att någon påstår att något annat kpist-mag skulle vara bättre än just m45B. Kan vi tala om Svensk Pride här? :=)
Citera
2020-02-18, 18:01
Medlem
WaffenJannes avatar
Gör ingen detaljerad bygg-log utan visar bara hur det ser ut nära slutet på bygget. Trådstarten visar det som är viktigt i början av ett bygge.

Kpisten är tredelad; Receiver, Slutstycke och Pipa

https://s19.directupload.net/images/200218/abcfyox6.jpg

Med en Kina-svarv fixar man rekylfjädern, bättre än att hoppas på att nånting från en "grease gun" ska fungera. Professor Parabellum är lite lat.

https://s19.directupload.net/images/200218/x3ahe2pg.jpg

Rekylfjädern "handvevas", fördelen med svarven är att den dimensionerar avstånden mellan fjädervarven.

Härnäst kommer finalbilderna när Hammerite-lacken torkat.
Senast redigerad av WaffenJanne 2020-02-18 kl. 18:09.
Citera
2020-02-18, 20:33
Medlem
Ni kan få riktigt bra vapen på jaktlicens.
.308 halvautomat , 9mm halvautomat, kaliber 12 halvautomat alla med stora magasin

Det får nog hända något extremt (peppar peppar tar i trä) För att snuten helt plöstligt skulle dra in alla jaktvapen.

Jag menar är vi 1 miljon vapenägare så kan dom inte spärra in oss alla jisses.
Blir det kris i Sverige så flyr man väl ut på landet med sina vapen.

Så ni vapenbyggare ska nog inte vara oroliga för att ha vapen på licens såvida ni inte suttit inne och inte kan få.
Är ni preppers så duger licens bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in