2020-02-04, 23:56
Medlem
Smoothmans avatar
Ingen som hamnat på fjärde plats i Iowa har någonsin blivit president i USA. Kandidater som däremot kommit etta, tvåa eller trea har lyckats nå presidentposten. Om Bidens fjärdeplats håller i sig får man med mycket stor sannolikhet räkna honom som körd i detta presidentval.

Donald Trump, Ronald Reagan och Jimmy Carter kom alla på andra plats där i sina respektive nomineringsval. Bill Clinton och George Bush (den äldre) kom bara trea. Men alla lyckades sedermera ändå bli presidenter. Ingen fyra eller femma har lyckats nå Vita Huset.

Trumps utmanare lär således bli Buttigieg, Sanders eller Warren. Personligen hade jag gärna sett virrpannan och mytomanen Warren mot storkäften Trump, men rödingen Sanders mot Trump hade också varit intressant. Buttigieg känns tråkig.
Senast redigerad av Smoothman 2020-02-04 kl. 23:58. Anledning: Rättelse
Citera
2020-02-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Skandalen med appen bara växer. Kommentar från youtube:

"The CEO of the company that made the app literally works för buttigieg, michael halle is his name, you can't make this shit up."

"yes, Michael Halle is the buttigieg employe whose wife is the CEO of Shadow. Also, two members of the board are former Obama campaign and Clinton campaign staffers."

https://m.youtube.com/watch?v=DZlLx1MGA4A&t=4s

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2020/02/iowa-caucus-app-tech/606094/
De har ju inte använt appen nu. Det är därför det tog så lång tid. De gick ut med det på presskonferensen.
Citera
2020-02-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tror du på allvar att amerikaner väljer en tuffing för att impa på Kim och Putin?

Majoriteten i USA skulle njuta loss om Irans president tyckte det var jobbigt att skaka hand med en bög. Det är ett sätt att dominera någon. USA fullständigt AVSKYR de här diktatorerna. Det är enbart Trump som smörar för dem, och t.o.m. den ålen har svårt att komma undan med det på hemmaplan.

Dessutom har de här länderna ännu svårare för en svart president än en gay president. Till Iran räcker det med att skicka en kvinna.

Nja för min del tänkte jag inte på att Obama var svart, om du ursäktat uttrycket han var ingen blåneger direkt. Men du har en poäng annars med vad du skriver. Jag tror att Butler blir en bra motståndare till Trumpen och kanske även Sanders. Dom andra verkar chanslösa, Biden ser uträknad ut faktiskt.
Citera
2020-02-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. AP rapporterar andra siffror än CNN och att Sanders leder:

1099 of 1765 Precincts Reporting - 62.27%, voteUpdated: Feb. 04, 2020 5:15 pm EST
Sanders, Bernie 28,220 26.25%
Buttigieg, Pete 27,030 25.15%
Warren, Elizabeth 22,254 20.7%
Biden, Joe 14,176 13.19%
Klobuchar, Amy 13,357 12.43%

What gives??? Det här primärvalet blir mer och mer soppigt.
Det är popular vote. Sanders vann med stor marginal i ett mindre antal tätorter. Men Buttigieg leder i typ 63 av 90 distrikt, vilket är det som räknas.
Citera
2020-02-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ingen som hamnat på fjärde plats i Iowa har någonsin blivit president i USA. Kandidater som däremot kommit etta, tvåa eller trea har lyckats nå presidentposten. Om Bidens fjärdeplats håller i sig får man med mycket stor sannolikhet räkna honom som körd i detta presidentval.

Donald Trump, Ronald Reagan och Jimmy Carter kom alla på andra plats där i sina respektive nomineringsval. Bill Clinton och George Bush (den äldre) kom bara trea. Men alla lyckades sedermera ändå bli presidenter. Ingen fyra eller femma har lyckats nå Vita Huset.

Trumps utmanare lär således bli Buttigieg, Sanders eller Warren. Personligen hade jag gärna sett virrpannan och mytomanen Warren mot storkäften Trump, men rödingen Sanders mot Trump hade också varit intressant. Buttigieg känns tråkig.

Jag har varit inne på olika medier för att bilda mig en uppfattning om Buttigieg och han får betraktas som en teknokrat. Han verkar skicklig faktiskt men stilen är inte vinnande. Han har ingen carisma men jag vågar ändå inte säga att han på något sätt är chanslös mot Trump.
Citera
2020-02-05, 00:08
Medlem
Citat:
Människor som inte skulle rösta på en presidentkandidat för att han är bög, skulle givetvis inte rösta på en borgmästare som är bög heller.
Det är stor skillnad när det gäller lokalt eller nationellt val.
Se partierna i Sverige. Vartenda parti har någon kommun dom är jättestora i.
Citera
2020-02-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nja för min del tänkte jag inte på att Obama var svart, om du ursäktat uttrycket han var ingen blåneger direkt. Men du har en poäng annars med vad du skriver. Jag tror att Butler blir en bra motståndare till Trumpen och kanske även Sanders. Dom andra verkar chanslösa, Biden ser uträknad ut faktiskt.
Som sagt, jag trodde Buttigieg skulle ta hem det för att han är en typisk frontrunner. En karaktärsstark person som vinner på att ligga först.

Nu kommer CNN prata om Buttigieg oavbrutet fram tills 3:e mars, folk kommer börja intressera sig och se honom som en vinnare. Det räcker för att segla in i mål.
Citera
2020-02-05, 00:11
Medlem
JustZlatans avatar
Symptomatiskt av svensk media när Pete ser ut att vinna och ingen svensk har hört talas om honom. Svensk media har varit fullt upptagna med Sanders, Pocahontas och Biden.
Citera
2020-02-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Det är stor skillnad när det gäller lokalt eller nationellt val.
Se partierna i Sverige. Vartenda parti har någon kommun dom är jättestora i.
Jag tycker det är skillnad på parti och person. Jag tror inte att det är ett problem för honom i alla fall. Jag tror nästan att det kan ge extra skjuts, för det gör honom ”speciell”.
Citera
2020-02-05, 00:13
Medlem
Opinionsmätningarna verkar helt ha missat. Inga har visat så här låga siffror för Biden. Kan ha att göra med valdeltagandet men jag tror att vi inte sett slutet på det här Iowa-debaclet ännu. Bidens kampanj kommer att ifrågasätta resultatet i veckor framöver.
Citera
2020-02-05, 00:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har varit inne på olika medier för att bilda mig en uppfattning om Buttigieg och han får betraktas som en teknokrat. Han verkar skicklig faktiskt men stilen är inte vinnande. Han har ingen carisma men jag vågar ändå inte säga att han på något sätt är chanslös mot Trump.

Får också känslan av teknokrat, revisor och pedant över Buttigieg. Säkert väldigt intelligent, kunnig, trevlig osv men hur i hela friden ska karln lyckas slå Trump? Med tanke på att amerikaner till väldigt stor del röstar med plånboken så kan jag inte se hur Buttigieg, Warren eller Sanders ska lyckas besegra Trump. Nej, Trump kommer att bli en two term president efter att ha vunnit en större seger i november 2020 jämfört med i valet 2016.
Citera
2020-02-05, 00:15
Medlem
Citat:
Jag tycker det är skillnad på parti och person. Jag tror inte att det är ett problem för honom i alla fall. Jag tror nästan att det kan ge extra skjuts, för det gör honom ”speciell”.
Men lokalt handlar det ju just om person i dom kommuner ett parti blir jättestort i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in