2020-02-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är märkligt att spannet för när morden misstänks ha ägt rum är så stort:

Mitti Vallentuna:

"Enligt häktningsframställan så ska dubbelmordet ha skett någon gång under tiden 10-15 januari. Det var den 15 januari som paret hittades på gården i Vallentuna."

Visserligen är inte obduktionen kanske klar, men det borde väl vara ganska klart om de mördades strax för de hittades? Det är möjligt att åklagaren inte vill låsa sig i för snäva datum för att ev missa något väsentligt.

https://mitti.se/nyheter/anhallna-dubbelmordet-vallentuna/?omrade=vallentuna

På tal om dom mot gm 2:

"Enligt häktningsframställan så ska dubbelmordet ha skett någon gång under tiden 10-15 januari. Det var den 15 januari som paret hittades på gården i Vallentuna."

Även det från samma tidning.

Många tror att mordet begicks den 11 januari!!

Då har de legat döda i sitt hus 5 dagar.
Citera
2020-02-07, 10:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Om du inte vet vad du pratar om så skriv inte.

Domstolarna kan inte söka efter domar som är äldre än fem är. Och några strafförelägganden finns inte hos tingsrätter heller.

Jodå jag har lyckats få ut domar som varit äldre än 10 år :-)

Man vänder sig till TR men till arkivet och det underlättar för dom om man vet datum för dom. Men jag har lyckats att få ut domar vid på Lunds TR och Hovrätten över Skåne och Blekinge med bara ett målnummer och tom endast personnummer.
Citera
2020-02-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Motivet måste vara ekonomiskt. Även om det gått snett. Tortyren av kvinnan borde vara ett sätt att få mannen att vara medgörlig som du nämner.
Hur har detta kommit fram? Mannen var mångmiljonär.
Citera
2020-02-07, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Ok. Jag tänkte först i min upprördhet att jag skulle sitta som åhörare på rättegången men det kommer ju inte att vara praktiskt möjligt och jag orkar förmodligen inte med det heller. Men jag skulle verkligen vilja höra dem berätta vad som hände och varför. När domen faller är vi dock flera som vill vara på plats.

Varför?
Citera
2020-02-07, 10:35
Medlem
Citat:
Vi i vänkretsen tror på ekonomiskt motiv. Det första som kom upp som tanke var ju att han några månader tidigare hade sålt gården och att dessa uppgifter låg ute offentligt.

Båda två var snälla och vänliga och jag har svårt att tro att de skulle ha skaffat sig fiender. I alla fall hon (som var den jag kände väl). Hon var en sån person som alla ville umgås med. Glad och sprallig, busig och chosefri. Alla slappnade av och blev på gott humör i hennes sällskap. Hon var också väldigt förälskad i Lars och han i henne, så någon svartsjukehistoria tror jag inte heller på. Ingen av dem hade ett uns av "player" i sig. De brydde sig inte om status och prylar. Han körde omkring med en jätteskraltig bil tills de köpte den där skodan.

Det enda märkliga jag kan komma på är väl några yttranden han hade gjort ganska nyligen. Framförallt att han hade sagt "Jag råkade se nåt som det inte var meningen att jag skulle se".
Hur säker är denna uppgift enligt din bedömning? Vilka fler yttranden från BO ryktas det om?
Citera
2020-02-07, 10:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Många tror att mordet begicks den 11 januari!!

Då har de legat döda i sitt hus 5 dagar.

Ja, detta borde man kunnat se/lukta vid första anblicken nästan. Medan om de avlidit strax före när de hittades borde de vara stor skillnad, kanske även varma.

Jag förmodar att det handlar om teknikaliteter, att den tekniska bevisningen tillsammans med obduktionsresultatet ska kunna ringa in en ungefärlig dödstidpunkt.

Man får ju också tänka på att det kan vara stor skillnad på när kvinnan och mannen avled.

Så de datum som anges i häktningsframställan, är nog bara det spann som man definitivt har att bolla med innan det andra är klart. Vilket kan ta tid.

Med det vi vet nu, är det väl troligast att de avled mellan fredagen och lördagen. Vi får väl hoppas det också.

Något vidrigare kan man ju inte föreställa sig, att råka ut för det som de har blivit utsatta för. Fy fasiken vad kallsinnigt. Det krävs en människa som saknar all empati att utföra mordet på det sättet.
Citera
2020-02-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vilket jävla svammel det blev i denna tråd, jag slutar läsa den ett tag, annars får jag cancer.
Hoppas att man kan få läsa något vettigt om några dagar.
Håller med, värre babbel får man leta efter.
Det mesta handlar om vad folk ser på fb och instagram mm.

Är väl häktning idag?Då blir det lite mer konkret, tack.
Citera
2020-02-07, 10:42
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Varför?
Varför vad?
Citera
2020-02-07, 10:53
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Hur säker är denna uppgift enligt din bedömning? Vilka fler yttranden från BO ryktas det om?
Enligt en vän/granne ska han ha fällt det yttrandet men jag känner inte denna person så jag kan inte bedöma tillförlitligheten.
Citera
2020-02-07, 10:54
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Det var han inte, bara rykten som sprids. Skitsnacke.
Ekonomiskt oberoende var han i alla fall, oavsett hur många miljoner det rörde sig om. Även innan han sålde gården.
Citera
2020-02-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ekonomiskt oberoende var han i alla fall, oavsett hur många miljoner det rörde sig om. Även innan han sålde gården.
Tycker ändå det inte stämmer riktigt med den person han verkade vara att BO skulle sälja av släktgården. Som du själv sagt, levde han ett enkelt och chosefritt liv: När han köpte bil exvis, köpte han en Skoda Fabia och inte nån lyxigare. Man undrar varför han sålde av: Vad skulle han ha pengarna till?
Citera
2020-02-07, 11:03
Medlem
Citat:
"Ekonomiskt oberoende" anses väl i folkmun betyda att man är så rik att man inte behöver arbeta?
Levde han på ett arv eller hade han gjort lönsamma affärer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in