2020-02-05, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorBlock1
Vad är det du inte tror att "ursvenskar" kan göra? Begå fruktansvärda våldsdåd mot icke-kriminella människor i deras hem eller på öppen plats?
Dubbelmordet i Mantorp (Edwin), dubbelmordet i Råbosjön (Simon), våldtäktsmordet i Fagersta (Johan plus en 14-åring), Ölandsmorden (Pierre), Ulricehamnsmordet i joggingspåret (Ludvig) osv osv osv jättelångt tillbaka i tiden.
Man får och kan tycka att det är förjävligt även om gärningspersonerna råkar tillhöra den egna befolkningsstammen eller motsvarande.

Nä, i det här läget har det ingen som helst betydelse varifrån dessa personer härstammar.
Jag tror att spåret med parets bil i Norrtälje, cyklarna och att det verkade vara flera gärningsmän kan leda i öststatspåret.

Men nu ser bilden annorlunda ut och koppling till ursprung verkar ju ha noll värde.

Nu visar det sig att personerna bor i Vallentuna och då blir kopplingen intressant hur de fått intresse för paret.

Det som kanske visar sig nu är ju att de förmodligen har haft god kännedom om området, och att de kanske fått vittring på pengarna genom att de bor där. De har listat ut hur de kan komma till och från parets bostad som ligger lite avsides, utan att bli upptäckta.

Men med denna "okriminella" historik, är jag väl åter till min ursprungliga teori; att det inte är personer som har varit superproffsiga. De har lämnat spår. Flera spår.

Allt från cyklar, bil, och kanske man nu även kan koppla något vapen till dom?

Jag minns att man hade funnit något tekniskt bevis (minne inte var jag såg det) och min tanke är nu att de har DNA som är bindande, och att de nu kommer att få svar snart om det blir en matchning.

DNA från brottsplats, bil och cyklar.
Citera
2020-02-05, 11:40
Medlem
meas19s avatar
Ad*m D*li *a 25år Takpannev. förekommer i Lexbase
Senast redigerad av meas19 2020-02-05 kl. 11:43.
Citera
2020-02-05, 11:43
Medlem
DoctorBlock1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Jävlar vad koll du har då! Ok då jag har dåligt grundlag för min gissning.

Edit: borde varit tydligare. Är väl ganska ovanligt att svenska mc-klubbar begår sånna brott mot civila svenskar?

Jo, om dom inte får betalt för det av någon anledning. Att grovt kriminella har särskilda konsekventa moralregler är ren fiktion, allt kan bli flexibelt mot rätt pengar eller pga en motiverande konflikt.
Men i det här fallet tror jag, som nån skrev tidigare, att det här med MC-koppling är löst alltså. En hangaround eller fanboy kanske, men man får se.
Citera
2020-02-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19

Han har inga fordon skrivna på sig. Han är boende med 8 andra personer.
Citera
2020-02-05, 11:48
Medlem
Citat:

I en tråd från 2012 https://www.flashback.org/t1728357p32 om en knivskärning på Vallentuna gymnasium förekommer hans bröder i diskussionen. Står bland annat att den ena gillat Bandidos på Facebook. Skulle det kunna räcka för att påstå att GM har kopplingar till MC-gäng?
Citera
2020-02-05, 11:50
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:

I grunden ett Algeriskt efternamn. Är han gripen?
Citera
2020-02-05, 11:52
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...eller så släpps båda eftersom man inte kan avgöra exakt på mm vem som gjorde vad.

Den som knytnävade en kvinnlig skolkamrat och spottade henne i ansiktet är nog från miljö med en annan religion.
Finns ny lag ang att begå brott i samförstånd så inte troligt
Citera
2020-02-05, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Från Mitti Vallentuna:
[...]

"Två män i 25-årsåldern är anhållna för dubbelmordet.
Åklagaren Jenny Karlsson vill fortfarande ha allmänhetens hjälp. Allt kring en vit Skoda och en svart Jeep Cherokee är av intresse."

[...]
"Polisen åkte ut och hämtade in dem – och det gick lugnt till?

– Ja det gick lugnt till."

[...]
"Tips fortfarande intressant
Även tips om en svart Jeep Grand Cherokee som synts i området 10-15 januari är av intresse, enligt Jenny Karlsson.

Vad har ni kommit fram till angående motivet?

– Just motiv är en vansklig sak. Vi försöker utreda vad som hänt och säkra teknisk bevisning. Vad som är motivet kommer i ett senare skede, om det ens kommer fram alls."[...]

https://mitti.se/nyheter/aklagaren-fortfarande-vallentuna/?omrade=vallentuna

Så, förutom den vita Skodan är man ännu intresserad av en svart Jeep Grand Cherokee mellan 10-15 januari.
Citera
2020-02-05, 11:58
Medlem
swentons avatar
Kan bilen ha registeringsnummer YMN84*
Ägaren äger även en HD
Senast redigerad av swenton 2020-02-05 kl. 12:19.
Citera
2020-02-05, 12:04
Medlem
NEJ det är inte linus som har gjort detta och det vet jag till 110% han är på jobbet. Värsta tönten? Säg det till honom själv istället för o sitta o skriva massa skit här!!
Citera
2020-02-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlloo-
NEJ det är inte linus som har gjort detta och det vet jag till 110% han är på jobbet. Värsta tönten? Säg det till honom själv istället för o sitta o skriva massa skit här!!
Se där. Kan fb.dumstollen ha så tokfel??!!
Citera
2020-02-05, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Passar på att citera lite ur media utifall artiklarna låses:

"– Det har gått tre veckor sedan morden och under den tiden har polisen jobbat med olika utredningsåtgärder, bland annat teknisk undersökning av brottsplatsen och vittnesförhör. Från det har vi fått spår som lett utredningen framåt. Exakt vad de spåren är vill jag av utredningstekniska skäl inte gå in på.

Åklagaren menar att det finns indikationer i utredningen som tyder på mer än en gärningsman.

Vi försöker jobba väldigt brett men det finns omständigheter som signalerar att det är mer än en gärningsman. Det är vanskligt att säga hur många men mycket talar för att det är flera gärningsmän, säger Karlsson.
"
[...]

"Efter dubbelmordet hittades parets bil, en vit Skoda, flera mil från deras hem, i Norrtälje. Polisens teori är att en eller flera gärningsmän kört den från mordplatsen till parkeringsplatsen där den hittades.

Förra veckan gick polisen ut och efterlyste iakttagelser om ännu en bil, en mörk Jeep Cherokee som synts i området.

– Vi är fortfarande intresserade av tips från allmänheten, särskilt iakttagelser av de här två bilarna mellan fredagen den 10 januari och onsdagen den 15:e.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/tva-man-anhallna-efter-dubbelmordet-i-vallentuna/

Jag får en känsla av polisens presstalesman Towe Hägg kan mena flera gärningsmän än dessa två som nu är anhållna.

Och det är väl så jag har tänkt, särskilt om den svarta jeepen är involverad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in