2020-02-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Postat 2018-07-10, 16:04 ca, 3 veckor efter att kroppen hittades.

Som påminnelse då anklagelser om smutskastning av BO förekommer. Uppgifterna om att barnen lämnades ensamma/bort kommer från LW själv (som bekräftas på Uws blogg) så det inte framförts vara påhitt av illvilliga medlemmar.

Dom uppseendeväckande uppgifterna är relevant för mordet såtillvida man förstår LWs karaktär är av avgörande vikt i vad som hänt henne.

Det skall också poängteras att hon hade tillräckligt stora barn för att klara sig själva ett tag. Jag ser inga konstigheter med detta. Bara bra för barnen att lära sig ta visst ansvar tidigt i hemmiljö.
Citera
2020-02-05, 19:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Chefsjustitieombudsmannen Elisabeth Rynning säger att hon är "mycket kritisk mot att Kriminalvården inte har gjort mer" för att lösa problemet med häktade som hålls isolerade, det vill säga de som saknar meningsfull mänsklig kontakt under mer än 22 av dygnets timmar.

-Rynning vill att häkteslagen ses över för att göra det tydligare vad rätten att vistas i gemensamhet innebär, och införa ett tydligt regelverk för arbetet med isoleringsbrytande åtgärder. Hon efterlyser även insatser från regeringen.

– Det är Kriminalvårdens ansvar att driva en verksamhet som uppfyller lagens krav, men om man ser att man inte kan göra det, så måste Kriminalvården vända sig till den som kan påverka förhållandena mer än vad man själv förmår, säger hon.

https://www.svd.se/kriminalvarden-risas-for-isolering-av-haktade/i/senaste

Utmärkt att JO instämmer i den internationella kritiken. Tyvärr anser rättsväsendet det för vitalt för en framgångsrik utredning med psykisk tortyr som en total isolering bäst ksn beskrivas som
Häkteselagen måste ses över så inte Åkl frestas nyttja häkningen till annat är vad det är avsett till.

Det har aktualiserats i.o. m. isoleringen av SD då jag förmodar han inte ens åtnjuter samsittning.
Citera
2020-02-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå LW och JG:

Mindre än en månad (17/4) innan mordet gav sig LW, enligt loggen, ut mitt i natten för att hitta en FTF-cache. Hon lämnar minsta barnet hemma, trots att han är sjuk.

På cache-platsen dyker JG upp i den mörka timmen.

De loggar alltså att cachen är hittad kl. 05:15. Eftersom det är en FTF (First to Find) får man anta att klockslaget är exakt som det var i verkligheten, eftersom just Ftf-cacher loggas med exakta tidsangivelser. Räknar man sedan baklänges den tid som det kan ha tagit att fixa i ordning inför avresa, själva bilfärden till cachen, att lokalisera själva cachen, så är det nog runt kl. 03:00-03:30 som LW bestämmer sig för att lämna hemmet. Man kan hoppas att lillgrabbens feber inte blivit sämre

De här loggarna visar två saker:
1. Att BO dessvärre tidvis verkade ha svårt att prioritera bort sin hobby, dag som natt, kanske t.o.m. ibland på bekostnad av barnens väl och ve.
2. Att JG och hon verkade kunna umgås alldeles utmärkt på tu man hand, trots att han enligt uppgift (?) hade tagit parti för SD.

Citat:

Som påminnelse då anklagelser om smutskastning av BO förekommer. Uppgifterna om att barnen lämnades ensamma/bort kommer från LW själv (som bekräftas på Uws blogg) så det inte framförts vara påhitt av illvilliga medlemmar.

Dom uppseendeväckande uppgifterna är relevant för mordet såtillvida man förstår LWs karaktär är av avgörande vikt i vad som hänt henne.

Just den här nattliga turen har diskuterats i olika omgångar. Om jag minns rätt så var inte minsta barnet ensam hemma. I övrigt har jag inga synpunkter på det lämpliga i utflykten med ett sjukt barn hemma.

De ovan uppskattade tiderna är pessimistiska, cachen ligger ungefär sex kilometer hemifrån och cirka trettio meter in i ett litet skogsparti från vägkanten (med de rättade koordinaterna). Hon bör ha åkt hemifrån tidigast 04:50, cachen hittades tillsammans med JG 05:15, fotografiet från hemresan togs 05:31 och hon bör då varit hemma 05:40. Hon bör alltså varit ute i mindre än en timme om man räknar med att det tog 15 minuter att hitta cachen, FTF-jägare brukar dock vara snabbare än så.
Citera
2020-02-05, 20:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om det var så och du kan bekräfta det- då är det bra om du skriver det, istf att bara komma med antydningar som kan bli en trådsanning i värsta fall.

Det var en fråga!

På vilket sätt är det annorlunda mot vad
du skrev?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Usch vilken vidrig snut.. Blir alldeles matt av att läsa alla åtalspunkter. Man får ju hoppas att han inte har med LW-mordet att göra. Undrar om SD och den usla polisen kände varandra...
Citera
2020-02-05, 21:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
[]Chefsjustitieombudsmannen Elisabeth Rynning säger att hon är "mycket kritisk mot att Kriminalvården inte har gjort mer" för att lösa problemet med häktade som hålls isolerade, det vill säga de som saknar meningsfull mänsklig kontakt under mer än 22 av dygnets timmar.[/]

-Rynning vill att häkteslagen ses över för att göra det tydligare vad rätten att vistas i gemensamhet innebär, och införa ett tydligt regelverk för arbetet med isoleringsbrytande åtgärder. Hon efterlyser även insatser från regeringen.

– Det är Kriminalvårdens ansvar att driva en verksamhet som uppfyller lagens krav, men om man ser att man inte kan göra det, så måste Kriminalvården vända sig till den som kan påverka förhållandena mer än vad man själv förmår, säger hon.

https://www.svd.se/kriminalvarden-risas-for-isolering-av-haktade/i/senaste

Utmärkt att JO instämmer i den internationella kritiken. Tyvärr anser rättsväsendet det för vitalt för en framgångsrik utredning med psykisk tortyr som en total isolering bäst ksn beskrivas som
Häkteselagen måste ses över så inte Åkl frestas nyttja häkningen till annat är vad det är avsett till.

Det har aktualiserats i.o. m. isoleringen av SD då jag förmodar han inte ens åtnjuter samsittning.

Har du restriktioner så får du ha samsittning med andra häktade som också har restriktioner,så är det på häktet i Saltvik,Härnösand men om Örebro har samma regler vet jag inte,Det var ett jävla gnäll om häkten i Sverige,Ta och titta på vårat grannland Norge där kan du sitta häktad 4-5 år innan det blir åtal
Citera
2020-02-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Har du restriktioner så får du ha samsittning med andra häktade som också har restriktioner,så är det på häktet i Saltvik,Härnösand men om Örebro har samma regler vet jag inte,Det var ett jävla gnäll om häkten i Sverige,Ta och titta på vårat grannland Norge där kan du sitta häktad 4-5 år innan det blir åtal

Fast det måste väl vara upp till den aktuella åkl att bestämma, det kan knappast handla om det specifika häktets regler?

Är mkt skeptisk till att SD skulle beviljas samsittning. Tror ej Hiding skulle riskera sin 14k-fup för att SD ska få sitta o tjöta lite med nån medfånge.
Citera
2020-02-05, 22:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
L*ena skriver:
"[...]Olika sedvänja och uppfattning om FTF avhandlas idag, [...].

Tramsar han eller...
Att han klämt in sitt nicknamn före de två först anlända (varav LW var en) ser jag mer som ett led i den maktkamp som med tiden kommit att utveckla sig mellan MGM och LW. - Antingen har LW uppmärksammat CO på ofoget, eller har CO själv reagerat på avvikelsen från vedertagen frukostpraxis.

Man ser samma dubbeltydiga beteende här som i t.ex. beskärningen av tid. ref. foto där LW plötsligt försvann ur synfältet. MGM:s markering på frukosteventet kan tolkas som att han ironiserat över ”systerskapet”, alt. att han i morgonstressen bara valt första bästa rad; fotot kan förklaras av att han efter beskärning ansett torget komma mer till sin rätt, att bara halva LW syntes, osv. - Underliggande drivkraft kan dock misstänkas vara svårstyrda hatkänslor gentemot LW: han kom att se rött så fort han såg henne, eller bara genom att läsa hennes nicknamn (som han alltför många gånger sett överst på loggremsorna). Dessutom hade LW tid. läst geolagarna för honom och även fått CO med på noterna. Hon var numera hans fiende nr 1, och detta för att han fått allt svårare att prata omkull henne.

Avundsjuka och missunnsamhet, snarare än svartsjuka, bör ha varit hans bevekelsegrunder. Samtidigt var han tvungen att gå försiktigt fram för att inte avslöja sig inför övriga geocachare.

Så länge han kunnat tillgodogöra sig LW:s mystlösningar, scoutgrytor och allmänna välvilja var läget under kontroll; när LW allt mer övergick till att FTF:a ensam eller tillsammans med andra, rubbade detta hans cirklar. Lägg därtill skilsmässan från HD.

Efter sina mediokra insatser under planeteventet: knappt två månader före mordet, bör MGM ha insett att LW hade ögonen på honom och inte längre ingick i hans supporterklubb: https://coord.info/GLV8P824

MGM visste att LW visste vad han gick för; att hon var bättre i snart sagt allt: antalet FTF:er och lösta mystar, i att slänga käft, i konsten att få folk med sig, snillrika och fantasifulla uppslag till cacher, osv. - Inte ens knoggnuggning, tungrullning, utfrysning och baktaleri hade hjälpt; vilka vapen hade han kvar? - Och hur lång var tummetotts stubin vid det här laget? - Och efter LW:s spydiga loggtext..?
Senast redigerad av letsdoit 2020-02-05 kl. 23:27.
Citera
2020-02-06, 01:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Hon förstod tydligen inte att det kunde uppfattas
som negativt. I så fall så hade hon nog hållit tyst
om det.
Istället så tyckte hon att hon var duktig och skrev
en mindre roman om det för att visa alla hur duktig hon var.

Prestationsångest?
Narcissist?
Citera
2020-02-06, 01:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det skall också poängteras att hon hade tillräckligt stora barn för att klara sig själva ett tag. Jag ser inga konstigheter med detta. Bara bra för barnen att lära sig ta visst ansvar tidigt i hemmiljö.

Eller hur?
Vad kunde hända i villaidyllen?

Det konstiga är väl att SD och HD
fortsatte att lämna sina barn ensamma hemma
efter att LW mördats.
Då visste de ju att det gick en mördare lös.
Citera
2020-02-06, 02:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Var står det om en olycka om påkörning ? Vill verkligen veta ?
Någon som kan ge info om i vilket inläggsnummer ??
Behöver info !
Hände det nyligen ,och var UW inblandad ??

;

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu är jag inte @Honan6, men skriver ett utdrag ur MH:s blogg
ändå, vet ej om det är detta/ denna biltur du avser:

"Han (UW) lade för många år sedan sin egen ångest för brottslig handling
på mig. Med hänvisning till att han ville "lätta sitt hjärta". Han hade råkat
köra på en människa. Han hade ett också råkat köra därifrån utan
att hjälpa den skadade. Han drabbades av denna olycka. Han mådde
dåligt över detta och han vill att jag skulle bära hans ångest. Jag bar givetvis
allt han bad mig bära. Under alla år. För så älskade jag honom, att även min
moraliska kompass sattes ur spel.

Men om man kör på en annan människa så den skadas men väljer att åka
därifrån...då går man till polisen så fort man återfått sans och vett. Det är
ett ansvar man måste ta. Idag förstår jag, genom terapi, att han är
i total okontakt med den moraliska kompassen gällande ansvar och
konsekvenser. Jag tar polisanmälan mot min vårdgivare med en klackspark -
för jag inser mer och mer hur skruvat det är i hans värld. Att han skulle ta
ansvar och konsekvenser för vad skilsmässan genererat är helt enkelt
otänkbart i hans värld. Han är ju stolt över sitt beslut.

Jag har tagit ännu ett steg i min egen process. Jag har lång väg kvar att
gå men numera kan jag skratta hjärtligt, jag kan prata om skilsmässan
utan att gråta hejdlöst och jag fortsätter - oförtrutet - att säga som det
är...och faktiskt var."
Citera
2020-02-06, 03:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Tror Wesströms orsakat 2 st olyckor.

LWs olycka med barnen i bilen vill jag minnas orsakades av att hon enligt egen uppgift uppdaterade sig på sociala media samtidigt som hon körde
. Det indikerade oaktsamhet (likgiltighet för andras liv eller egendom) men också det togs bort för att tysta ner en mördad trebarnsmammas eftermäle.
Fanns väl en olycka till som UW avvek ifrån som du efterfrågar förmodar jag?

Edit: uppgiften om UWs smitning finns inte den sida jag postat från Mallans blogg

Och det lade hon upp på FB och berättade
om, med bildbevis?
Fattade hon inte att hon gjort något dumt?
Var det Ingen som vågade berätta det för
henne?!
Citera
2020-02-06, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller hur?
Vad kunde hända i villaidyllen?

Det konstiga är väl att SD och HD
fortsatte att lämna sina barn ensamma hemma
efter att LW mördats.
Då visste de ju att det gick en mördare lös.

Det där är något som jag också har stört mig på, den åtminstone som det
ser ut, totala orädslan som dom har visat upp, i alla fall utåt.

Bevisar ju ingenting, men som sagt det skaver en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in