2020-02-06, 21:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Att så många bruna kommenterar min person är hedrande. Jag skulle tillägga att det är klart underhållande. De som kommenterar verkar inte ha så mycket att göra på dagarna. De skriver inlägg dag som natt. Man kan undra hur de försörjer sig.

Att jag skulle ha tjänat på samhällsutvecklingen och varit försörjd av det allmänna är djupt felaktig. Min far var framgångsrik företagare och faktiskt miljonär redan på 1960 talet. Så pengar har aldrig varit något problem . Jag blev gymnasielärare i naturvetenskap för att jag gillade yrket. Flertalet i familjen röstade på högerpartiet . Många avskydde sossarna.
Att jag haft nytta av prisuppgången på fastigheter och aktier är korrekt. Men är det något fel i era ögon ? Är utvecklingen på världens börser kopplade till Sveriges invandring ?
Tycker ni att det är fel att mina barn genomfört omfattande studier. Fått jobb på internationella företag med goda inkomster. De har köpt attraktiva bostadsrätter. Är det fel i era ögon.
Att andras framgång stör en del bruna är uppenbart.

När jag sedan framför en del vänsteråsikter tar det hus i helvete. När de bruna tar makten skall jag straffas. Yttrandefrihet skall bara gälla de som har rätt åsikter. Det känner vi igen från diktaturstater.
Gå och göm er i eran bunker !
Att du betraktar det som skrivs som ”hedrande” för dig bevisar bara din bristande självinsikt. Personligen känner jag bara ett bottenlöst förakt för sådana som dig. (Personligen jobbar jag tämligen fritt inom industri och IT och är ”ständigt uppkopplad”. Jag har också tjänat mycket pengar på det.)

Att tjäna pengar är givetvis inte fel – det är användandet av härskartekniker för att trycka ner andra människor som är fel. Du har sedan länge avslöjat dig själv som en vidrig mobbartyp, Filantrop. Det är sådana som du som förstör landet. Det är du och dina gelikar som är antidemokrater.
Citera
2020-02-06, 22:57
Medlem
Uncorruptables avatar
https://nyheteridag.se/kommun-i-ekonomisk-kris-efter-flyktingmottagandet-maste-till-nagot-radikalt/

BRÄCKE Jämtländska Bräcke kommun har hamnat i ekonomisk kris och som för flertalet andra kommuner har det med invandringen att göra. Nu vill man att staten skjuter till mer pengar, rapporterar Jämtlands Tidning.

Jämtlands Tidning rapporterar om lilla Bräcke kommun som på senare år har haft svårt att få ekonomin att gå ihop. Kommunen beräknas gå back med mellan 30 och 35 miljoner kronor i år.

– Det är det tredje raka året som vi har det tufft. Man kan säga att vi har fått släcka bränder i tre år, men nu går det inte längre. Jag är helt säker på att vi kommer att behöva minska kommunens organisation. Nu måste det till något radikalt, säger kommunalrådet Jörgen Persson (S) till reportern Simon Gunnholt.

Att höja skatten är inget alternativ – kommunen har redan den tredje högsta kommunalskatten i Sverige på 35,09 procent.

Jag har lösningen, sänk politikerlönerna i kommunen med 80 %. Annars ställer nog både Löfvén med alla sina privata pengar samt borgenär, och Merryl Lynch upp med ett lån till kommunen.
Senast redigerad av Uncorruptable 2020-02-06 kl. 22:59.
Citera
2020-02-07, 03:58
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hur ska alla ”afghaner, syrier, irakier, somalier, eritreaner och iranier” som INTE arbetar ”kunna klara av att kunna försörja äldre”?

Väldigt simpel ekonomi.

Staten skaffar jobb åt dess personer.

Om personerna inte kan få jobb för att dem inte har utbildning... så fixar man jobb där ingen utbildning krävs.

Om personerna inte kan få jobb för att dem är analfabeter... så fixar man jobb åt analfabeter.

Hur svårt kan det vara att vara skogsarbetare till exempel?

Om personerna efter att staten fixat jobb åt dem vägrar att arbeta, så förlorar man all bidrag.

Det är faktiskt väldigt simpelt detta, om argumenten är ekonomisk till skillnad från argumenten om att "deras kultur är dålig"
Citera
2020-02-07, 06:24
Medlem
Hemtjänst från fjärran land

Verkar inte bara vara via försörjningsstöden kommuner blöder, de attackeras också från de företagsamma, skötsamma individerna som tydligen kan utföra tjänser på lika villkor utan vare sig utbildning, språkförståelse eller fysisk närvaro i landet. Och att vara på två platser samtidigt måste också vara unika kunskaper vi suktar efter i sverige, fantastiskt, eller som ansvariga på kommunen säger, det verkar falskt.

Men all heder åt Sonia som slog larm från insidan. Får dessa något straff? Nej, helt riskfritt att blåsa staten och svensson, bara byta bolag och köra på i en ny kommun.

https://www.expressen.se/nyheter/vardforetaget-fuskade-nu-sags-avtalen-upp/
Både Sollentuna kommun och Upplands Väsby kommun har haft problem med oseriösa företag i hemtjänstbranschen. Sedan 2016 har Sollentuna kommun brutit sex avtal och i Väsby har man brutit med tre hemtjänstföretag inom loppet av ett år.

Sonia Dávila var nytillträdd verksamhetschef för hemtjänstföretaget som har verksamheter i olika kommuner i Stockholms län. Hon märkte med en gång att det var något som inte var helt rätt och hon började titta på personallistorna.

Hon upptäckte att flera var heltidsanställda i flera kommuner.

Personer som inte befann sig i Sverige verkade registrerat sig och loggat in att de var hemma hos personer som hade vårdbehov. Även en person som hade slutat ska ha loggat in i systemet.

Företaget ska även ha slagit ihop besök hos olika brukare som varit utspridda under en hel dag och en anställd kunde logga in hos olika personer samtidigt.
– Hur kan man först vara i Nacka för att sedan vara i Upplands Väsby en minut senare, säger Sonia till Mitt i.

Kommunen började granska företaget och det visade sig att anställningslistorna som de fått var falska.

På listorna som kommunen hade fått sto det att personalen var utbildad, fast anställd och hade goda språkkunskaper. Men av företagets egna listor framgick det att personalen saknade utbildning och deras kunskaper i svenska var bristande.
Citera
2020-02-07, 06:33
Medlem
Citat:
Att du betraktar det som skrivs som ”hedrande” för dig bevisar bara din bristande självinsikt. Personligen känner jag bara ett bottenlöst förakt för sådana som dig. (Personligen jobbar jag tämligen fritt inom industri och IT och är ”ständigt uppkopplad”. Jag har också tjänat mycket pengar på det.)

Att tjäna pengar är givetvis inte fel – det är användandet av härskartekniker för att trycka ner andra människor som är fel. Du har sedan länge avslöjat dig själv som en vidrig mobbartyp, Filantrop. Det är sådana som du som förstör landet. Det är du och dina gelikar som är antidemokrater.

Nej det är nassarna som är antidemokrater. När de får mothugg börjar de prata om härskartekniker. Själva ägnar de sig åt att trycka ner hela befolkningsgrupper.Invandrare. MENAiter,bögar,batikhäxor,miljömuppar,kommunister, sossar och sjuklövern och alla andra som inte vill stövla omkring på gator och torg. Tur att skiten inte har någon exekutiv makt. Att de får en hel del samhälleliga subsidier får man finna sig i, i ett demokratiskt land. Vårt demokratiska samhälle som de föraktar så mycket.
Teknkiken har tydligen kommit så långt att man kan vara ständigt uppkopplas även i en bunker.
Senast redigerad av Filantrop007 2020-02-07 kl. 07:13.
Citera
2020-02-07, 07:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Väldigt simpel ekonomi.

Staten skaffar jobb åt dess personer.

Om personerna inte kan få jobb för att dem inte har utbildning... så fixar man jobb där ingen utbildning krävs.

Om personerna inte kan få jobb för att dem är analfabeter... så fixar man jobb åt analfabeter.

Hur svårt kan det vara att vara skogsarbetare till exempel?

Om personerna efter att staten fixat jobb åt dem vägrar att arbeta, så förlorar man all bidrag.

Det är faktiskt väldigt simpelt detta, om argumenten är ekonomisk till skillnad från argumenten om att "deras kultur är dålig"
Ja, fast haken är följande: ”Staten skaffar jobb åt dessa personer.

För att sådana jobb ska vara meningsfulla krävs 1) att det finns en efterfrågan och 2) att det går att få en lönsamhet. Annars blir det bara förtäckta bidrag.

Problemet är att det inte finns tillräcklig efterfrågan eller tillräcklig betalningsvilja för den typen av jobb. Alltså fungerar inte ditt förslag.

Tillägg:
Det svenska samhället är överhuvudtaget inte anpassat för ”enkla jobb”. Därför är det ren idioti att ta in alla dessa invandrare som aldrig kommer att kunna försörja sig själva i Sverige.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Sysselsattning/Lagkvalificerade-jobb-internationellt/
Senast redigerad av Totius 2020-02-07 kl. 07:59. Anledning: Tillägg
Citera
2020-02-07, 08:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Nej det är nassarna som är antidemokrater. När de får mothugg börjar de prata om härskartekniker. Själva ägnar de sig åt att trycka ner hela befolkningsgrupper.Invandrare. MENAiter,bögar,batikhäxor,miljömuppar,kommunister, sossar och sjuklövern och alla andra som inte vill stövla omkring på gator och torg. Tur att skiten inte har någon exekutiv makt. Att de får en hel del samhälleliga subsidier får man finna sig i, i ett demokratiskt land. Vårt demokratiska samhälle som de föraktar så mycket.
Teknkiken har tydligen kommit så långt att man kan vara ständigt uppkopplas även i en bunker.
Det du skriver om ”nassar” och ”bunkrar” och så vidare är givetvis helt OT men eftersom det var jag som tog upp detta med antidemokrater vill jag ödmjukt föra dig tillbaka till trådens ämne.

Tråden handlar om att allt fler kommuner enligt egen uppgift befinner sig i ekonomisk kris och tvingas till besparingar och nedskärningar.

Att det har blivit såhär är en konsekvens av att makthavare har åsidosatt de lagar och regler som ska förhindra att det blir såhär. När de offentliga makthavarna inte följer samhällets normer fungerar inte demokratin. Det är antidemokrati. Människor som du som försvarar antidemokrati är antidemokrater. Det är antidemokraterna som har skapat kommunkrisen som nu sprider sig genom Sverige.
Citera
2020-02-07, 09:26
Medlem
spoilers avatar
"De senaste åren har utbetalningarna av ekonomiskt bistånd ökat successivt. Under förra året var ökningen ungefär 5 procent, enligt preliminära siffror från Socialstyrelsen.

– Vi ser också att många är aktuella i försörjningsstödet väldigt länge och det är inte bra, framförallt inte för den enskilde, säger Leif Klingensjö, sektionschef vid Sveriges kommuner och regioner, SKR.
SKR har i en enkätundersökning som skickats ut till samtliga kommuner undersökt de bakomliggande orsakerna.

93 procent av kommunerna har besvarat enkäten, och enligt en majoritet av kommunerna är den viktigaste förklaringen till kostnadsökningen ett ökat antal nyanlända som lämnar den så kallade etableringsfasen utan att ha ett jobb."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7402321
Citera
2020-02-08, 12:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
En aktuell video från Henrik Jönsson som delvis berör situationen i landets kommuner.
Ett politiskt konstruerat problem.

https://youtu.be/hpH02nbOJFk
Citera
2020-02-08, 12:43
Medlem
Citat:

Instämmer i det. Det är inget hedrande att vara en idiot och nolla.
Citera
2020-02-09, 01:20
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ja, fast haken är följande: ”Staten skaffar jobb åt dessa personer.

För att sådana jobb ska vara meningsfulla krävs 1) att det finns en efterfrågan och 2) att det går att få en lönsamhet. Annars blir det bara förtäckta bidrag.

Problemet är att det inte finns tillräcklig efterfrågan eller tillräcklig betalningsvilja för den typen av jobb. Alltså fungerar inte ditt förslag.

Tillägg:
Det svenska samhället är överhuvudtaget inte anpassat för ”enkla jobb”. Därför är det ren idioti att ta in alla dessa invandrare som aldrig kommer att kunna försörja sig själva i Sverige.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Sysselsattning/Lagkvalificerade-jobb-internationellt/

Vad snackar du om?

Det finns efterfrågan på jobb men jobben försvinner överallt i Sverige förutom i storstäderna.

Titta på områden som Ludvika, Avesta, Borlänge, Sollefteå och så vidare.

Och detta handlar inte bara om folk med invandrarbakgrund utan etniska svenskar som har haft jobb i 40 år måste nu flytta till storstäderna.

Det handlar om statens vilja.

Ja, och det är problemet med det svenska samhället. Eller hur?

Det borde finnas enkla jobb som i USA. Eller tror du att alla kan bli ingenjörer eller ekonomer eller läkare?

Om folk vill ha enkla jobb så fixa enkla jobb. Om det är lösningen på problemet så är det ju lösningen på problemet. Eller anser du på fullt allvar att det är bättre för Sverige att kommuner som Överkalix, Övertorneå, Sollefteå, Strömsund, Bräcke, Kramfors, Bengtsfors, Torsby och Hagfors försvinner om 50 år och att ingen människa lever där än att staten fixar massa enkla jobb där så att både etniska svenskar och invandrare kan leva i dessa områden.
Citera
2020-02-09, 07:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Vad snackar du om?

Det finns efterfrågan på jobb men jobben försvinner överallt i Sverige förutom i storstäderna.

Titta på områden som Ludvika, Avesta, Borlänge, Sollefteå och så vidare.

Och detta handlar inte bara om folk med invandrarbakgrund utan etniska svenskar som har haft jobb i 40 år måste nu flytta till storstäderna.

Det handlar om statens vilja.

Ja, och det är problemet med det svenska samhället. Eller hur?

Det borde finnas enkla jobb som i USA. Eller tror du att alla kan bli ingenjörer eller ekonomer eller läkare?

Om folk vill ha enkla jobb så fixa enkla jobb. Om det är lösningen på problemet så är det ju lösningen på problemet. Eller anser du på fullt allvar att det är bättre för Sverige att kommuner som Överkalix, Övertorneå, Sollefteå, Strömsund, Bräcke, Kramfors, Bengtsfors, Torsby och Hagfors försvinner om 50 år och att ingen människa lever där än att staten fixar massa enkla jobb där så att både etniska svenskar och invandrare kan leva i dessa områden.
Du fattar fortfarande inte. Den efterfrågan som är nödvändig gäller givetvis de varor och tjänster som jobben levererar – INTE att det finns en massa arbetslösa som behöver jobb.

Ditt resonemang är som att lyfta sig själv i håret – det fungerar INTE. Jobb som inte kunder vill betala för kan inte bara ”fixas” av staten. Det är bara ett dyrt och omständligt sätt att ge bidrag som betalas av skatten. Det blir billigare och enklare att ge bidragen direkt. Du måste väl rimligen fatta det?

Det är INTE fråga om vad jag ”tror” – såhär fungerar Sverige (och ekonomi) vare sig du vill det eller inte. Att ta hit alla dessa invandrare är ett säkert sätt att förstöra det samhälle som vi betalar skatt för och som regleras av ett omfattande regelverk som blir allt mer åsidosatt. Samhället faller sönder och det är dåligt för alla (utom möjligen för de få som berikar sig själva på andras bekostnad och olycka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in