2020-02-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
I krigszoner har man gps puckar på varje bil oftast från företag som track24. Att man i fredstid i Sverige inte har koll på dyr och speciell utrustning som en Galt är fullständigt bedrövligt vad kostar en sån 7-10 miljoner? Om du är orolig att den hackas så kan vi ju ta bort gps puckarna i händelse av krig. De Gps puckarna jag pratar om är relativt stora, ligger synligt på instrumentpanelen eller sitter utanpå på taket. Dessa går lätt att skruva ur. Man abonnerar dessutom på Gps funktionerna och dessa kan tagits ur bruk. Men anser att så pass dyr utrustning borde ha dold gps med trackers funktion typ som vanliga bilar, motorcyklar och grävmaskiner har.

Kostar 2 miljoner st.
Citera
2020-02-07, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
De hittar på en massa vinklad smörja och rent av fake news samtidigt som dem vill bli tagna på allvar och bli respekterade.

Dom refererar till den "expert" med vildaste konspirationsteorierna, på så sätt kan dom sälja fler lösnummer och framställa sig som seriösa.
Citera
2020-02-07, 20:45
Medlem
Tur att det inte var fienden som invaderade Sverige. När det är så lätt att komma över militära fordon .
Vad jag hört så står försvarets fordon obevakade på nätter .vem som helst kan köra iväg med dessa .
Citera
2020-02-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Tur att det inte var fienden som invaderade Sverige. När det är så lätt att komma över militära fordon .
Vad jag hört så står försvarets fordon obevakade på nätter .vem som helst kan köra iväg med dessa .

Intressant att höra. Vad har du för källa för detta påstående?
Citera
2020-02-07, 20:49
Medlem
Min vilda gissning är att dom är i Litauen just nu och redan sålda ev snart sålda.
Bara vad jag tror.

Tycker säkerheten verkar lite svag där dom blev stulna, är ju trotts allt försvarsmakten så att det ens var möjligt att ta dom är ett under i sig😝
Citera
2020-02-07, 20:52
Medlem
Det första som dyker upp i mitt huvud är varför man inte har GPS i försvarsmaktens fordon. Kostar väl ingenting att ha sådana passiva? Kan säkert laddas på något sätt via motorn och aktiveras på avstånd?
Citera
2020-02-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Det första som dyker upp i mitt huvud är varför man inte har GPS i försvarsmaktens fordon. Kostar väl ingenting att ha sådana passiva? Kan säkert laddas på något sätt via motorn och aktiveras på avstånd?

Dom som tar dessa har förmodligen GPS-jammer🤪
Citera
2020-02-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor

Av samma anledning till att man varken ska ja gpsklockor eller mobil på sig i strid.

Hackas signalen vet fi exakt vart allt finns.
Citera
2020-02-07, 21:19
Medlem
MaennerimBaumarkts avatar
Jag såg en militär Volvo personbil (740?) i Sala i tisdags kväll. Tyckte det var konstigt.

Och så hittas den ena i Tillberga och den andra norr om Möklinta. Rekognoscerade Volvon för ett stresstest av Försvarsmakten själva?
Citera
2020-02-07, 21:29
Medlem
Man hoppas, hoppas att krigsmakten, oavsett om det var de själva, främmande makt eller busungar, drar lärdom av denna skandal. Det är mkt pinsamt det hela. Stor nationell PR-skada, men ännu värre utländsk förtroendeskada. Om det skulle visa sig vara ett pojkstreck så blir det ännu mer löjeväckande. Vad sysslar svenskarna med? Vill man ens annektera en sån bananmonarki?

Jag tycker om att skrika "Avgå!" men det blir lite problematisk när det är ens eget försvar. Men det börjar bli nära nu...

Offtopic: krigsmakten skall sluta med all form av PK, genus och pride. Återinföra disciplin, värnplikt, snuskigt välbetalda officerslöner och öva anfall!
Citera
2020-02-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
Man hoppas, hoppas att krigsmakten, oavsett om det var de själva, främmande makt eller busungar, drar lärdom av denna skandal. Det är mkt pinsamt det hela. Stor nationell PR-skada, men ännu värre utländsk förtroendeskada. Om det skulle visa sig vara ett pojkstreck så blir det ännu mer löjeväckande. Vad sysslar svenskarna med? Vill man ens annektera en sån bananmonarki?

Jag tycker om att skrika "Avgå!" men det blir lite problematisk när det är ens eget försvar. Men det börjar bli nära nu...

Offtopic: krigsmakten skall sluta med all form av PK, genus och pride. Återinföra disciplin, värnplikt, snuskigt välbetalda officerslöner och öva anfall!
Exakt hur är det en stor skandal? Stöld av fordon ur olika försvarsmakter är ganska vanligt, ryssland fick en MTLB https://www.rferl.org/a/russia-drunk.../28968516.html
Citera
2020-02-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Exakt hur är det en stor skandal? Stöld av fordon ur olika försvarsmakter är ganska vanligt, ryssland fick en MTLB https://www.rferl.org/a/russia-drunk.../28968516.html

Jämför inte med ryssland som är 20-30 ggr så stort. Ryssland är en egen värld. Hur många liknande händelser har du i västvärlden? Det händer inte. Det är för fan skyddsobjekt. INGEN otillåten äger inträde. Men du kanske inte har militär erfarenhet och förstår själva principen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in