2020-02-07, 14:58
Medlem
Colloidals avatar
Kort och gott kan jag nämna de nuvarande fel på bilen.
Drivknutar h&v, spindelled h&v, stabilisatorstag höger (krängningshämmare), 2ans växel hoppar ur ibland, låskistan i bagageluckan krånglar, ena dörrstoppet behöver bytas och tillslut är det lite trögt att backa så man får ge mer gas. Kanske har att göra med att det är en bensin/etanol motor, de är väl mer klenare än en vanlig diesel/bensin motor?

Jag har kollat upp delarna på internet och får de billigare men det finns olika alternativ såsom olika mått på drivknut, spindelled och stagen så jag vågar inte beställa dem och låta en verkstad sätta dit dem.

Bilen är för övrigt en Renault Mégane III -11.

Mekonomen tar lite över 10K för att BARA fixa drivknutarna, dörrstoppet och låskistan där bak. Det har jag inte råd med just nu.. Snälla ge mig tips.
Citera
2020-02-07, 15:05
Medlem
Se om du kan hitta en kvartersmeck dom är mycket billigare än tex mekonomen, dom brukar hålla till i industriområden
Citera
2020-02-07, 15:12
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Se om du kan hitta en kvartersmeck dom är mycket billigare än tex mekonomen, dom brukar hålla till i industriområden
Tack!! Kan man lita på dem och gör de ett lika bra jobb som Mekonomen? Min förra bil lämnade jag in till ett sånt ställe men de kunde typ inte svenska så jag blev rädd och valde Mekonomen istället.
Citera
2020-02-07, 15:12
Medlem
Slutligen, gör du inte om misstaget att köpa en fransos..
Citera
2020-02-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Säger du det. Mitt nästa köp blir franskt igen efter tusentals problemfria mil.
Citera
2020-02-07, 15:17
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det stämmer inte att franska bilar har mer problem än andra märken. Min vän har en Kia Ceed år 13 och den har 10 fel just nu. Vet en annan som har en Kia optima från 18 och den slutade hybriden funka så snälla sluta snacka skit om franska bilar. Ni som hyllar koreanska/japanska bilar kan fara långt åt farskogen!

Jag kommer nog definitivt köpa en Renault igen om några år, lite nyare dock, kanske Megane IV eller Talisman.
Citera
2020-02-07, 15:18
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Säger du det. Mitt nästa köp bil franskt igen efter tusentals problemfria mil.
Tack!! Franska märken är bra bilar!
Citera
2020-02-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tack!! Kan man lita på dem och gör de ett lika bra jobb som Mekonomen? Min förra bil lämnade jag in till ett sånt ställe men de kunde typ inte svenska så jag blev rädd och valde Mekonomen istället.

Det är ju samma jobb som görs och det är inte direkt raketkirurgi.

Nämn inget om växellådan, då kan det bli dyrt. Be dem kolla motorkuddarna.

Sälj sedan bilen så fort du kan.
Citera
2020-02-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Det stämmer inte att franska bilar har mer problem än andra märken. Min vän har en Kia Ceed år 13 och den har 10 fel just nu. Vet en annan som har en Kia optima från 18 och den slutade hybriden funka så snälla sluta snacka skit om franska bilar. Ni som hyllar koreanska/japanska bilar kan fara långt åt farskogen!

Jag kommer nog definitivt köpa en Renault igen om några år, lite nyare dock, kanske Megane IV eller Talisman.

Kommer du ha råd med det med alla utgifter från mekonomen?
Citera
2020-02-07, 15:29
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Det är ju samma jobb som görs och det är inte direkt raketkirurgi.

Nämn inget om växellådan, då kan det bli dyrt. Be dem kolla motorkuddarna.

Sälj sedan bilen så fort du kan.
Tack för tipset. 2ans växel måste ju fixas, den får inte hoppa ur.

Jag kommer inte sälja bilen, är för fäst vid den, ska ha den minst i 2-3 år till.
Citera
2020-02-07, 15:30
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Kommer du ha råd med det med alla utgifter från mekonomen?
Definitivt. Spelar ingen roll vad för märke man köper, alla går sönder förr eller senare. Bilar är en mycket dålig affär.
Citera
2020-02-07, 15:31
Medlem
Colloidals avatar
Kan tilläggas att bilen besiktades 13 nov 2019, redan dagen efter knackade det i drivknutarna så alla fel har kommit efter det märkligt nog...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in