2020-02-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Amerikansk medborgare död av Coronavirus

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3049623/coronavirus-hubei-province-reports-81-new-deaths-and-2841

I samma artikel nämns också en död japan.
Citera
2020-02-08, 08:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Internetfinns överallt, men inga bilder. Allt sådant kontrolleras väldigt hårt i sociala medier. Kommunikation med texter gällande detta skickas i bildformat. Annars raderas innehållet innan någon hinner läsa det.

Tack för den informationen det förklarar varför man ser sådana bilder på sociala medier.
Det tråkiga är att man inte kan kopiera texten för översättning i Google
Citera
2020-02-08, 08:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag är rädd att svenska Thailandresenärer blir en källa till smittspridning här. Hur många åker dit i veckan tro?

Kostar bara 2500 att åka dit hörde jag på Nyhetsmorgon. Kanske skulle åka?

Bäst att smittas tidigt så man får bra vård innan IVA blir överbelastat.
Citera
2020-02-08, 08:51
Medlem
Kineserna har gett smittan ett temporärt namn till dess att den får ett riktigt namn - NCP (Novel Corona Pneumonia):
- https%3A%2F%2Fwww.scmp.com%2Fnews%2Fchina%2Fsociet y%2Farticle%2F3049623%2Fcoronavirus-hubei-province -reports-81-new-deaths-and-2841
Citera
2020-02-08, 08:53
Medlem
Citat:

Jag tänker samma, men det är svårt att isolera familjen i övrigt från skola, träningar mm
Citera
2020-02-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för den informationen det förklarar varför man ser sådana bilder på sociala medier.
Det tråkiga är att man inte kan kopiera texten för översättning i Google
Prova googles bildtjänst (lens, tidigare hette den goggles), den brukar klara av det.
Citera
2020-02-08, 08:56
Medlem
Merwinnas avatar
Lite skillnad på Kinas och Sveriges säkerhetstänk. Där: du kan få dödsstraff om du rymmer från karantänen. Här: frivillig karantän...

För övrigt ogillar jag, att nu även kinesiska ambasaden i Stockholm går ut och säger att kineser blir "mobbade". I den mån det förekommer verklig mobbning (som den där incidenten om en pojke i skolan som hade blivit slagen), så är det naturlgitvis förfärligt, men detta är ju långt ifrån något som bara drabbar kineser eller invandrare överhuvudtaget. Men jag tycker att de måste förstå, att folk undviker kineser nu av ren självbevarelsedrift. Det är inget konstigt. Och absolut inte "rasistiskt", eftersom detta inte handlar om fördomar, utan om rena fakta - det ÄR ju Kina som är smitthärden för detta.

Citat:

Fast nu har det ju påståtts här i tråden i alla fall, att man inte blir immun för att detta virus muterar så snabbt. Så då tjänar du ju inget på det. (Fast du skojade antagligen.)
Citera
2020-02-08, 08:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Nja, den första omgången hade du säkert klarat dig med bra vård men vad Kina själva går ut med är att man blir inte immun utan man kan smittas igen.

Jag vet inte om det verkligen är så illa som vissa säger att man kan smittas flera gånger, hur kan man veta det? Varför skrivs det inte mer om detta? Skulle inte det innebära att vaccin inte skulle fungera?
Citera
2020-02-08, 09:00
Medlem
Notime2besads avatar
Citat:
Jag är rädd att svenska Thailandresenärer blir en källa till smittspridning här. Hur många åker dit i veckan tro?
Källan är i detta läge mindre viktig.
Det som är det otäcka just nu är all denna mörkläggning som sker.

Vissa regeringar verkar inte se allvaret i det hela ser endast det kortsiktiga, Thailand likväl som många andra länder sätter ekonomin i främsta ledet (tyvärr).
Jag tror att slutligen kommer dom att upptäcka att dölja siffror inte gör det bättre.
Citera
2020-02-08, 09:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tre? st Thailändare har blivit smittade i Thailand. Alla andra har smittats i Kina. Det borde finnas cirka 150-400st smittade i Thailand om vi ska tro en artikel i Lancet från 31 Jan som diskuterar smittspridning.

Officiellt finns det 32 fall varav 10 friskförklarade.

Riskområden där egen stor smitta kan bryta ut är Bangkok, Phuket och Chiang Mai.
Borde införa karantän för dessa thailandturister när de kommer hem. Åka dit nu anser jag är dåligt beslut som kan få ödestigra konsekvenser. Oansvarigt. Gäller alla asienturister för övrigt.
Citera
2020-02-08, 09:06
Medlem
Citizen journalist covering coronavirus forcibly quarantined by government in Wuhan.
https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-08-20-intl-hnk/h_7db7078e5b48df6fe066f47a9b8182d8

Nu har Chen Qiushi blivit hämtad av polisen och satt i ”karantän”
Citera
2020-02-08, 09:06
Medlem
Citat:
Borde införa karantän för dessa thailandturister när de kommer hem. Åka dit nu anser jag är dåligt beslut som kan få ödestigra konsekvenser. Oansvarigt. Gäller alla asienturister för övrigt.

Jag åker till Japan i slutet av februari. Tror du att jag ombokar min resa för att du läst för mycket domedagsprofetior på nätet? Inte en chans i världen.

Anledningen varför det skulle sprida sig handlar inte om några semesterfirare, det handlar om att Sverige fortfarande har flyg som går mellan Kina och Sverige.

Såvida inte UD rekommenderar att inte åka, så kommer jag och flera tusen fler att åka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in