2020-02-06, 09:48
Medlem
Vart ska jag börja?

Har haft återkommande springmask i år. Brukar försvinna en två månader efter behandling sen kommer dom tillbaka. Levde med detta tills jag inte orkade mer och släppte skammen och allt där till och grät ut hos läkaren. Fick remiss till infektion och har behandlats med albendazole 2 omgångar. Kruxet är att så snabbt jag slutat nu återkommer dom inom 2veckor, som att cykeln inte är bruten utan att det hela tiden kläcks nya.

Min städmani är närmast ohälsosam och skulle nog må bra av lite lugnande och ångestdämpande men jag ska fan bli av med skiten så pendlar mellan att vilja lägga mig ner och dö, till att vända kroppen ut och in.

Någon med erfarenhet och kan hjälpa?
Citera
2020-02-06, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isaelf943
Vart ska jag börja?

Har haft återkommande springmask i år. Brukar försvinna en två månader efter behandling sen kommer dom tillbaka. Levde med detta tills jag inte orkade mer och släppte skammen och allt där till och grät ut hos läkaren. Fick remiss till infektion och har behandlats med albendazole 2 omgångar. Kruxet är att så snabbt jag slutat nu återkommer dom inom 2veckor, som att cykeln inte är bruten utan att det hela tiden kläcks nya.

Min städmani är närmast ohälsosam och skulle nog må bra av lite lugnande och ångestdämpande men jag ska fan bli av med skiten så pendlar mellan att vilja lägga mig ner och dö, till att vända kroppen ut och in.

Har du googlat?

" Min erfarenhet är att man ofta glömmer att man ska ge ytterligare en dos av medicinen efter 2 – 3 veckor för att förebygga återfall."

https://familjen.trygghansa.se/barns-utveckling/fragor-och-svar-barns-utveckling/elvaaringens-springmask-aterkommer-trots-maskmedicin/

Tror på allvar att läkare sitter på flashback?
Citera
2020-02-06, 10:22
Medlem
Är inte läkare men haft barn på dagis med springmask. Stoppa inte händerna i munnen, klipp naglarna korta och tvätta händerna, använd nagelborste. Släng alla mattor, byt dammsugarpåse och alla filter på dammsugaren. Tvätta i 60 grader allt som går att tvätta. Tumla gärna i hög värme också. Badrum/WC Kan spolas av med duschen varje dag. Byt alla handdukar dagligen.
Använd inte handdukar på jobbet, lägg papper mellan dig och kran/spolknapp på jobbet. Delar du tangentbord med någon på jobbet?Eller har ni något annat som alla tar i på arbetet? Den kan vara någon som smittar dig hela tiden.
Citera
2020-02-06, 10:31
Medlem
Ett ”knep” en polare promt påstod funkade mot springmask en gång när det kom på tal för många år sen.

Ta dig en rejäl tre-dagars-fylla, massa starksprit!
Rännskiten rensar sen är tarmen rätt ”giftig” för masken.
Han var jävligt övertygad om detta.

Är ju inte bra för dig men är du desperat kanske det är värt att testa.
Har ingen aning om detta faktiskt fungerar.
Citera
2020-02-06, 10:49
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vart ska jag börja?

Det kanske finns något annat de skulle prova att medicinera dig med. Du kan ju inte leva så. Kan ju vara resistens av något slag?
Citera
2020-02-06, 12:22
Medlem
KlappMungons avatar
Hur mycket symtom har du av springmasken?

Har man inga besvär av springmasken så behöver man inte behandla den alls.

Många vuxna besväras inte av någon klåda alls eftersom de har lite tjockare och tåligare hud kring ändtarmsöppningen än barn.

Kankse lider du av AIDS - Arslet I Dåligt Skick - som gör att det kliar i onödan.
Citera
2020-02-06, 12:24
Medlem
Drick röbetsjuice eller ät rödbetor dagligen i minst 4 veckor. Rödbetor innehåller samma ämnen som springmaskmedel.
Citera
2020-02-06, 18:46
Medlem
Någon i TS närhet har springmask o då hjälper det inte att sanera sitt hem.
Äggen andas man in.

Se till o ät maskmedicin regelbundet. Låt alla i familjen käka det samtidigt. Glöm inte att behandla minst två gånger.
Sluta pilla dig i stjärten.
Stoppa inte in fingrar i munnen.
Tvätta dina smutsiga labbar.
Sluta ta i saker överallt o byt kläder när du kommer hem.
Citera
2020-02-10, 03:06
Medlem
Citat:
Vart ska jag börja?

Du måste ta upp detta med läkaren,att dom återkommer,är de det receptbelagda
läkemedlet du fått? Det recepfria funkar nämligen inge bra.Du kan ej slarva med medicinen utan måste följa instruktionerna exakt som det står.Men som sagt måste läkaren reda ut varför det återkommer,det låter som att medicinen du tagit tar död på de levande maskarna men inte äggen,och när äggen kläcks blir du ”smittad” igen.Tror inte det handlar om att du behöver städa lägenheten utan endast underkläder/sängkläder i 60 grader sedan ej synligt damm i lgh.
Citera
2020-02-10, 03:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appael
Ett ”knep” en polare promt påstod funkade mot springmask en gång när det kom på tal för många år sen.

Ta dig en rejäl tre-dagars-fylla, massa starksprit!
Rännskiten rensar sen är tarmen rätt ”giftig” för masken.
Han var jävligt övertygad om detta.

Är ju inte bra för dig men är du desperat kanske det är värt att testa.
Har ingen aning om detta faktiskt fungerar.
Har läst någon stans att ta en rejäl fylla skulle hjälpa så vem vet det kan ju funka, om inte annat får man ju lite roligt ett tag och det piggar ju alltid upp humöret
Citera
2020-02-10, 11:33
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Hur mycket symtom har du av springmasken?

Har man inga besvär av springmasken så behöver man inte behandla den alls.

Många vuxna besväras inte av någon klåda alls eftersom de har lite tjockare och tåligare hud kring ändtarmsöppningen än barn.

Kankse lider du av AIDS - Arslet I Dåligt Skick - som gör att det kliar i onödan.

Nej, för det är ju jättekul att alla i ens omgivning också får det. Väldigt smittsamt.
Citera
2020-02-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har läst någon stans att ta en rejäl fylla skulle hjälpa så vem vet det kan ju funka, om inte annat får man ju lite roligt ett tag och det piggar ju alltid upp humöret

Jag vill se mig som en hyfsat vettig människa och det låter ändå inte helt galet i mina öron.

Masken trivs som jag förstått det i en hälsosam tarmflora, tar du en rejäl tredagars fylla är tarmen ur spel minst en och en halv vecka.

Även äggen påverkas tydligen av hur sur/basisk tarmen är.

Men att rekommendera denna metod vågar jag inte riktigt ställa mig bakom.

Men som sagt kanske värt att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in