Citat:
Ursprungligen postat av
Shakeshake
Jag ska fatta mig kort: Jag utför tjänster via min dator för ett företag just nu där jag får betalt för varje uppdrag som jag får 250 kr betalt för. Jag utför cirka 10 uppdrag per dag, cirka 40-50 i veckan, 160-200 i månaden där betalningen blir cirka 40000-50000 i månaden före skatt. Nu erbjöd dom mig 300 kr per uppdrag ifall jag fakturerar dom via eget företag då drar jag in 48000-60000 i månaden via eget Aktiebolag. Jag har betalat a-kassa samt avgift till facket i cirka 3 år där jag får 80% av min månadsinkomst ifall jag står utan jobb. Men vad är fördelen med eget aktiebolag jämfört med att få betalt som anställd? Jag kommer inte ha några utgifter alls i företaget då ja redan har en dator, betalar ingen hyra eller anställda. Vaf betalar man i vinstskatt i slutet av varje år om man har aktiebolag? Tänkte ta ut max 20000 tusen i lön varje månad ur aktiebolaget och spara cirka 30000-35000 i månaden. Cirka 400000 per år. Vad blir vinstskatten om jag låter pengarna vara kvar på kontot och låta det växa?
Jag antar att det iaf rör sig om 300+moms.
Några kompletterande frågor du bör ställa dig själv, sparar arbetsgivaren pension till dig nu? Hur pass mycket ökar dina kostnader för din firma när du ska stå för sjukdagar, arbetslöshet etc?
Om du ska vara egen så är en höjning 20% i ersättning på tok för låg. Arbetsgivare ansvar samt avgifter flyttas helt till dig.
Här är lite matnyttig info.
https://www.bjornlunden.se/foretagskunskap/utdelningsutrymme__15487
"Lön i första hand
För att kunna ta utdelning krävs vinst i bolaget som bolaget betalar bolagsskatt på och väldigt många får nog vara nöjda om de har inkomster i bolaget som ger en hygglig lön. Och lön ska alltid vara förstahandsvalet. Först när du har lön från bolaget (eller inkomster från annat håll, t ex pension eller annan anställning) upp till brytpunkten för statlig skatt (ca 470 000 kr) så blir det intressant att avstå från lön från bolaget. Då blir det nämligen bättre att låta bolaget skatta fram en vinst (med 22% bolagsskatt) och sedan dela ut pengarna till dig med bara 20% kapitalskatt.
Tack vare jobbskatteavdrag, grundavdrag, nivån på arbetsgivaravgifterna och för att en lön ger pensionsgrundande och sjukpenninggrundande inkomst vinner lönealternativet före utdelningsalternativet så länge du inte kommer över brytpunkten för statlig skatt."