2020-02-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad skall man säga? denna nonchalans är obegriplig. Om personen varit i Kina eller haft kontakt men någon som är smittad så kan väl inte sjukvården neka provtagning. Är de alldeles tappade.
Sjukdomen är ju oftast mild i början
ja precis,tycker man borde göra allt för att få stopp på elände..fastän det kostar några kr extra!!
Citera
2020-02-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja precis,tycker man borde göra allt för att få stopp på elände..fastän det kostar några kr extra!!

Jag misstänker att sjukvården i dessa fall redan uteslutit corona, men att de använder sig av denna teknik för att inte få Svarte Petter om de skulle bli sjuka i corona senare.
Citera
2020-02-07, 09:51
Medlem
MorT2s avatar
P3 Dystopia har gjort ett bonusavsnitt om Coronaviruset
https://aca.st/759c6d

För några dagar släppte de ett avsnitt om Pandemier
https://aca.st/f94f10
Citera
2020-02-07, 09:53
Medlem
Hur skulle sjukvården prioritera patienter vid ett eventuellt utbrott?

I en större stad, Stockholm exempelvis.

Ponera att det snabbt smittas många människor. Vem kommer att testas först? Vem blir inlagd för vård och i riktigt svåra fall, vem får intensivvård?
Alla vet ju hur det ser ut på sjukhusen idag och jag tvivlar på att man skulle kunna ta hand om alla på ett bra sätt. Vid ett eventuellt utbrott alltså.

Är det först till kvarn som gäller eller prioriteras de med störst vårdbehov och underliggande sjukdom?

Utgå från att en större grupp människor insjuknar under en kort period.

Jag tycker det är tillräckligt knepigt att komma rätt i vården redan idag. Har svårt att föreställa mig kaoset som skulle vara om flertalet människor insjuknar.
Citera
2020-02-07, 09:58
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Fick de inte ens göra test? Varför? Inte tillräckligt hög feber eller varit på fel plats i Asien. Aja jag litar inte på många när det gäller skydd och beredskap inför detta virus längre. Kommer bara lita på mig själv och eventuellt Björn Olsen

Vem är Björn Olsen?
Citera
2020-02-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vem är Björn Olsen?

En statsepidemiolog som uttalade sig klokt i Agenda i början av veckan tror jag.
Citera
2020-02-07, 10:01
Medlem
Som det ser ut idag så handläggs alla som insjuknat med luftvägsinfektion inom 14 dagar efter hemkomst från Kina som misstänkt 2019-nCoV. Då gäller hela balunsen med provtagning och skyddsåtgärder.

Men det är ju fortfarande försvinnande få fall utanför Kina. Något hundratal bekräftade jämfört med Kinas 28000. Risken att smittas utanför Kina är därför så extremt osannolik idag att man inte har anledning att oroa sig. Jämför de med de tusentals svenskar som säkert varit i Asien senaste 14 dagarna och nu har en förkylning.

Att testa för coronavirus är faktiskt ingen enkel sak, det är inget blodprov vi pratar om. Man måste ta prov från luftvägarna och skicka det på en komplicerad analys som letar virus-DNA. Det finns en begränsad mängd maskiner som kan göra den analysen - både här och i resten av världen - och därför kan man helt enkelt inte testa alla som känner för det. Man är tvungen att begränsa sig till de som faktiskt har en risk att ha blivit smittade också.
Citera
2020-02-07, 10:03
Medlem
Mer diagnostik. Wuhan slänger in snabbare växel. Vi kommer nog få se en rejäl uppgick i fastställda fall. OBS! Den statistiken handlar inte om alla smittade, utan bara diagnostiserade. Som vi konstaterat tidigare visar inte test kits alltid smitta men CT kan göra det.

Här Xinhua.

Wuhan is now able to test nearly 4,200 nucleic acid samples per day.

Computed tomography (CT) imaging has been added as an auxiliary testing method in Hubei, according to the latest diagnosis and treatment plan by the National Health Commission released Wednesday.
This suggests that the diagnosis of the novel coronavirus in the province will no longer be solely dependent on nucleic acid test results.

"The nucleic acid test result is the gold standard for the final diagnosis of novel coronavirus infections, but those who have a negative nucleic acid test result may see positive CT imaging results," said Zhang Xiaochun with the Zhongnan Hospital of Wuhan University.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/07/c_138761746.htm
Citera
2020-02-07, 10:04
Medlem
DjPuttes avatar
Luleå och fick åka hem inte en rad i lokaltidningarna av det ämnet hade det så varit extra flash på nätet och sedan dagen efter i papperstidningen så den kan ni slå ned som falskt, Visst folk är i Thailand på semestern kommer hem från varmt till kall så kommer en förkylning som inte har ett skit att göra med Corona viruset och det kan sjukvården direkt avgöra vad som är vad!

Såg att det är mer och mer folk som har detta Corona virus ombord kryssningsfartyget där är det välisolerat misstänker den båten kommer bli liggandes på redden och inte släpps in till hamn, Sedan så lär detta fartyg saneras frågan är hur sjutton ska saneringen gå till eg för inte mycket verkar bita på viruset!

Ser att kurvorna börjar peka nedåt samt att överlevande är betydligt större än döda ved det verkar, Franske läkaren som jobbar i Wuhan sade att peaken skulle nås i morgon 8/2 till France24 då dem stängde den städer och region så har smittan förhindrats sprida både globalt & i kina!
Citera
2020-02-07, 10:05
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
En statsepidemiolog som uttalade sig klokt i Agenda i början av veckan tror jag.

Nu minns jag. Han påstod dagen efter att det redan är en pandemi men det klassas inte så enligt WHO.

Edit han är inte statsepidemiolog. Det är Tegnell.
Citera
2020-02-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Som det ser ut idag så handläggs alla som insjuknat med luftvägsinfektion inom 14 dagar efter hemkomst från Kina som misstänkt 2019-nCoV. Då gäller hela balunsen med provtagning och skyddsåtgärder.

Men det är ju fortfarande försvinnande få fall utanför Kina. Något hundratal bekräftade jämfört med Kinas 28000. Risken att smittas utanför Kina är därför så extremt osannolik idag att man inte har anledning att oroa sig. Jämför de med de tusentals svenskar som säkert varit i Asien senaste 14 dagarna och nu har en förkylning.

Att testa för coronavirus är faktiskt ingen enkel sak, det är inget blodprov vi pratar om. Man måste ta prov från luftvägarna och skicka det på en komplicerad analys som letar virus-DNA. Det finns en begränsad mängd maskiner som kan göra den analysen - både här och i resten av världen - och därför kan man helt enkelt inte testa alla som känner för det. Man är tvungen att begränsa sig till de som faktiskt har en risk att ha blivit smittade också.

Vet du om det är ett liknande test som görs för den årliga influensan? Då stoppar de upp en lång sticka i näsan, den går väldigt långt in.
Visserligen kommer svaret relativt snabbt, inom några timmar då jag testades för influensa (innan coronaviruset) så antagligen går testet till på annat vis.
Citera
2020-02-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad skall man säga? denna nonchalans är obegriplig. Om personen varit i Kina eller haft kontakt men någon som är smittad så kan väl inte sjukvården neka provtagning. Är de alldeles tappade.
Sjukdomen är ju oftast mild i början

Vad är det som är obegripligt? Jag hittar föga som är begripligt hur dagens Sverige sköts så då är corona hanteringen bara en ny dag på jobbet som vanligt i det nya Sverige. Jag är nog bara gammalmodig som tycker att smitta skall motas i grinden.

Obegripligt är motsatsen till begripligt och tar du bort ena så försvinner det andra. Kanske det är den nya normen att ta dagen som den kommer med eller utan smitta och veta att staten vakar över allt i alla vindar? Begripligt och obegripligt finns därmed bara i gamla historieböcker.

Eget ansvar istället för pensionspengar som inte längre finns. Tvätta dina händer och hålla käften stängd samt ha på dig mörka glasögon så du bara ser skärmen på din jobbdator? 2020 är här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in