2020-02-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Vilken jävla jämförelse!! Försök vara lite seriös - om du nu klarar av det.
Citera
2020-02-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Video som visar använda bodybags utanför krematorie. (Varför bränner man inte hela paketet kan man undra)
https://twitter.com/IsChinar/status/1223045699874492417/video/1

Det som gör mig tveksam är att ingen med kunskap skulle plocka smittsamma kroppar ut påsarna, och lämna dom så där i soptunnor. Visst, man har ju sett en hel del tokigheter i sina dagar, men...
Sett både bilder och videos på liknande. Vet inte vad jag ska tro egentligen.
Tills vidare ser jag det som ytterst obekräftat.
Citera
2020-02-06, 15:05
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Fel nummer 2 ni ”Domedagare” gör är att tro ett helt land utvecklar sjukdomen samtidigt.

Än så länge har vi bara sett denna spridningen i ett land där människor lever extremt tätt och man har en kultur där man gör saker tillsammans på ett annat sätt, tex äter ut samma gryta med sina bestick.
Spridningen utanför Kina har legat på ca 20% per dygn. Halvera den procenten till 10 % så du får en lugnare siffra och ta det gånger 184 dagar, dvs ca ett halvår. Till Skolstarten höstterminen 2020.
Då ser du hur många som teoretiskt kan vara smittade.
Jag kan hjälpa dig.
216x1,1 upphöjt till 184= 8,9 miljarder.

Ps: Är ingen domedagare. Endast realist som ser den potentiella utvecklingen och tycker att det är dags att börja vidta försiktighetsåtgärder. Eller varje fall börja tänka på att det kanske blir nödvändigt.
Citera
2020-02-06, 15:06
Medlem
Ett misstänkt fall av coronasmitta har upptäckts hos en patient i Småland

Personen har varit i Kina nyligen och har luftvägsbesvär.

Provsvaret kommer under fredag eftermiddag – och patienten har skickats hem

Fan är dom helt oansvariga, skicka hem patienten, vad fan sysslar dom med!!¨
https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankt-fall-av-coronavirus-i-smaland/
Citera
2020-02-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Som jag skrev igår, precis tajmat, nu kör vi !
Citera
2020-02-06, 15:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror du dom i Wuhan lever ett normalt vardagsliv?

Nej, och det beror på att de är satta i karantän, din kommentar är irrelevant, vi diskuterade andningsskydd och att det faktum att filtret står emot virus inte är synonymt med att det skyddar dig mot att smittas om du samtidigt lever ett normalt vardagligt liv.

MERS hanteras i ett P3 laboratorium, titta på klippet och förklara varför man gör som man gör, om det räcker med ett andningsskydd ifrån Bauhaus samt ett par simglasögon för att skydda dig effektivt mot att smittas med 2019-nCoV.

https://youtu.be/0tk2hlAFirA

Andningsskydd är inte ett fullgott skydd i sig, skyddet får man genom ett antal åtgärder tillsammans med andningsskyddet, bland annat sanering under kontrollerade former i en anpassad miljö.
Citera
2020-02-06, 15:11
Medlem
Grollarens avatar
Skickar länk med information om korrekt sätt att tvätta och desinficera händer som används inom sjukvården.
Kan vara bra att kunna och använda

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/vardhygien/basala-hygienrutiner-och-arbetklader/basala-hygienrutiner/

Finns en liten film med.
Citera
2020-02-06, 15:15
Medlem
Skickas hem!! I Blekinge isolerades iallafall patienten 😵helt otroligt men inte förvånande!!

Citat:

Citera
2020-02-06, 15:15
Medlem
Det är ju detta med de ekonomiska effekterna också. Visserligen cyniskt att ta upp detta när människor ligger döendes men men…

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Akuta ekonomiska problem drabbar nu allt fler
människor i Kina då coronaviruset raderar ut potentiella inkomster för
arbetare och intäkter för företag.

Omkring två tredjedelar av Kinas småföretag väntas gå i konkurs om de inte har
några intäkter på två månader, enligt en undersökning som refereras av
tidningen South China Morning Post.

Uppgifter om ekonomisk misär bland kinesiska arbetare och småföretag på grund
av virusutbrottet sprider sig snabbt på kinesiska sociala medier och lyfter
frågor om utsikter som ingen kan svara på. "

Nyhetsbyrån Direkt 2020-02-06 14:07
Citera
2020-02-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vem har sagt att man behöver åka dit. Det räcker med att man mejlar eller ringer ambassaden. De har en evakueringslista. De skaffade en efter tsunamin. Det är frivilligt att vara på den.

Sluta dumma dig. Thailändska myndigheter har en alldeles utmärkt sida och det vet du. De uppdaterar alla viktiga tal varje dar. Om du inte kan engelska eller Thai så kan jag förklara vad som står där.

PS Om du rädd att röra dig ute så kan du skicka brev till immigrationen. Postlåda kan du besöka på natten. Du behöver inte besöka immigration.
Sluta att dumma dej pajas. Du försöker skydda din investering i landet utifrån Sverige. En kvinna, man, barn eller en condo. Väldigt få, nästan inga från väst kan läsa thai och du är den första jag läst om som säger att det skulle vara bättre. Att prata är bra vilket jag gör hyffsat.

Det är lätt att förstå andras agendor har jag lärt mej efter många börsår, just follow the money.

Och pengar kan bytas ut mot andra investeringar som att låtsas vara en godhetsapostel, personer, religion och diverse ting. Jag kan inte veta hur du är investerad här genom att skriva så dumt om mej men något är det, haha. Inte min business så fortsätt tills du börjar att skämmas kanske!

"Brev till immigration, behöver inte besöka dom" rolig trollning där, haha.
Förvisso meddelar de att det kan göras genom en webb process om du blivit godkänd att bo här tills nästa års uppvisning av dina papper, men ingen lyckas med det var tredja månad numera serru. De vill se att det är du enligt bilden i passet. Jag är precis lika vaken som andra som bor här och inget du skall bry dej om.

Du erbjuder din hjälp till mej efter 15 år i TH när det finns expatclub och långliggare här, hahaha. Fortsätt hellre med att hjälpa till med att lösa virus mysteriet om du vill arroganta pajas.

Jag gör nu slut med dej så fiska var du vill och pumpa in din thai arrogans i dina LoS(Land of Smiles) stories.
Citera
2020-02-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, och det beror på att de är satta i karantän, din kommentar är irrelevant, vi diskuterade andningsskydd och att det faktum att filtret står emot virus inte är synonymt med att det skyddar dig mot att smittas om du samtidigt lever ett normalt vardagligt liv.

MERS hanteras i ett P3 laboratorium, titta på klippet och förklara varför man gör som man gör, om det räcker med ett andningsskydd ifrån Bauhaus samt ett par simglasögon för att skydda dig effektivt mot att smittas med 2019-nCoV.

https://youtu.be/0tk2hlAFirA

Andningsskydd är inte ett fullgott skydd i sig, skyddet får man genom ett antal åtgärder tillsammans med andningsskyddet, bland annat sanering under kontrollerade former i en anpassad miljö.
Det va du som drog in vardagslivet, ingen i sverige springer med skydd vanligtvis, men nu kommer smittan och vi kommer inte ha en vanlig vardag. Det finns inga skydd att köpa för er som inte köpt, låt oss som har köpt skydd avgöra själva om och när vi använder dom , känns som du börjar få panik nu, ta inte ut ditt korta kommande på oss som har varit förutseende.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-02-06 kl. 15:22.
Citera
2020-02-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Video som visar använda bodybags utanför krematorie. (Varför bränner man inte hela paketet kan man undra)
https://twitter.com/IsChinar/status/1223045699874492417/video/1

En gammal kollega till mig bor i tillfälligt i Wuhan nu när dom blev inkallade för att hålla karantän stängd.
I alla fall ryktet som går bland dom som arbetar nära Caidian är att säckarna återanvänds för det hinner inte komma nya.
Han har alltså pratat med flera på caidians krematorium som sagt att leveranserna hinner aldrig komma fram till dom i tid så många säckar används igen både till kroppar och medicinskt material.

Allt som kommit i kontakt med smittan skall brännas.

Jag litar helt på honom men det är omöljigt att bekräfta uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in