2020-02-08, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Muligens publisert og omtalt tidligere for det er ikke lett å holde følge med Poirot og andre tastatur fenomener.

Så for de spesielt interesserte bør dette være sånn passelig interresant.

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2019.pdf

Se side 16 for bekreftelsen.

Opprinnelig publisert av Stavanger Aftenblad 22.januar.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/GGgjg6/politiet-erklrer-lrenskog-forsvinningen-som-et-uoppklart-drap

En ting til....

Det er overhodet ikke gitt at det ligger noen samkjørt strategi mtp. tidspunkter / dag for VGs publiseringer.

VG er åpenbart den publikasjon som er best informert, så ut av det tenker jeg at det er helt naturlig å pushe ut «clickbait» når de fleste potensielle lesere har tatt helg og parkert i sofaen.

VG er neppe så dumme at ikke nyttemaksimering ligger deres skrantende hjerte nær....
Jeg tror at du har rett i det du skriver om VGs publiseringer.
Hva tenker du om det jeg skrev om det påfallende ved detaljer i de kodede meldingene fra trusselbrevet?

Og tolker jeg rett når jeg tror (ut i fra Brøskes utsagn i sitatet under) at politiet vet hvem som forfattet trusselbrevet?
Citat:
Politiet påpeker imidlertid at det ikke er tilfeldig at brevet ble lagt igjen på åstedet.

– Vi anser at det er en klar sammenheng mellom brevet og det som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen, og vi kan derfor ikke kommentere noe mer rundt våre vurderinger av hvem som kan ha skrevet dette brevet, sier Brøske.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jgE43/loerenskog-forsvinningen-dette-er-de-hemmelige-brevkodene
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 03:22.
Citera
2020-02-08, 09:16
Medlem
Niffys avatar
Rent logisk MÅ jo denne "motparten" være en av de som også visste om denne informasjonen som visstnok ble gitt i 8. juli-kontakten, som visstnok overbeviste "familien" om at dette var de reelle kidnapperne, siden de kom med denne informasjonen som "bare de som hadde AEH kunne vite".

Bare de, og selvfølgelig de som liksom skulle kunne verifisere denne informasjonen da, selvfølgelig.

Jeg skulle veldig, veldig, VELDIG gjerne likt å vite hvem og hvor mange i "familien" som hadde denne informasjonen, for noen må det jo være, ellers er jo informasjonen ubrukelig som (liksom)bevis.
Hadde mange visst om denne informasjonen hadde den også vært ubrukelig.

En eller flere av de som har denne informasjonen er garantert innblandet på et eller annet vis.

Så det kan da umulig være så mange muligheter her??
Citera
2020-02-08, 10:59
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Interessant teori!
Hvorfor skulle det ev være lyd fra TEHs bil? Tenker du på om noen lånte hans bil?

At noen hadde tatt den uten TEHs vitende. MGM kunne ha gitt en mulig innleid gjerningsmann ekstranøkkelen? Telefonmannen hentet kanskje bilnøkkelen på avtalt sted. TEH bodde bare noen kvartaler unna Futurum og bilen sto kanskje parkert der?

Eller - gjerningsmannen brukte en annen bil, men av samme farge og merke/modell somTEH sin bil. Hvis naboer i Sloraveien skulle observere bilen, ville de bare tenke at sønnen var på besøk? God kamuflasje for gjerningspersonen? Da kunne testingen være for å sjekke om det var TEH sin bil eller en annen, men identisk bil.
Senast redigerad av Monsen 2020-02-08 kl. 11:04.
Citera
2020-02-08, 11:01
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Rent logisk MÅ jo denne "motparten" være en av de som også visste om denne informasjonen som visstnok ble gitt i 8. juli-kontakten, som visstnok overbeviste "familien" om at dette var de reelle kidnapperne, siden de kom med denne informasjonen som "bare de som hadde AEH kunne vite".

Bare de, og selvfølgelig de som liksom skulle kunne verifisere denne informasjonen da, selvfølgelig.

Jeg skulle veldig, veldig, VELDIG gjerne likt å vite hvem og hvor mange i "familien" som hadde denne informasjonen, for noen må det jo være, ellers er jo informasjonen ubrukelig som (liksom)bevis.

En eller flere av de som har denne informasjonen er garantert innblandet på et eller annet vis.

Interessant innspill!
Citera
2020-02-08, 11:04
Medlem
Citat:

Dette med overgang til ny kommunikasjonsplattform var garantert ikke planlagt. Skulle kidnapperne gå med på dette, så måtte de jo vært motivert av at fremlegging av livsbevis ville øke sannsynligheten for at de ville motta løsepenger. F eks en kort filmsnutt, som ikke kunne vedlegges når man drev med Monero kommunikasjon. Ingen livsbevis kom. Så det eneste motivet må da ha vært at GM fikk et akutt behov for å vise at det virkelig fantes kidnappere. Han ante nok allerede da (februar 2019) at politiet ikke hadde slukt agnet rått men hadde begynt å ane ugler i mosen. GM må ha hatt medhjelper(e) som tok kontakt på den nye kommunikasjonsplattformen. Han har garantert ikke turt å gjøre dette selv, da han helt sikkert var klar over at han måtte trø veldig forsiktig.
Citera
2020-02-08, 11:16
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Dette med overgang til ny kommunikasjonsplattform var garantert ikke planlagt. Skulle kidnapperne gå med på dette, så måtte de jo vært motivert av at fremlegging av livsbevis ville øke sannsynligheten for at de ville motta løsepenger. F eks en kort filmsnutt, som ikke kunne vedlegges når man drev med Monero kommunikasjon. Ingen livsbevis kom. Så det eneste motivet må da ha vært at GM fikk et akutt behov for å vise at det virkelig fantes kidnappere. Han ante nok allerede da (februar 2019) at politiet ikke hadde slukt agnet rått men hadde begynt å ane ugler i mosen. GM må ha hatt medhjelper(e) som tok kontakt på den nye kommunikasjonsplattformen. Han har garantert ikke turt å gjøre dette selv, da han helt sikkert var klar over at han måtte trø veldig forsiktig.

Og dette akutte behovet for å vise at det liksom virkelig fantes kidnappere kom ganske beleilig veldig kort tid etter at politiet hadde gått offisielt ut med endring av hovedhypotese.

Det er jo så dumt at en nesten kan lure på om det går an.

Ikke minst så kommer det informasjon fra "kidnapperne" om AEH som visstnok er så troverdig at TH lar seg overbevise til å betale 10 mill, til og med.

Den betalingen virker mest som bare enda et krampaktig forsøk på å vise at det liksom virkelig fantes kidnappere.

"Se, så overbevist JEG er, og da bør alle dere andre være det også!", liksom....

Igjen, jeg ville sett hardest på de som kunne verifisere denne superinformasjonen som liksom beviste at kontakten var ekte.....
Senast redigerad av Niffy 2020-02-08 kl. 11:25.
Citera
2020-02-08, 11:28
Medlem
Citat:
Og dette akutte behovet for å vise at det liksom virkelig fantes kidnappere kom ganske beleilig veldig kort tid etter at politiet hadde gått offisielt ut med endring av hovedhypotese.

Det er jo så dumt at en nesten kan lure på om det går an.

Ikke minst så kommer det informasjon fra "kidnapperne" om AEH som visstnok er så troverdig at TH lar seg overbevise til å betale 10 mill, til og med.

Den betalingen virker mest som bare enda et krampaktig forsøk på å vise at det liksom virkelig fantes kidnappere.

"Se, så overbevist JEG er, og da bør alle dere andre være det også!", liksom....

Igjen, jeg ville sett hardest på de som kunne verifisere denne superinformasjonen som liksom beviste at kontakten var ekte.....
Ny kommunikasjonsplattform var i februar 2019. Politiet endret hovedhypotese i juni 2019.
Citera
2020-02-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Ny kommunikasjonsplattform var i februar 2019. Politiet endret hovedhypotese i juni 2019.
Kanskje GM/"motparten" skiftet kommunikasjonsplattform allerede i februar fordi han allerede da tenkte på at det senere ville kunne bli et behov for å få til å kommunisere en overbevisende melding?

(Allerede i februar sto det i avisartikler at både politiet og familien gransket om det var eventuelle fiender eller konflikter som kunne ha noe med AEs forsvinning å gjøre. Og dette (mener jeg) fortalte tydelig til leserne at både politiet og familien ikke var overbevist om at det var en kidnapping for penger, ettersom motivet for å kidnappe for penger er et ønske om å få penger og ikke har noe med fiendskap eller konflikter å gjøre. For å kunne ha enten konflikt eller fiendskap til BO eller BOs familie må man jo ha hatt en relasjon, men jeg har ikke hørt om noen som har kidnappet for penger som før kidnappingen har hatt relasjon eller fiendskap eller konflikter med BO eller BOs familie.)
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 16:10.
Citera
2020-02-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
At noen hadde tatt den uten TEHs vitende. MGM kunne ha gitt en mulig innleid gjerningsmann ekstranøkkelen? Telefonmannen hentet kanskje bilnøkkelen på avtalt sted. TEH bodde bare noen kvartaler unna Futurum og bilen sto kanskje parkert der?

Eller - gjerningsmannen brukte en annen bil, men av samme farge og merke/modell somTEH sin bil. Hvis naboer i Sloraveien skulle observere bilen, ville de bare tenke at sønnen var på besøk? God kamuflasje for gjerningspersonen? Da kunne testingen være for å sjekke om det var TEH sin bil eller en annen, men identisk bil.
Det er gode teorier!
Jeg tror absolutt at det er mulighet for at GM brukte en bil som så ut som en av de bilene som brukte å kjøre til og fra Hagens hus.
Når ingen naboer biter seg merke i at en fremmed bil er der (fordi det er en kjent bil) så vil de heller ikke kunne ha noen slike vitneobservasjoner å fortelle om til politiet uker senere.

Hvis noen brukte TEHs bil uten hans vitende, har politiet undersøkt om det var kameraovervåkning der den bilen sto parkert og om det ev finnes opptak av at noen hentet den bilen i aktuelt tidsrom?
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 16:32.
Citera
2020-02-08, 16:38
Bannlyst
Citat:
Kanskje GM/"motparten" skiftet kommunikasjonsplattform allerede i februar fordi han allerede da tenkte på at det senere ville kunne bli et behov for å få til å kommunisere en overbevisende melding?

(Allerede i februar sto det i avisartikler at både politiet og familien gransket om det var eventuelle fiender eller konflikter som kunne ha noe med AEs forsvinning å gjøre. Og dette (mener jeg) fortalte tydelig til leserne at både politiet og familien ikke var overbevist om at det var en kidnapping for penger, ettersom motivet for å kidnappe for penger er et ønske om å få penger og ikke har noe med fiendskap eller konflikter å gjøre. For å kunne ha enten konflikt eller fiendskap til BO eller BOs familie må man jo ha hatt en relasjon, men jeg har ikke hørt om noen som har kidnappet for penger som før kidnappingen har hatt relasjon eller fiendskap eller konflikter med BO eller BOs familie.)

Apropos andre hypoteser.
Hva tenker du om at politiet gransket omkring en facebookgruppe som het leiligheter til leie i Gjøvik, og om dette kunne ha noe med forsvinnningen å gjøre? Kan det tenkes at hun ville skilles? Kan det tenkes at hun ville kreve TH for halve hans formue, og hvis han f.eks. hadde særeie, så truet hun med å avsløre noe angående TH, noe som ville satt han inn i fengsel i flere år? Grov økonomisk kriminalitet som ville satt TH inn i f.eks. 8 år.
Citera
2020-02-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Apropos andre hypoteser.
Hva tenker du om at politiet gransket omkring en facebookgruppe som het leiligheter til leie i Gjøvik, og om dette kunne ha noe med forsvinnningen å gjøre? Kan det tenkes at hun ville skilles? Kan det tenkes at hun ville kreve TH for halve hans formue, og hvis han f.eks. hadde særeie, så truet hun med å avsløre noe angående TH, noe som ville satt han inn i fengsel i flere år? Grov økonomisk kriminalitet som ville satt TH inn i f.eks. 8 år.
Jeg tenker at politiets granskning av dette var fordi de har nødt til (i slike saker) å granske/etterforske alt som eventuelt kan ha med forsvinningen å gjøre, og de var nødt til å granske alt fra AEs bevegelser og kontakt på SoMe o.l. i tillegg til mye annet som de måtte etterforske.
Det andre du skrev som ikke er fetad, kan jeg ikke tenke meg at er noe som har skjedd.
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 16:52.
Citera
2020-02-08, 16:52
Medlem
Citat:
Jeg tenker at politiets granskning av dette var fordi de har nødt til (i slike saker) å granske/etterforske alt som eventuelt kan ha med forsvinningen å gjøre og alt fra AEs bevegelser og kontakt på SeMe o.l. i tillegg til mye annet som de må etterforske.
Det andre du skrev som ikke er fetad, kan jeg ikke tenke meg at er noe som har skjedd.

Du kan ikke tenke deg at TH har vært involvert i alvorlig økonomisk kriminalitet fordi ?

Det var nå såpass tenkelig at tom økokrim har sjekket det så langt det lar seg gjøre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in