2020-02-05, 19:58
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Nån som vet var i Norrköping?

Hageby delen mot Vrinneviskogen Ensamstående morsor och utlänningar täcker 90% av de som bor där..

Förmodligen utländskt par som "råkat" smiska ungen för hårt..
Citera
2020-02-05, 19:59
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hageby delen mot Vrinneviskogen Ensamstående morsor och utlänningar täcker 90% av de som bor där..

Förmodligen utländskt par som "råkat" smiska ungen för hårt..
Meningsfullt att skriva utan att ha läst tråden alls.
Citera
2020-02-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag läste på Norrköping news att de tagit bort uppgiften för att de inte fått den bekräftad. Det tyckte jag var en ganska intressant formulering.
Ibland tas detaljer bort efter att polis påtalat olämpligheten. Kan vara så i det här fallet.. det var för vidrigt, inte sant eller kan förhindra förundersökning (?)
Citera
2020-02-05, 20:07
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är möjligt att de gripit och häktat med rubriceringen grovt vållande för att den i nuläget räcker för de förundersökningsåtgärder som behöver tas, och att det är den som föräldrarna minst gjort sig skyldiga till. Rubriceringen kan alltså komma att ändras. Det kan vara så att det helt enkelt finns tillräcklig misstankegrad för båda två när det gäller vållandebrottet (eftersom förälderns särskilda ansvar medför ett ansvar även för aktiva handlingar), och att det finns misstanke om mord men att det helt enkelt saknas tillräcklig grund för att misstänka att båda föräldrarna varit delaktiga i mordet. För att då kunna häkta båda två häktar man båda för det brott där det finns tillräckligt med grund för att hålla just båda häktade. Är du med på hur jag menar eller blev det bara ännu virrigare?

Jag tror inte rubriceringen säger särskilt mycket alls i nuläget, särskilt som man valt att lägga in yppandeförbud och åklagaren informerat om att hon valt bort att ha med griftefridsbrottet i rubriceringen trots att det ej är avskrivet. När man häktar under en förundersökning syftar brottsrubriceringen huvudsakligen till att avgöra vilka förundersökningsåtgärder man får vidta. Det handlar om saker som om man har rätt att gå igenom telefoner och annan privat korrespondens, om man får göra husrannsakan osv. Dessa åtgärder kan man läsa om i Rättegångsbalken, kapitel 23 till 28.

Häktning, som regleras i 24:e kapitlet, kräver att någon är misstänkt på sannolika skäl. Det är den högsta misstankegraden. I en situation som denna, där ett litet barn med båda föräldrarna närvarande har avlidit, så uppfyller det helt klart kravet på misstankegrad i relation till vållandebrott. Men för att misstänka dem båda två för mord krävs betydligt större bevisning. Nuvarande brottsrubricering säger väldigt lite om vad vi kommer se i slutändan. I nuläget vill man sannolikt hålla båda häktade för att i möjligaste mån kunna reda ut vad det är som ska ske.

Det enda problemet med brottsrubriceringen, som jag kan se i nuläget, är att minimistraffet för grovt vållande understiger 2 år. Detta innebär att polisen inte kan beslagta och undersöka kommunikation mellan de två MGM, eller mellan endera av dem och till dem närstående person. För detta krävs brott där lindrigaste straffet inte understiger 2 år.

Det understrukna: det låter som en rimlig förklaring.

Nu spårar jag antagligen väldigt mycket, men jag minns en händelse (för länge sedan, kanske runt millennieskiftet), där ett barn suttit o kollat på tv, och medan mamman kollade till maten (eller något liknande) så reste sig barnet upp och lyckades på något sätt välta tvn över sig och avled eftersom större delen av teven landade på hens huvud.
Detta var på tjock-tevens tid, och barnet var nog bara ca ett år.
Om jag minns rätt så avskrevs det som en olycka.

Kan det ha varit något liknande här? Inte nödvändigtvis en tv, men att hon dött av något som kunde förhindrats, men föräldrarna inte varit uppmärksamma eller att de varit påtända och 'glömt bort henne'?
Och när de upptäckte att hon var död fick de panik o gömde henne, vilket även skulle förklara brott mot griftefriden?
Eller skulle det räknas som försumlighet och inte vållande?
Antagligen är det värre än så, men rubriceringen gör mig fundersam, och någonstans hoppas jag att människor inte kan vara så onda (trots att jag gång på gång motbevisas).
Citera
2020-02-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italrossi
Halloj,

Ser att en del efterfrågar bilder på R.G

Jag sitter på 2 st bilder men vet inte hur jag ska gå till väga på bästa sätt.
Jag är ingen flitig FB användare som ni ser utan sitter bara och läser inlägg.

För det andra vill jag inte få skit för detta eller att jag bidrar till något som gör att jag kan råka illa ut. Jag är en helt vanlig svensson som ogillar att beblandas med dåliga saker ni förstår.

Vart kan man se bilden?
Citera
2020-02-05, 20:17
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis

Nu spårar jag antagligen väldigt mycket, men jag minns en händelse (för länge sedan, kanske runt millennieskiftet), där ett barn suttit o kollat på tv, och medan mamman kollade till maten (eller något liknande) så reste sig barnet upp och lyckades på något sätt välta tvn över sig och avled eftersom större delen av teven landade på hens huvud.

Kan det ha varit något liknande här? Inte nödvändigtvis en tv, men att hon dött av något som kunde förhindrats, men föräldrarna inte varit uppmärksamma eller att de varit påtända och 'glömt bort henne'?
Och när de upptäckte att hon var död fick de panik o gömde henne, vilket även skulle förklara brott mot griftefriden?
Antagligen är det värre än så, men rubriceringen gör mig fundersam, och någonstans hoppas jag att människor inte kan vara så onda (trots att jag gång på gång motbevisas).
Mycket bra liknelse! Jag minns ett sådant fall också (har för mig det var i Uddevalla). En situation med en olycka kan ses som en vållandesituation i det fall att föräldern inte är uppmärksam på grund av att den är påverkad. Att vara påverkad när man tar hand om barn är ju att ta en medveten risk i och med att man inte kan vara uppmärksam på samma sätt. Som förälder är man ju skyldig att trygga sitt barns säkerhet och om man misslyckas med det, särskilt om det sker på grund av att man varit påverkad av droger, så är det absolut en situation där vållandebrott är aktuellt.

När det gäller föräldrar så är försumlighet ibland straffbart, om det handlar om underlåtenhet att skydda barnet från olyckor eller brott. Genom sådan underlåtenhet kan man dömas till exempel för misshandel, även om man själv aldrig agerat (t ex om en annan vuxen i hushållet misshandlar barnet och föräldern var medveten om att det skedde men inte hindrar situationen). I nuläget vet vi inte vem som har agerat på ett sätt som anses vara vållandebrott. Inte heller hade vi vetat vem som misshandlat om de satt häktade för misshandel. Detta då det oberoende av vem som agerade är båda som är skyldiga i egenskap av föräldrar: om pappan vållat så är mamma häktad för vållande genom underlåtenhet, och vice versa. De kan också agerat tillsammans och i samförstånd. Det vet vi inte än.
Citera
2020-02-05, 20:21
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Jag har försökt att hitta något som styrker berättelsen. Vad som helst. Har kollat nätet och sociala medier. Borde ju ha varit många som såg. Men har hittills inte hittat något.

Har också sökt och sökt men inte hittat något..
Citera
2020-02-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Domarna från det initiala omhändertagandet, samt ett mål av umgängesbegränsning:
https://minfil.com/faq686V5n9/Linko_ping_FR_2085-17_Dom_2017-04-27_pdf
https://minfil.com/h8q28dVand/Linko_ping_FR_3018-16_Dom_2016-06-16_pdf

Notera att RG i detta mål erkänner att hon hade fentanylplåster då hon och PL greps maj 2016, något hon nekat till längre fram. Annat anmärkningsvärt är att RG lämnade BB utan barnet, utan att invänta att barnet faktiskt blev omhändertaget. Efter detta dröjde det någon månad innan hon alls verkade kontakta socialtjänsten, under denna tid hade hon så klart inget umgänge med barnet.

Har du länkar till fler av domarna ?
Citera
2020-02-05, 20:25
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepsiCow
Har du länkar till fler av domarna ?
De domar jag har lagt upp är de som finns angående omhändertagandet.
Citera
2020-02-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis

Visst är det sånt som händer. Har hänt ett flertal gånger att barn klättrat på exempelvis byråer och bokhyllor, som ramlat och barnen fått möbeln över sig. I en del fall har barnen klarat sig, men i andra fall har det gått så illa att barnen dött. Tror inte något liknande är fallet här.
Citera
2020-02-05, 20:42
Medlem
STABILO99s avatar
Har det kommit fram hur barnet dog?
Citera
2020-02-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Har det kommit fram hur barnet dog?

Nej, inget än.