2020-02-07, 15:32
Medlem
franges avatar
Låter som många och ffa tråkiga fel att byta - i synnerhet om du betalar någon annan (firma) som lagar felen åt dig.

Vad är bilen värd? Är den värd 10+ tusen i reparationer? Det är ju inte direkt någon våldsamt eftertraktad samlarbil, om vi säger så..
Citera
2020-02-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tack för tipset. 2ans växel måste ju fixas, den får inte hoppa ur.

Jag kommer inte sälja bilen, är för fäst vid den, ska ha den minst i 2-3 år till.

Jag menar att har du tur så är det bara motorkuddarna som är dåliga (hänger även ihop med det där du skrev om backen).

Är det synkringarna till tvåans växel måste hela växellådan bytas eller renoveras för att åtgärda problemet.
Citera
2020-02-07, 15:39
Medlem
Citat:
Definitivt. Spelar ingen roll vad för märke man köper, alla går sönder förr eller senare. Bilar är en mycket dålig affär.

Det är faktiskt så att en del bilar håller bättre än andra.

Min Renault höll på att självantända förra helgen.
Citera
2020-02-07, 15:41
Medlem
Citat:
Kan tilläggas att bilen besiktades 13 nov 2019, redan dagen efter knackade det i drivknutarna så alla fel har kommit efter det märkligt nog...

De brydde sig inte om spindellederna?
Citera
2020-02-07, 15:43
Medlem
Ja du kan lita mer på de verkstäderna, de är mer beroende av ett gott rykte och årerkommande kunder, skit i om dom inte kan svenska dom ska ju bara laga bilen. de är oftast jätteduktiga.

Det med att 2an hoppar ur låter lurigt dock men de kanske löser det.

Se till at få fast pris.
Citera
2020-02-07, 15:44
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Låter som många och ffa tråkiga fel att byta - i synnerhet om du betalar någon annan (firma) som lagar felen åt dig.

Vad är bilen värd? Är den värd 10+ tusen i reparationer? Det är ju inte direkt någon våldsamt eftertraktad samlarbil, om vi säger så..
Jag har dock en som kan hjälpa mig men han bor liksom nästan 40 mil bort och jag pluggar varje dag så är svårt att hitta tid för oss båda.

Den är väl värd runt 40K antar jag. Jag älskar verkligen min bil så har inga problem att laga upp den för 10K men problemet är att det är lite smådyrt just nu bara.
Citera
2020-02-07, 15:45
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Jag menar att har du tur så är det bara motorkuddarna som är dåliga (hänger även ihop med det där du skrev om backen).

Är det synkringarna till tvåans växel måste hela växellådan bytas eller renoveras för att åtgärda problemet.
Ja okej du menade så, kan ta upp det om jag hittar nån.

Usch, byta växellådan lär ju kosta lika mycket som bilen är värd eller? :/
Citera
2020-02-07, 15:46
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
De brydde sig inte om spindellederna?
De sa ingenting, gick igenom med blanka papper, köpte bilen dagen den besiktades så fick protokollet och inga fel anmärktes. Märkte inga fel på bilen förrän efter några dagar.
Citera
2020-02-07, 15:48
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Ja du kan lita mer på de verkstäderna, de är mer beroende av ett gott rykte och årerkommande kunder, skit i om dom inte kan svenska dom ska ju bara laga bilen. de är oftast jätteduktiga.

Det med att 2an hoppar ur låter lurigt dock men de kanske löser det.

Se till at få fast pris.
Okej det får väl bli så, är rädd att de inte förstår mig bara eller att jag inte kan göra mig förstådd haha.

Jag är faktiskt mest orolig över 2ans växel, så fort det handlar om motor och växellåda blir jag nojjig.
Tack för tipset!
Citera
2020-02-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ja okej du menade så, kan ta upp det om jag hittar nån.

Usch, byta växellådan lär ju kosta lika mycket som bilen är värd eller? :/

Yes!

Om du nu inte hittar någon kvartersmekare.

Drivknut, spindelled, krängningshämmare, hur vet du att det är fel på alla dessa förresten? är det Mekonomen som säger det?

Klonket kanske bara är en av dessa...

En sak har jag lärt mig angående renault, man ska vända på resonemanget. Du ska vara glad åt de som fortfarande fungerar istället för att sörja det som är trasigt.
Citera
2020-02-07, 16:04
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Yes!

Om du nu inte hittar någon kvartersmekare.

Drivknut, spindelled, krängningshämmare, hur vet du att det är fel på alla dessa förresten? är det Mekonomen som säger det?

Klonket kanske bara är en av dessa...

En sak har jag lärt mig angående renault, man ska vända på resonemanget. Du ska vara glad åt de som fortfarande fungerar istället för att sörja det som är trasigt.
Jo det är så här att där mamma bor har vi en liten verkstad och han erbjöd sig att kolla på drivknutarna, då märkte han även att det är fel på spindellederna och krängningshämmare. Detta var precis innan nyår.

Jag märker ju av drivknutarna mest för de låter när jag svänger, de andra två felen märker jag inte av, vet inte symptomen för dessa.

Renault är ju populära bilar, folk köper mer och mer såna, speciellt Renault Zoe.
Citera
2020-02-07, 16:14
Medlem
Citat:
Jo det är så här att där mamma bor har vi en liten verkstad och han erbjöd sig att kolla på drivknutarna, då märkte han även att det är fel på spindellederna och krängningshämmare. Detta var precis innan nyår.

Jag märker ju av drivknutarna mest för de låter när jag svänger, de andra två felen märker jag inte av, vet inte symptomen för dessa.

Renault är ju populära bilar, folk köper mer och mer såna, speciellt Renault Zoe.

Med dåliga spindelleder har bilen problem att köra rakt fram. Den vill gärna "orma" sig.

Krängningshämmare brukar börja klonka. Detta är dock inte farligt.

Jo, men de brukar ju då köpa nya bilar, med garantier och serviceavtal osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in