2020-02-06, 00:42
Avslutad
Aldrig haft någon erfarenhet kring friskvård men vet att företaget/jobbet skall stå för en viss summa.

Säg att man skaffar ett gymkort, är det JAG som betalar för varje månad, för att sedan efter ett år (?) kräva kvitto från gymmet som jag sedan visar arbetsgivare, som i sin tur betalar den summan jag betalat alla månader? Eller är det så att jag köper ett gymkort och väljer att betala för hela året direkt, varpå företaget betalar den åt mig?

Vet själv att man bör ta ut kvitto som man ska visa arbetsgivaren, men samtidigt konstigt om jag ska använda egna pengar flera månader för att sen 12 månader senare få tillbaka pengarna.

Hur fungerar det egentligen?

Och en annan snabb fråga: från och med NÄR får man aktivera friskvårdsbidraget? Får jag använda friskvård så fort jag skriver avtalet (officiellt anställd) eller är det från och med den dagen jag börjar jobba?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2020-02-06, 00:59
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Aldrig haft någon erfarenhet kring friskvård men vet att företaget/jobbet skall stå för en viss summa.

Säg att man skaffar ett gymkort, är det JAG som betalar för varje månad, för att sedan efter ett år (?) kräva kvitto från gymmet som jag sedan visar arbetsgivare, som i sin tur betalar den summan jag betalat alla månader? Eller är det så att jag köper ett gymkort och väljer att betala för hela året direkt, varpå företaget betalar den åt mig?

Vet själv att man bör ta ut kvitto som man ska visa arbetsgivaren, men samtidigt konstigt om jag ska använda egna pengar flera månader för att sen 12 månader senare få tillbaka pengarna.

Och en annan snabb fråga: från och med NÄR får man aktivera friskvårdsbidraget? Får jag använda friskvård så fort jag skriver avtalet (officiellt anställd) eller är det från och med den dagen jag börjar jobba?

Det kan säkerligen variera. På min arbetsplats (nationellt företag med flertalet enheter i landet) har vi en "förmånsportal" där vissa aktörer finns upplagda. Skaffar man gymkort via portalen på ett gym som finns upplagt där betalas kortet med ett löneavdrag och friskvårdsbidraget regleras direkt. För egen del har jag gymkort på en lokal aktör som inte finns med i portalen och då betalar jag själv och skickar in kvitto.

När du kan använda bidraget är det säkrast du frågar din arbetsgivare om. Hos oss börjar anställningen officiellt när arbetstagren börjar jobba, oavsett när avtalet är påskrivet.
Citera
2020-02-06, 01:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish

Jag har varit med om olika varianter, allt från kuponger, till förmånsportal som herrn över, till att man bara lämnar in sitt kvitto och får tillbaka det med nästa månadslön.

Du lär få börja använda det dagen du börjar jobba.
Citera
2020-02-06, 06:32
Medlem
submariners avatar
Hej,

Hos min nuvarande arbetsgivare gäller friskvårdsbidraget per kalenderår, men kan utnyttjas från första anställningsdag (dvs. börjar någon 1:a september ger det hen 4 månader innevarande år).

På t.ex. SATS hemsida går det att skiva ut kvitto på betald avgift som uppfyller friskvårdskraven, lämnar sedan in det som reseräkning och får pengarna utbetalda med nästa lön
Citera
2020-02-06, 07:21
Medlem
Sen är det ju lite ologiskt vad som gäller som friskvård också.
Bowling gör det, men inte skidåkning.

En myndighet bestämmer vad som är godkänt.
Citera
2020-02-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohmansvind
Sen är det ju lite ologiskt vad som gäller som friskvård också.
Bowling gör det, men inte skidåkning.

En myndighet bestämmer vad som är godkänt.

Utrustningen till skidåkning täcks inte av bidraget men liftkortet ska göra det.
Citera
2023-05-08, 00:47
Medlem
Instant-Neccs avatar
Visst kan man betala delar av kortet med friskvård? Tex om ett kort kostar 5000kr för 12 månader men jag bara har friskvård för 2500kr så behöver jag i praktiken bara betala 2500kr själv????
Citera
2023-05-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instant-Necc
Visst kan man betala delar av kortet med friskvård? Tex om ett kort kostar 5000kr för 12 månader men jag bara har friskvård för 2500kr så behöver jag i praktiken bara betala 2500kr själv????

I princip, ja.

Men det är alltid arbetsgivaren som sätter reglerna för hur det ska skötas på just ditt arbetsställe.
Arbetsgivaren får inte lov att godkänna större belopp eller andra aktiviteter än vad som stipuleras av Skatteverket. Men arbetsgivaren får lov att inskränka såväl belopp som vilka aktiviteter som de anser är godkända.

Enklast är väl att fråga den på din arbetsplats som ansvarar för friskvårdsbidraget? Är inget som lärs ut i grundskolan, så om man lite försynt förklarar att man saknar koll på det hela så är det väl ingen risk att man dumförklaras?
Citera
2023-05-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Utrustningen till skidåkning täcks inte av bidraget men liftkortet ska göra det.

Det borde vara mer friskvård att staka sig uppför backen än att åka en skidlift upp kan jag tycka.

På vår arbetsplats har vi såklart också friskvårdsbidrag men ingen har förklarat hur det fungerar så det är knappt någon som utnyttjar det.
Citera
2023-05-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det borde vara mer friskvård att staka sig uppför backen än att åka en skidlift upp kan jag tycka.

På vår arbetsplats har vi såklart också friskvårdsbidrag men ingen har förklarat hur det fungerar så det är knappt någon som utnyttjar det.

Eller så borde friskvården täcka telemarksbindningar till skidorna för då gör man ju utfallssteg nerför backarna. Ser sjukt jobbigt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in