2020-02-01, 09:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
”Jag tänkte att jag måste få ut barnen – sen kunde jag dö”
Sexbarnsmamman Emma Schols nominerad till Årets Livräddare
https://www.aftonbladet.se/svenskahj...n-kunde-jag-do

Verkar ytterst berättigad till en röst.
Citera
2020-02-01, 09:54
Medlem
Överst på Aftonbladets webbsida:

"Sexbarnsmamman Emma Schols nominerad till Årets Livräddare

HUDIKSVALL. Emma Schols gick genom eld för att rädda sina sex barn ur den brinnande villan i Edsbyn.

I flera månader svävade hon mellan liv och död.

– Jag hade bara kvar hud på sju procent av kroppen."

En drygt 6 min lång videointervju med henne.

Med tanken på hur det såg ut i September så ser hennes skador i ansiktet idag väldigt bra ut (missförstå mig rätt).
Citera
2020-02-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Överst på Aftonbladets webbsida:

"Sexbarnsmamman Emma Schols nominerad till Årets Livräddare

HUDIKSVALL. Emma Schols gick genom eld för att rädda sina sex barn ur den brinnande villan i Edsbyn.

I flera månader svävade hon mellan liv och död.

– Jag hade bara kvar hud på sju procent av kroppen."

En drygt 6 min lång videointervju med henne.

Med tanken på hur det såg ut i September så ser hennes skador i ansiktet idag väldigt bra ut (missförstå mig rätt).

Sjukt att hon har hämtat sig så pass bra när man sitter på tredje gradens brännskador på 93% kroppen. Känns som att hennes ansikte förmodligen var den delen som inte blev brännskadad förutom höger sida.
Citera
2020-02-01, 19:03
Medlem
Ansikter såg inget vidare ut i en av bilderna tagna tidigare. Ser mycket bättre på de nyare.
Artikeln uppdaterades vid 12 tiden, så kanske fler bilder?

Citat:
Läkarna beskriver Emmas framsteg som ett mirakel. Fortfarande återstår några operationer.
– Varje morgon är en kamp för att kunna röra sig igen, eftersom huden blir torr och stel under natten. Jag kämpar med att töja.
Emma visar att hon har svårt att röra sina fingrar. Vissa har stelnat i en position rakt upp.

Hon är en kämpe!
Och tummen upp till sjukhuset.
Citera
2020-02-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Sjukt att hon har hämtat sig så pass bra när man sitter på tredje gradens brännskador på 93% kroppen. Känns som att hennes ansikte förmodligen var den delen som inte blev brännskadad förutom höger sida.

Stämmer bra, ansiktet var ju det enda stället på kroppen som klarade sig utan brännskador så det förklarar varför hon ser så bra ut i ansiktet ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Ansikter såg inget vidare ut i en av bilderna tagna tidigare. Ser mycket bättre på de nyare.
Artikeln uppdaterades vid 12 tiden, så kanske fler bilder?

Hon är en kämpe!
Och tummen upp till sjukhuset.

Ansiktet var uppsvullet pga all vätska de pumpade i henne.

Ja verkligen!
Sjukvården kan göra fantastiska saker.
Citera
2020-02-02, 22:00
Medlem
Välgörenhetsmatchen för henne var idag med några riktigt stora artister. Hon kom ut på isen och fick stora applåder. Någon annan kanske vet mer.
Citera
2020-02-02, 23:09
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Välgörenhetsmatchen för henne var idag med några riktigt stora artister. Hon kom ut på isen och fick stora applåder. Någon annan kanske vet mer.

Var den som Småstadsliv stod bakom? Såg nått skymta förbi för en tid sen, följer dom inte men skall vara ett humorgäng.
Citera
2020-02-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Var den som Småstadsliv stod bakom? Såg nått skymta förbi för en tid sen, följer dom inte men skall vara ett humorgäng.

Stämmer bra.

Med var bland annat Carola, skidåkaren Haag, Nanne Grönwall, Emma Bergström osv.

Inte helt 100 men för mej Charlotte Perelli skulle komma men kunde inte så Tilde de Paula hoppade in.
Citera
2020-02-08, 09:29
Medlem
sothonans avatar
Jag måste bara säga att jag tycker det är sjukt oansvarigt att ha 6 barn utan att ha ett brandlarm. Att vara en bra mamma är inte bara att rädda sina barn om de är i fara, utan att kunna skydda de från att behöva riskera sina liv och riskera att förlora sin mamma, och bli traumatiserade för livet.
Det som skiljer oss från andra djur är att vi kan använda vår intelligens till att förutse möjliga livsfaror.

Jag tycker det är fruktansvärt tragiskt att barnen har behövt gått igenom det här, så små. Först behöva vara instängda i ett hus med eldsvåda och sen se sin mamma på sjukhus sväva mellan liv och död i veckor.

Allt för att mamman inte kunde köpa brandvarnare och sätta upp i huset. Brandvarnare ska även kontrolleras regelbundet. Tom jag som inte har några barn alls har både brandvarnare, brandsläckare och brandfiltar. Hade jag 6 barn så skulle jag aldrig gå och lägga mig utan brandvarnare. Det finns så mycket som kan brinna i ett hem. mobilladdare, plattänger, kylskåp, frys, ljus, ugn och annan elektronik.

Varför blir vissa så arga när man säger detta? Är hon friad från att kritiserad bara för att hon är svårt skadad?

Att ha 6 barn i ett hus utan fungerande brandlarm är som att ta med sina 6 barn ut på tunn is för att åka skridskor en varm vårdag. Och sen trillar barnen i och mamman riskerar livet för att få upp barnen ur det kalla vattnet. Och sedan blir nominerad till hjälte som räddade sina barn. Och ingen ifrågasätter varför hon inte var ansvarig och kunnat förutse att det kunde vara farligt att gå ut på isen när det är varmt och isen är tunn?

Blir så arg på att barnen behövt gå igenom detta trauma. Helt i onödan.

#unpopularopinion
Citera
2020-08-04, 14:03
Medlem
Hoppas juryn väljer Mamma Emma till årets livräddare på årets gala🦸🏻‍♀️💪🏻
Citera
2020-08-05, 12:59
Medlem
Moderatorn kanske får ändra trådens rubrik eftersom det är Mamman som är hjälten här, bara en tanke
Citera
2020-12-17, 13:09
Medlem
Årets livräddare 2020!

https://www.aftonbladet.se/svenskahj...n9Odo3RJBjHURo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in