Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Paketet är inte borta, det ligger någonstans på schenker utan fraktsedel/märkning
Hur satte du fast streckkodslappen på paketet ?
Jag skickade i en stor kartong ca 30x20x10 och har fyllt den med tidningar plus plast för att skydda datorn, tror vikten hamnade på 4kg så det är inte ett litet paket.
Ja jag fick fraktsedeln från företaget som ska laga datorn. Fraktsedeln är tejpad på paketet flera varv med sån tjock ”flytt tejp” den genomskinliga varianten såklart, det är tejpat runt paketet så jag tvivlar på att den har lossnat. Jag är väldigt noga med sådant här.
Jag har nu ringt och pratat med alla.
Trygg hansa står inte för något som schenker slarvat bort.
Företaget som ska laga däremot säger att de är ”ansvariga” för kontakten med schenker och för paketet. Att det som gäller är vänta 30 dagar för att se om paketet återfinns (tiden de enligt lag har på sig). De säger att eventuellt har paketet sorterats fel och hamnat i PostNord bur, schenker får dessa felsorterade paket 2-3 gånger per månad.
Om det inte återfinns kommer det ersättas enligt avtalet schenker och lagningsföretaget har med varandra däremot kommer ersättningen vara minus åldersavdrag enligt Schenkers principer (har pratat med schnker men de vet ingenting om någonting). Dessvärre tror jag det åldersavdraget blir sämre för mig, detta då företaget som skulle laga gör ett mindre avdrag på Mac då de anser att de håller längre/bättre än en vanlig PC. Jag tvivlar på att Schenker gör likadant.
Allt detta suger ärligt talat, datorn funkade men tangenterna klibbade fast, var en knapp halvdeciliter som spilldes på datorn där mycket hälldes bort, jag gjorde som trygg hansa sa och tänkte att ”det var lika bra att skicka in, då jag ändå har så låg självrisk”. Så från att datorn troligtvis skulle ha gått att laga kanske jag nu landar på en ersättning pga borttappat paket på säg 6000kr, vilket innebär att jag behöver lägga ut 10.000kr för att köpa en ny likvärdig. Jag fattar att datorn har minskat i värde under min ägo men oavsett så känns det skevt att jag inte ens är i närheten av att kunna köpa en ny likvärdig produkt efter att schenker har ”slarvat”.