2020-02-06, 11:28
Medlem
Shakeshakes avatar
Jag ska fatta mig kort: Jag utför tjänster via min dator för ett företag just nu där jag får betalt för varje uppdrag som jag får 250 kr betalt för. Jag utför cirka 10 uppdrag per dag, cirka 40-50 i veckan, 160-200 i månaden där betalningen blir cirka 40000-50000 i månaden före skatt. Nu erbjöd dom mig 300 kr per uppdrag ifall jag fakturerar dom via eget företag då drar jag in 48000-60000 i månaden via eget Aktiebolag. Jag har betalat a-kassa samt avgift till facket i cirka 3 år där jag får 80% av min månadsinkomst ifall jag står utan jobb. Men vad är fördelen med eget aktiebolag jämfört med att få betalt som anställd? Jag kommer inte ha några utgifter alls i företaget då ja redan har en dator, betalar ingen hyra eller anställda. Vaf betalar man i vinstskatt i slutet av varje år om man har aktiebolag? Tänkte ta ut max 20000 tusen i lön varje månad ur aktiebolaget och spara cirka 30000-35000 i månaden. Cirka 400000 per år. Vad blir vinstskatten om jag låter pengarna vara kvar på kontot och låta det växa?
Citera
2020-02-06, 11:41
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Jag ska fatta mig kort: Jag utför tjänster via min dator för ett företag just nu där jag får betalt för varje uppdrag som jag får 250 kr betalt för. Jag utför cirka 10 uppdrag per dag, cirka 40-50 i veckan, 160-200 i månaden där betalningen blir cirka 40000-50000 i månaden före skatt. Nu erbjöd dom mig 300 kr per uppdrag ifall jag fakturerar dom via eget företag då drar jag in 48000-60000 i månaden via eget Aktiebolag. Jag har betalat a-kassa samt avgift till facket i cirka 3 år där jag får 80% av min månadsinkomst ifall jag står utan jobb. Men vad är fördelen med eget aktiebolag jämfört med att få betalt som anställd? Jag kommer inte ha några utgifter alls i företaget då ja redan har en dator, betalar ingen hyra eller anställda. Vaf betalar man i vinstskatt i slutet av varje år om man har aktiebolag? Tänkte ta ut max 20000 tusen i lön varje månad ur aktiebolaget och spara cirka 30000-35000 i månaden. Cirka 400000 per år. Vad blir vinstskatten om jag låter pengarna vara kvar på kontot och låta det växa?

Jag antar att det iaf rör sig om 300+moms.

Några kompletterande frågor du bör ställa dig själv, sparar arbetsgivaren pension till dig nu? Hur pass mycket ökar dina kostnader för din firma när du ska stå för sjukdagar, arbetslöshet etc?

Om du ska vara egen så är en höjning 20% i ersättning på tok för låg. Arbetsgivare ansvar samt avgifter flyttas helt till dig.

Här är lite matnyttig info.

https://www.bjornlunden.se/foretagskunskap/utdelningsutrymme__15487

"Lön i första hand
För att kunna ta utdelning krävs vinst i bolaget som bolaget betalar bolagsskatt på och väldigt många får nog vara nöjda om de har inkomster i bolaget som ger en hygglig lön. Och lön ska alltid vara förstahandsvalet. Först när du har lön från bolaget (eller inkomster från annat håll, t ex pension eller annan anställning) upp till brytpunkten för statlig skatt (ca 470 000 kr) så blir det intressant att avstå från lön från bolaget. Då blir det nämligen bättre att låta bolaget skatta fram en vinst (med 22% bolagsskatt) och sedan dela ut pengarna till dig med bara 20% kapitalskatt.

Tack vare jobbskatteavdrag, grundavdrag, nivån på arbetsgivaravgifterna och för att en lön ger pensionsgrundande och sjukpenninggrundande inkomst vinner lönealternativet före utdelningsalternativet så länge du inte kommer över brytpunkten för statlig skatt."
Citera
2020-02-06, 11:51
Medlem
Shakeshakes avatar
Jsg är inte anställd där nu heller utan får betalt för hur mycket jag gör.
Så pension får jag lägga undan själv. Det dom betalar för är arbetsgivaravgift. Företaget är helt momsfritt och jaghar kollat upp det med skatteverket också som intygar att de är helt momsfritt.
Samma gäller när de kommer till semester samt sjukdagar. De är samma nu eller om jag skulle ha eget bolag.

Det jag funderar över är vad fördelen är med ett aktiebolag.
Man kan ta ut cirka 160-170 tusen i aktieutdelning varje år. Men vad är procentsatsen på vinstskatten?
Skillnaden blir cirka 10000 extra i månaden om jag har eget bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Jag antar att det iaf rör sig om 300+moms.

Några kompletterande frågor du bör ställa dig själv, sparar arbetsgivaren pension till dig nu? Hur pass mycket ökar dina kostnader för din firma när du ska stå för sjukdagar, arbetslöshet etc?

Om du ska vara egen så är en höjning 20% i ersättning på tok för låg. Arbetsgivare ansvar samt avgifter flyttas helt till dig.

Här är lite matnyttig info.

https://www.bjornlunden.se/foretagskunskap/utdelningsutrymme__15487

"Lön i första hand
För att kunna ta utdelning krävs vinst i bolaget som bolaget betalar bolagsskatt på och väldigt många får nog vara nöjda om de har inkomster i bolaget som ger en hygglig lön. Och lön ska alltid vara förstahandsvalet. Först när du har lön från bolaget (eller inkomster från annat håll, t ex pension eller annan anställning) upp till brytpunkten för statlig skatt (ca 470 000 kr) så blir det intressant att avstå från lön från bolaget. Då blir det nämligen bättre att låta bolaget skatta fram en vinst (med 22% bolagsskatt) och sedan dela ut pengarna till dig med bara 20% kapitalskatt.

Tack vare jobbskatteavdrag, grundavdrag, nivån på arbetsgivaravgifterna och för att en lön ger pensionsgrundande och sjukpenninggrundande inkomst vinner lönealternativet före utdelningsalternativet så länge du inte kommer över brytpunkten för statlig skatt."
Citera
2020-02-06, 11:59
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Du kan dela ut vinst pengarna till dig med bara 20% kapitalskatt. Sist jag själv tog ut var det 120.000kr max men det kan ha ändrats.

Vilka tjänster utför du om de inte innefattas av moms? Det finns några men de är hårt reglerade.
Citera
2020-02-06, 12:04
Medlem
Shakeshakes avatar
Där tjänster relaterade till mottagningar på olika sjukhus, företaget säljer sina tjänster till sjukhus och jag hjälper dom med det. Som en 3e hand.

Om jag förstår dig rätt så kan jag ta ut 120 tusen av 400 tusen. Då är det 280 tusen kvar och på dom är det 20% vinstskatt? Så då är det 224 tusen kvar i företaget?

Citat:
Du kan dela ut vinst pengarna till dig med bara 20% kapitalskatt. Sist jag själv tog ut var det 120.000kr max men det kan ha ändrats.

Vilka tjänster utför du om de inte innefattas av moms? Det finns några men de är hårt reglerade.
Citera
2020-02-06, 12:20
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Där tjänster relaterade till mottagningar på olika sjukhus, företaget säljer sina tjänster till sjukhus och jag hjälper dom med det. Som en 3e hand.

Om jag förstår dig rätt så kan jag ta ut 120 tusen av 400 tusen. Då är det 280 tusen kvar och på dom är det 20% vinstskatt? Så då är det 224 tusen kvar i företaget?

Nja,

Jag tog ut lön upp till beloppet för statlig skatt ca 470000 /år sedan tog jag en gång per år ut ett vinstuttag där maxbeloppet var 120.000 som berörs av 20% subventionerad vinstskatt. resten låg kvar till nästa år.

Reglerna är lite krångliga så i slutändan skaffade jag en revisor som skötte allt, jag kan rekommendera detsamma, den kostnaden låg kring 7-8k /år.
Citera
2020-02-06, 12:53
Medlem
Shakeshakes avatar
De är det jag syfta på. De som ligger kvar till året efter dvs vinsten. Betalar man någon skatt på det?

Citat:
Nja,

Jag tog ut lön upp till beloppet för statlig skatt ca 470000 /år sedan tog jag en gång per år ut ett vinstuttag där maxbeloppet var 120.000 som berörs av 20% subventionerad vinstskatt. resten låg kvar till nästa år.

Reglerna är lite krångliga så i slutändan skaffade jag en revisor som skötte allt, jag kan rekommendera detsamma, den kostnaden låg kring 7-8k /år.
Citera
2020-02-06, 13:06
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
De är det jag syfta på. De som ligger kvar till året efter dvs vinsten. Betalar man någon skatt på det?

Så länge du inte tar ut vinsten så för du över dem till nästa räkenskapsår, ingen skatt förens du tar ut dem..
Citera
2020-02-06, 13:32
Medlem
lfhs avatar
Förutom första svaret i tråden så ska du nog ignorera alla svar du fått, väldigt mycket fel.

250kr lön/enhet jobb eller 300kr till av/enhet jobb är absolut inte värt det. Eftersom du ska betala arbetsgivaravgifter själv så översätts dom 300kr till 225-230kr lön/jobb. Som egen blir du också mer ansvarig för saker som försäkringar och bokföring.

Det dom frågar dig om är alltså ifall du kan tänka dig att ta mer ansvar och göra mer jobb för lite mindre pengar.

Du behöver inte oroa sig om utdelningar osv, som påpekats så ska du ta ut lön upp till 43xxx/mån innan du ens ska fundera på det. Det är en dålig affär för dig att ta ut 20/mån för att spara pengar i ab eller för att ta ut utdelning.

Utdelning är för övrigt något du tar utav (den redan skattade) vinsten. Så om du sparar 400k i bolaget så är det vinst som ska skattas ner till 320k, av detta kan du ta utdelning på halva lönen eller minst 180k (typ, 180k siffran uppdateras varje år). I ditt fall eftersom du tar så låg lön så kan du ta ut Max 180k av din 320k vinst, som du ska betala kapitalskatt på och får behålla typ 140k.

Men åter igen så ska du inte ens fundera på utdelningar förens du tagit ut lön upp till brytpunkten.

Sen är jag lite fundersam över momsupplägget, visste inte att det kan vara momsbefriat? Om du startar eget och säljer en tjänst så är momsen 25%, eller varför skulle du bli befriad ifrån det? Då är dom där 300kr/enhet helt plötsligt 220kr/enhet.?
Citera
2020-02-06, 13:51
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
250kr lön/enhet jobb eller 300kr till av/enhet jobb är absolut inte värt det. Eftersom du ska betala arbetsgivaravgifter själv så översätts dom 300kr till 225-230kr lön/jobb. Som egen blir du också mer ansvarig för saker som försäkringar och bokföring.

Det dom frågar dig om är alltså ifall du kan tänka dig att ta mer ansvar och göra mer jobb för lite mindre pengar.
Det här är allt svar du behöver. Det är verkligen helt korrekt. Om du ens ska ha något att fundera på ska du förhandla upp det här arvodet en bra bit.
Citera
2020-02-06, 16:28
Medlem
Citat:
Utgifter i företaget kommer det garanterat att bli, inte första dagen kanske, men rätt snart. Datorn hänger inte med för evigt, när den skall bytas är det givetvis företaget som köper den. Samma gäller programvara du kommer att använda, det första (om det inte är något som erfordras direkt i din verksamhet) är program för bokföring och kanske för fakturering. Sedan anbefalles att ta in extern hjälp för bokslut och sammanställning av de uppgifter som årligen skall till Bolagsverket. Kontakta en redovisningskonsult!
Mer kostnader: Telefon lär behövas även i detta företag samt allehanda kontorsutrustning. Det kanske blir resor också? Då skall de ersättas av företaget. Företagsförsäkring måste du ha, kanske även egen olycksfalls- och sjukvårdsförsäkring.

Som flera är inne på, det är inget att alls fundera på så länge skillnaden enbart är 50 kronor per objekt, det går inte ihop. Tag gärna på ett tidigt stadium kontakt med en konsult som kan visa på var gränsen går.
Citera
2020-02-07, 21:45
Medlem
Citat:
Förutom första svaret i tråden så ska du nog ignorera alla svar du fått, väldigt mycket fel.

Detta!

Jag vill lägga till här också att många stirrar sig blinda på att minimera skatten på kort sikt enbart. Här är några exempel på saker som är beroende på din tjänsteinkomst

- Sjukersättning
- Föräldraförsäkring
- Inkomstpension och premiepension
- A-kassa

När du väljer att ta del av din inkomst i form av utdelning ur ditt AB så betyder det att du tar ut lägre tjänsteinkomst till förmån för kapitalinkomst. Kapitalinkomster bidrar inte alls till pension eller andra ersättningar. Om du gör helhetskalkylen så kommer du inse att det inte är speciellt fördelaktigt att plocka ut utdelning istället för lön, oavsett vad vänsterpartister försöker tuta i folk när de vill klämma åt egenföretagare lite extra eller företag som vill outsourca anställda och lura på dem att bli fakturerande egenkonsulter istället.

Citat:
Sen är jag lite fundersam över momsupplägget, visste inte att det kan vara momsbefriat? Om du startar eget och säljer en tjänst så är momsen 25%, eller varför skulle du bli befriad ifrån det? Då är dom där 300kr/enhet helt plötsligt 220kr/enhet.?

Även jag blir mycket fundersam. TS skulle erbjuda en tjänst som låter i högsta grad momspliktig så om det inte är så att det handlar om tjänsteexport utanför EU (dvs uppdragsgivaren ligger utanför EU) så ser jag inte hur det skulle påverka om uppdragsgivaren är momsregistrerade eller inte. TS måste fortfarande ta upp moms för tjänsteinkomsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in