2020-02-06, 15:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vad gäller H:s delaktighet så får vi väl, i brist på annat, än så länge luta oss mot åklagarens officiella uppfattning
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/

"Det finns inte längre anledning att anta att personen varit delaktig i brottet. "

Eftersom avskrivningen av MGK,s delaktighet är/var så pass definitiv så är i alla fall jag djävligt nyfiken på hur de motiverar det, troligen är Backman lika nyfiken.

Vi får se om det framgår av FUP hur bedömningen av MGK gick till, ska bli väldigt intressant att läsa i så fall.

Jag hoppas att det skälet inte är att Hiding inte vill ha ett komplicerat åtal med lösa ändar i garnnystanet som kan ställa till det under förhandlingen.
Citera
2020-02-06, 15:22
Medlem
Citat:
Vad gäller H:s delaktighet så får vi väl än så länge och i brist på annat, luta oss mot åklagarens officiella uppfattning
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/

"Det finns inte längre anledning att anta att personen varit delaktig i brottet. "

Sant, samtidigt blev iallafall inte jag förvånad över att H blev misstänkt som inblandad i brottet. Solklar motivbild i kombination med svagt alibi och bästis med exet. Vore jag åklagare skulle jag nog inte sluta tro, bara för att jag inte kan bevisa.
Citera
2020-02-06, 15:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eftersom avskrivningen av MGK,s delaktighet är/var så pass definitiv så är i alla fall jag djävligt nyfiken på hur de motiverar det, troligen är Backman lika nyfiken.

Vi får se om det framgår av FUP hur bedömningen av MGK gick till, ska bli väldigt intressant att läsa i så fall.

Jag hoppas att det skälet inte är att Hiding inte vill ha ett komplicerat åtal med lösa ändar i garnnystanet som kan ställa till det under förhandlingen.

HD ska ha friskrivits för att utredningen visat att teknisk bevisning saknas som binder henne till BO och BP.

Det friskriver ju egentligen inte HD från t.ex. anstiftan till mordet och medhjälp vid planering etc. Hur har man kunnat utesluta henne från det brottet då?
Citera
2020-02-06, 15:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HD ska ha friskrivits för att utredningen visat att teknisk bevisning saknas som binder henne till BO och BP.

Det friskriver inte HD från t.ex. anstiftan till mordet. Hur har man kunnat utesluta henne från det brottet?

Det undrar jag också, men avskrivningen är ju glasklar, MGK har inte med brottet att göra överhuvudtaget.

Motiv har ju MGK så det räcker och blir över anser jag.
Citera
2020-02-06, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det har vidimerats om larmsamtal till 112 vid mordkvällen.
Ja, fler borde ha hört skriken och särskilt de som bor på Rätt*revägen och de fakto har utsikt mot mordplatsen som den aktuella kvällen skymdes av den numer borttagna busken.

Kanske någon hoppades att fler skrikvittnen skulle kliva in i tråden, men om de finns har de nog talat med polisen och kanske undvikit att berätta om saken här?

Jo, det finns det. dalaans bil har ju dessuton registrerat att de ha varit ute och åkt. Så det är ju inget med det. Och säkert andra saker som klaffar med tiden för skriken.

Men sedan att bevisa (vilket inte riktigt går) att det är just LW som skriker.

Det ska då passa in i en perfekt kedja, vilket det säkert gör- från sista chatten, sms:et från LW, hörvittnet och synvittnet, bärgaren, SDs mastuppkopplingar, grannen som sett SD ute, och sedan SD hemma (vid datorn te x).

Några av dessa kommer att vara svåra att ha som säkra bevis, t ex vittnesuppgifter efter så lång tid som efter det att LW hittades.

Jag hoppas att kommer att finnas andra bevis, som gör att även om den tidslinjen med SDs kontakt med LW-skrik och han åter inte är tillräckligt stark.

Då i form av bindnade och konklusivt DNA.

Även kanske man har hittat ett mordtillhygge/redskap? Som man har den felande länken till?
Citera
2020-02-06, 15:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det undrar jag också, men avskrivningen är ju glasklar, MGK har inte med brottet att göra överhuvudtaget.

Motiv har ju MGK så det räcker och blir över anser jag.

Avskrivningen måste ju vara glasklar för att Backman inte ska kunna använda HD som alternativ GM.

Ska bli spännande att se om bevisen för att HD är helt oskyldig till brottet är lika glasklara. Det räcker knappast med enbart avsaknad av teknisk bevisning på kroppen och mordplatsen.
Citera
2020-02-06, 15:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Avskrivningen måste ju vara glasklar för att Backman inte ska kunna använda HD som alternativ GM.

Ska bli spännande att se om bevisen för att HD är helt oskyldig till brottet är lika glasklara. Det räcker knappast med enbart avsaknad av teknisk bevisning på kroppen och mordplatsen.

Det är därför jag undrar om Hiding är ute efter ett "rent" åtal, om det är ren taktik att avskriva MGK är det inte bra så FUP ser jag fram emot, anledningen till MGK,s avförande från utredningen lär framgå där.
Citera
2020-02-06, 15:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det friskriver ju egentligen inte HD från t.ex. anstiftan till mordet och medhjälp vid planering etc. Hur har man kunnat utesluta henne från det brottet då?
"Utredningen har bland annat visat att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till brottsplatsen eller brottsoffret"

Så om man läser mellan raderna så finns det kanske något annat som pekar på att hon inte varit delaktig på annat sätt heller, typ anstiftan, skyddande av brottsling etc …
Citera
2020-02-06, 15:56
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
"Utredningen har bland annat visat att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till brottsplatsen eller brottsoffret"

Så om man läser mellan raderna så finns det kanske något annat som pekar på att hon inte varit delaktig på annat sätt heller, typ anstiftan, skyddande av brottsling etc …

Och läser man lite mer mellan raderna så
kanske det går att tolka som att det finns
någon teknisk bevisning som knyter SD till
brottsplatsen eller brottsoffret eftersom
han inte är avskriven.
Citera
2020-02-06, 16:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
han inte är avskriven.
Just det, det var någon diskussion tidigare i tråden om att åklagaren skulle sagt att det fanns teknisk bevisning mot SD. Som jag minns det så var det närmaste man kom ett sådant påstående just detta.
Citera
2020-02-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
han inte är avskriven.
Jag trodde att SD själv erkänt att han släppte BO vid stora vägen, d.v.s. bara några meter från FP? Men jag har kanske fel?
Citera
2020-02-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Efter denna långa utredningsperiod, och vad jag än tänkt och trott tidigare så kan jag idag känna att den är den mest troliga teorin. Av uppenbara skäl, som att H och S blev de bästa av vänner, just efter att L dog och framåt. Vem skulle bli det med sin otrogne ex-make? Om det inte fanns något att gemensammt fira och glädjas åt?

Något problem, som är bortsopat, så alla nu är glada, fria och lyckliga tillsammans? Om H inte är inblandad, eller känner till något eller förstår något, så måste hon vara verkligen naiv. Så naiv, är det troligt? Hur troligt? En man som du levt så nära med i närmare 20 år. Är han fortfarande en total främling?

Sedan kan jag själv ha blivit påverkad av true crime, där otrogna män fått återställa husfriden, genom att mörda älskarinnan.

Men, men...vi lär aldrig få veta sanningen om den saken.

Ja, det är mycket märkligt om HD inte har vetat någonting alls. Inte ens anat något? Om nu SD är skyldig, vilket jag tror, med eller utan hjälp. Tror vi kommer få veta hur allt ligger till. Bara vännerna/de forna vännerna vågar berätta det de upplevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in