2020-02-07, 02:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra att de konstaterat smittade är förda i land och troligen isoleras bättre.

Nej, jag har ingen bra lösning. Jag tänkte bara att det är så många på liten yta och att det bör vara stor risk att smittan grasserar på fartyget.
Nu har det hänt precis det jag befarade.

BNO rapporterar att man nu konstaterat hela 41 nya fall på kryssningsfartyget i Yokohama. (Totat 61 stycken)

Det kan inte vara kul att sitta instängd i den smittohärden.
Citera
2020-02-07, 02:14
Medlem
41 till smittade ombord på kryssningsfartyget utanför Japan vilket ger totalt antal ombord smittade 61 nu. Hoppas länken blev rätt nu, första gången jag postar en sådan här, men stod i The Guardians liverapportering i alla fall.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/07/coronavirus-live-updates-in-china-wuhan-coronavirus-outbreak-cruise-ship-doctor-japan?CMP=Share_iOSA pp_Other

Edit: såg att någon postat redan.
Citera
2020-02-07, 02:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
En virussmittad båt det där.

00:39: 41 new cases in Japan, on the cruise ship near Tokyo, raising the ship’s total to 61. (Source)

Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
41 till smittade ombord på kryssningsfartyget utanför Japan vilket ger totalt antal ombord smittade 61 nu. Hoppas länken blev rätt nu, första gången jag postar en sådan här, men stod i The Guardians liverapportering i alla fall.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/07/coronavirus-live-updates-in-china-wuhan-coronavirus-outbreak-cruise-ship-doctor-japan?CMP=Share_iOSA pp_Other

Edit: såg att någon postat redan.
Otäckt.

Var det inte någon i tråden som jobbade på det fartyget!? Och satt i karantän på fartyget som alla de andra!? (eller var det ett annat fartyg?)
Citera
2020-02-07, 02:27
Medlem
arbetets avatar
Antal smittade nu över trettiotusen:

31 028 smittade
636 döda
1531 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-02-07, 02:27
Medlem
Det är i vart fall tur att viruset inte spridit sig till Afrika, Sydamerika eller Mellanöstern! Hade det här hänt någon annanstans än i Kina hade det här lilla virusutbrottet kunnat bli riktigt allvarligt, i Kina har de i vart fall både kapacitet och politisk möjlighet att vidta de drakoniska åtgärder som krävs för att stoppa spridningen.
Citera
2020-02-07, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Otäckt.

Var det inte någon i tråden som jobbade på det fartyget!? Och satt i karantän på fartyget som alla de andra!? (eller var det ett annat fartyg?)

Jo, det vill jag också minnas.
Citera
2020-02-07, 03:20
Medlem
Försöker hitta men är det bekräftat att coronavirus kommer från djur hittar bara att man misstänker men inget bekräftat och att människor inte kan smitta djur?
Citera
2020-02-07, 03:22
Medlem
Jag antar antar att det är gammalt som gatan i denna tråden, men:

"Xi Jinping: 'Ett folkets krig mot virus' ..." -svt text-tv just nu (20200207, 03:20)

Va? Tittar vi på siffror så är det knappast någon fara, varför fara med svävande uttryck (utöver det jag citerade), som liknar en riktig kris?

Aja, jag tror fortfarande det är en överreaktion på den förra skiten.

Ser ingen anledning överhuvudtaget att bli orolig. (fast jag köpt lite extra basvaror, haha.)

Sitter med en, vad jag tror, mild form av flunsan själv.
Citera
2020-02-07, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Jag antar antar att det är gammalt som gatan i denna tråden, men:

"Xi Jinping: 'Ett folkets krig mot virus' ..." -svt text-tv just nu (20200207, 03:20)

Va? Tittar vi på siffror så är det knappast någon fara, varför fara med svävande uttryck (utöver det jag citerade), som liknar en riktig kris?

Aja, jag tror fortfarande det är en överreaktion på den förra skiten.

Ser ingen anledning överhuvudtaget att bli orolig. (fast jag köpt lite extra basvaror, haha.)

Sitter med en, vad jag tror, mild form av flunsan själv.

Glömde citera lite mer "... -Hela landet har med all sin styrka svarat med de mest noggranna och rigorösa förebyggande kontrollerna och inlett ett folkets krig för att förebygga vidare spridning ..." i ett samtal med saudis kung Salman
Citera
2020-02-07, 03:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
En virussmittad båt det där.

00:39: 41 new cases in Japan, on the cruise ship near Tokyo, raising the ship’s total to 61. (Source)

Det där med kryssningsfartyget är lite intressant. Det visar åter att skiten är relativt smittsamt. Nu är det lätt att sätta ett skepp i karantän. Men hur får man stop på det om smittkällan sker tex på en flygplats eller i tunnelbanan under rusningstrafik?
Citera
2020-02-07, 04:41
Medlem
Kines doktorn Li Wenliang, som blev hotad av den kinesiska polisen att inte sprida fakta
om ett nytt virus annars så skulle han bestraffas, vilket han blev har nu dött av det virus han
varnade om.

Så där har vi ett utmärkt bevis på hur totalitära kommunist/facist partier fungerar.
https://www.cbc.ca/news/world/chinese-doctor-sounded-alarm-coronavirus-dies-1.5454863

Li explained that, according to a test he had seen, the illness was a coronavirus — a large family of viruses that includes severe acute respiratory syndrome (SARS) which led to 800 death in China and the world in 2003. Li told his friends to warn their loved ones privately. But within hours screenshots of his messages had gone viral – without his name being blurred. 2/6/2020 Chinese doctor who first warned about coronavirus outbreak dies . When I saw them circulating online, I realised that it was out of my control and I would probably be punished,”

Wuhan police “letter of reprimand” to Li Wenliang: translation and analysis:
https://thechinacollection.org/wuhan-police-letter-reprimand-li-wenliang-translation-analysis/
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-02-07 kl. 04:47.
Citera
2020-02-07, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Kines doktorn Li Wenliang, som blev hotad av den kinesiska polisen att inte sprida fakta
om ett nytt virus annars så skulle han bestraffas har nu dött av det virus han varnade om.

Så där har vi ett utmärkt bevis på hur totalitära kommunist/facist partier fungerar.
https://www.cbc.ca/news/world/chinese-doctor-sounded-alarm-coronavirus-dies-1.5454863

Li explained that, according to a test he had seen, the illness was a coronavirus — a large family of viruses that includes severe acute respiratory syndrome (SARS) which led to 800 death in China and the world in 2003. Li told his friends to warn their loved ones privately. But within hours screenshots of his messages had gone viral – without his name being blurred. 2/6/2020 Chinese doctor who first warned about coronavirus outbreak dies . When I saw them circulating online, I realised that it was out of my control and I would probably be punished,”

Cirkulerade på svensk msm igår.

Ja, den perfekta fasciststaten misstar sig icke. Intet nytt på (väst)östfronten.

ot: ni som inte läst "intet nytt på västfronten av Remarque, gör det. Precis som "okänd soldat" av Väinö Linna
Senast redigerad av aktamig 2020-02-07 kl. 04:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in