2020-02-05, 22:47
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Ni som är oroliga för asymptomatisk spridning, läs detta:
https://edition.cnn.com/2020/02/05/health/wuhan-coronavirus-flawed-report/index.html

Varför skulle vi vara det?
Man blir orolig när ett kommunistland sätter 50-60 miljoner människor i karantän. Deras regering blir mer upprörda för att Jyllands-Posten släpper en satirbild på deras flagga.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Siffrorna står nästan stilla. Det finns inget botemedel så viruset kanske tog en fikapaus. Fortfarande bara en smittad i Sverige? Tror ni det?

Tänker man på att det första dokumenterade fallet (8 december) och vad som hände i slutet av januari så börjar kalaset i mars om vi har otur.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-05 kl. 22:51.
Citera
2020-02-05, 22:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sure dream on med spekulationer. HIV smittar på helt annat sätt.

Säg det till de sörjande till de som dött av nCov.
Citera
2020-02-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det var säkert en inspelning av nån film...oroa dig inte i onödan

Det är en militärdiktatur.... klart som fan de skjuter ihjäl en om man inte lyder order...
Citera
2020-02-05, 22:50
Medlem
Citat:
Nä, jag ser mer risk i så fall att bli smittad av någon annan förkylning eller influensa, kan vara tillräckligt jävligt det ibland.
Vi har inte sett än hur stort detta blir i resten av världen, i Sverige kommer det i slutet av nästa vecka finnas ett minst 20-tal fall, och sedan kommer det bara att växa. I måndags var alla hemma igen från Kina, Studenter och anhöriga har vart och hälsa på släkten i Kina, säkert hundra-tals om inte tusen-tals , Samma sak gäller resten av Europa och världen, vi är bara i början!
Citera
2020-02-05, 22:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Sure dream on med spekulationer. HIV smittar på helt annat sätt.

Från självaste WHO-hästens mun:

Citat:
The World Health Organization said in a weekend report that "the main driver of transmission ... is symptomatic cases." The organization said it's "aware of possible transmission" from asymptomatic individuals in a few instances but said that this may be rare and not a major player in the spread of the virus.

Det tolkar du som "omöjligt".
Citera
2020-02-05, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Dessa studier måste göras oerhört noggrant om man ska bevisa att det smittar under inkubationstiden. Problemet är att ospecifika symptom kan uppstå under insjuknandeperioden, ca ett dygn innan feber/hosta etc sätter in. Om någon person rapporterar symptom dag 1 måste man även ta höjd för att dag 0 kan vara en insjuknandeperiod där patienten faktiskt hade symptom men kanske inte kunde rapportera det annat än en "jag känner mig lite som jag håller på att bli sjuk"-känsla. Om sedan smittotillfället/kontakten inträffade dag -4 så är det de 4 dagarna som man främst måste undersöka om det skett någon smitta från den personen till någon annan. Det är som jag ser det inte särskilt säkra bevis att den smittar under inkubationstiden om man skulle hitta några fall som smittat dag 0. Det kan likaväl vara insjuknandeperioden som då inträffade.

Ja, vi har dryftat prodromalfasen, och den ligger inom inkubationstiden.

I kontexten pratar man om hosta, feber och rinnande näsa, som symptom på smitta?

Att vara trött, ha ont i ryggen eller uppvisa andra symptom är inte de symptom man anger när man anses ha insjuknat?

Svårt att sätta en absolut gräns mellan prodromalfas och utvecklad sjukdom.
Citera
2020-02-05, 22:57
Medlem
Om det här blir stort i Sverige, det är många 60+ som stryker med då?

Det kan krascha hela vår ekonmi... säg att hälften av alla som är 65 år dör i Stockholm. Folk skulle få ärva pengar och bostadsrätter och hittan och dattan! Helt plötsligt är 10-20 % av Stockholmarna ekonomiskt oberoende... hmm
Citera
2020-02-05, 22:58
Medlem
People were asked to stay home and then died at home.

https://twitter.com/htommy998/status/1225168089148358656?s=20
Citera
2020-02-05, 23:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Varje gång jag läser på twitter ser jag saker som bekräftar att situationen måste vara katastrofal - nu blir det diken för att förhindra rymning...
https://twitter.com/Conflits_FR/status/1225164241277280256?s=20

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vi har inte sett än hur stort detta blir i resten av världen, i Sverige kommer det i slutet av nästa vecka finnas ett minst 20-tal fall, och sedan kommer det bara att växa. I måndags var alla hemma igen från Kina, Studenter och anhöriga har vart och hälsa på släkten i Kina, säkert hundra-tals om inte tusen-tals , Samma sak gäller resten av Europa och världen, vi är bara i början!

Ja, det är uppenbart att Kineserna vet mer än de talar om. Att dra igång den apparaten de gjorde när de bara hade ett 80-tal dödsfall i en jättestad tyder på att detta är något annat.

Jag gissar på tex ett Biologiskt vapen som de är väl medvetna om effekten av, dessutom mångdubbelt fler offer än de rapporterat.
Citera
2020-02-05, 23:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Är själv ändå inte så orolig för att bli smittad. Jag är i 20-års åldern och har inga underliggande sjukdomar, så att få höra symptomen inte riskerar bli allvarligare än vanlig influensa/förkylning i min grupp är en lättnad

O kanske se fram emot ett arv eller två när dina äldre släktingar eller föräldrar stryker med. Så du kan ju gå plus!
Citera
2020-02-05, 23:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Är det sant att man numera går o skjuter ihjäl folk?
https://youtu.be/tHTJX86fu2Q

Sjuksköterska berättar om situationen? Kanske länkats tidigare
https://youtu.be/vbmxMYOLJEQ

Klart du måste ha vapen om du ska få folk att stanna kvar i en stad drabbad av en epidemi. Alla som kan vill självklart fly så krävs våld för att stänga in dem.
Citera
2020-02-05, 23:06
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Visar ju att vissa struntar i sina symptom o lever som vanligt ändå. Så frågan är hur man fångar de som inte vill stanna hemma om de har feber?

Kineserna kör ju drönare med värmekamera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in