Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Dessa studier måste göras oerhört noggrant om man ska bevisa att det smittar under inkubationstiden. Problemet är att ospecifika symptom kan uppstå under insjuknandeperioden, ca ett dygn innan feber/hosta etc sätter in. Om någon person rapporterar symptom dag 1 måste man även ta höjd för att dag 0 kan vara en insjuknandeperiod där patienten faktiskt hade symptom men kanske inte kunde rapportera det annat än en "jag känner mig lite som jag håller på att bli sjuk"-känsla. Om sedan smittotillfället/kontakten inträffade dag -4 så är det de 4 dagarna som man främst måste undersöka om det skett någon smitta från den personen till någon annan. Det är som jag ser det inte särskilt säkra bevis att den smittar under inkubationstiden om man skulle hitta några fall som smittat dag 0. Det kan likaväl vara insjuknandeperioden som då inträffade.
Ja, vi har dryftat prodromalfasen, och den ligger inom inkubationstiden.
I kontexten pratar man om hosta, feber och rinnande näsa, som symptom på smitta?
Att vara trött, ha ont i ryggen eller uppvisa andra symptom är inte de symptom man anger när man anses ha insjuknat?
Svårt att sätta en absolut gräns mellan prodromalfas och utvecklad sjukdom.