Citat:
Ursprungligen postat av
Thubbe
Våren närmar sig långsamt och det börjar bli dags att tänka på årets skörd.
Då det bara är andra gången jag gör detta hade jag tänkt spendera en hel del tid med att välja ut passande strains för att ha på min balkong här i centraleuropa, men så kom en kompis till mig hem från Afrika med ett lass afrikanska frön av okänd sort, och jag kan inte motstå frestelsen.
Det dyker dock upp ett par frågor i mitt huvud som jag hoppas att FB-eliten kan hjälpa mig svara på.
1. Hur många plantor ska jag starta?
Jag har en stor mängd frön, men jag har ingen aning om kön på dem. Det är ju rimligt att utgå ifrån en 50/50-fördelning, feminized är de inte. Jag har teoretiskt sett plats för 4 plantor på balkongen, men jag har ju ingen aning alls om hur stora dessa plantor kommer bli så rimligtvis blir det väl snarare 2 eller 3 islutändan. Med det i åtanke, hur många frön är rimligt att köra igång? 6-8?
2. När kan man först se kön?
Jag vill inte spendera plats på balkongen för hanplantor, dessutom vill jag inte riskera att eventuella hanplantor befruktar honplantorna när det börjar blommas. Kan man ta reda på kön innan blom?
3. När ska jag börja?
Förra året satte jag ut plantorna på balkongen typ i maj, när temperaturen börjar krypa upp runt 20-snåret. När ska jag börja så här hemma och när är det rimligt att placera ut dem?
4. Kommer det ens funka?
Dum fråga kanske. Dessa frön är ju från plantor som har växt i Kamerun. Kommer det vara möjligt att dra upp dem här i Centraleuropa (47°22′N) eller är det helt kört?
Tack på förhand för hjälpen, alla svar uppskattas!
1. Plantera så många du får plats med, alternativt några fler så att du säkrar upp för eventuella hanplantor som måste klippas. Jag trodde en gång att det säkert skulle bli 50/50 hanor och honor, men det visade sig att alla blev hanor. Inte roligt. SOG om du vill ha många små
2. Normalt sett ish 10-14 dagar in i blom. Finns de som påstår att man redan kan se på fröet vilket kön det kommer att bli, men jag köper inte det. Googlar man så finns det 1000000000 olika svar. Därför jag anser det vara bäst att köra det klassiska 10-14 dagar in i blom för att vara säker.
3. När kvällstemperaturen inte är för låg. Svårt att veta hur mystery seeds klarar av klimat, så jag skulle nog säga minst 10 grader kvällstemp, men det är fortfarande i det lägsta laget.
4. Det visar sig med tiden