2020-02-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Precis min poäng med att olika tryck kan finnas bredvid varandra. Tack, där är vi överens.
De strävar efter att utjämna när de är bredvid varandra, liksom atmosfär och rymden. Skäms du inte över hur du ljuger för dig själv?
Citera
2020-02-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför antar du att tryckskillnader orsakar vind? En vind visar väl bara att det finns en vind?
Jag antar att du skämtar lite. Den var hyfsad
Citera
2020-02-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det du ser är att himlavalvet roterar relativt dig. På liknande sätt kan du få hela världen att se ut att rotera, om du snurrar runt själv, eller om du sitter på snurrande karusell.

Något roterar, och du antar att det är himlavalvet. Vad har du för argument för det? (Att du inte känner snurret är inte ett jättebra argument. Det skulle du inte heller känna på en karusell som snurrade ett varv på hela 24 timmar relativt marken.)

I detta fall finns det också ett experiment man kan göra för att avgöra vad som roterar. Läs på om Focaults pendel.
För att jag kan se det. Jag kan däremot inte se att jorden roterar, det måste jag i så fall anta.

Antagandet är helt och hållet globjordens paradgren, att försöka vända den argumentationen emot mig är helt meningslöst eftersom jag försöker att inte göra antagande. Det är antagande som möjliggjort dessa lögner.
Citera
2020-02-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vänligen visa oss hur en trycksatt atmosfär existerar bredvid ett vakuum!

Läser du inte vad du kommenterar ? Trycket avtar successivt och närmar sig noll. Det är tryckskillnader jag behöver visa och också kan göra.
Lite sifferexempel från en online kurs om bemannade rymdfärder jag gått
På 100 km höjd är trycket 3*10E-7 atm alltså tre tio million delar av normalt tryck vid jordytan. Vid ISS (några hundra km högre upp) är den 10E-11 alltså en hundra miljarddel av 1 atm. Ute i rymden mellan stjärnorna cirka 10E-20 atm. Alltså mycket små tryckskillnader nära intill varandra.
Menar du att trycket slutar avta med stigande höjd ?
Citera
2020-02-04, 16:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, nu har vi sagt detta fram och tillbaka. Du har fortfarande inget bevis för atmosfär bredvid rymden.
Du får sista ordet.
Man behöver bara flytta dig 100 meter upp för att motbevisa ditt påstående att olika tryck skulle behöva en barriär mellan sig. Är ingen skillnad på 1 bar mot 0.9999999999999 bar jämfört med 0,0000000001 bar jämfört med 0,0000000009 bar. Rymden innebär inte att tryck existerar bredvid absolut tomrum. Absolut vakuum existerar bara i teorin.
Citera
2020-02-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det säger massor av jordens form och är ett obestridligt bevis på att jorden inte kan vara platt. Himlavalvet roterar skenbart runt två poler, inte runt observatören. (Du tycker om att placera dig själv i universums centrum du. Patetiskt...) Och det är omöjligt om jorden är platt. För vi kan se stjärnorna skenbart röra sig under horisonten. De kan inte längre obeserveras av mig medan de dyker upp över horisonten för en annan observatör på en annan plats på jorden. Liksom solen och månen skulle stjärnorna aldrig sjunka under horisonten på en platt jord. Men det gör de. För att jorden är rund.
Det fetade: antagande.

"jorden inte kan vara platt." Eftersom den aldrig observerats vara annat än platt så är det ett antagandet.

"Himlavalvet roterar skenbart runt två poler". Påstående som baseras på antagande om att jorden är en boll och rymden existerar. Finns inga bevis för dessa påståenden.

"inte runt observatören". Det är vad vi ser men du antar att det inte är så baserat på ett antagande om att jorden är rund.

"Liksom solen och månen skulle stjärnorna aldrig sjunka under horisonten på en platt jord. Men det gör de. För att jorden är rund." Du avslutar denna mening genom att *trumvirvel* anta att jorden är rund.

Allt du säger baseras på antagande. Det krävs religiös fanatism för att vidmakthålla ett självbedrägeri av den dignitet du uppvisar i ovan inlägg.
Citera
2020-02-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Läser du inte vad du kommenterar ? Trycket avtar successivt och närmar sig noll. Det är tryckskillnader jag behöver visa och också kan göra.
Lite sifferexempel från en online kurs om bemannade rymdfärder jag gått
På 100 km höjd är trycket 3*10E-7 atm alltså tre tio million delar av normalt tryck vid jordytan. Vid ISS (några hundra km högre upp) är den 10E-11 alltså en hundra miljarddel av 1 atm. Ute i rymden mellan stjärnorna cirka 10E-20 atm. Alltså mycket små tryckskillnader nära intill varandra.
Menar du att trycket slutar avta med stigande höjd ?
Jag menar att tryck utan en behållare inte är bevisat, har du bevis för det motsatta?

Det har du inte, utan du kommer att svara något om avtagande tryck som till slut blir noll för det har du lärt dig i en online kurs. Förstår du inte? Det som kursen lärde ut finns det inga bevis för, inte ett enda. Vem som helst kan gå en onlinekurs där man påstår saker och ting, var gör det om du räknar på fiktiva scenarior? Det är bara spekulation.

Det finns inga bevis för att tryck kan existera utan en behållare.
Citera
2020-02-04, 16:59
Medlem
Citat:
Jag menar att tryck utan en behållare inte är bevisat, har du bevis för det motsatta?

Det har du inte, utan du kommer att svara något om avtagande tryck som till slut blir noll för det har du lärt dig i en online kurs. Förstår du inte? Det som kursen lärde ut finns det inga bevis för, inte ett enda. Vem som helst kan gå en onlinekurs där man påstår saker och ting, var gör det om du räknar på fiktiva scenarior? Det är bara spekulation.

Det finns inga bevis för att tryck kan existera utan en behållare.

Jo det är bevisat. Vi har tryck i atmosfären och den befinner sig inte i en trycksatt behållare. Att atmosfären har dessa egenskaper är fullt logiskt när man erhållit den fysikaliska förståelsen av naturlagarna som är bekräftade med experiment. Och jo det finns bevis i form av granskade publicerade artiklar för det som påstås i kursen.
Vilka tryck menar du skulle råda på 100 km höjd och ovanför det ?
Citera
2020-02-04, 17:07
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jo det gör det: Atmosfären.

Jo det gör de: Vid havsnivå är trycket 1 ATM och 10 mil upp är det 0 ATM.

Man kan se jorden som en behållare för atmosfären. De yttre sidorna är jordytan, andra sidan av atmosfären som ger mottryck och gravitationen som den övre ytan. Det kan vara alltför svårt att förstå för personer som inte fått godkänt i matte och fysik på högstadiet. Så fort det inte följer ett väldigt snävt tankemönster så kortsluts deras hjärnor. Det borde vara extremt svårt att förneka både gravitation, rymden och krafter. Jag skulle inte orka gå emot hela världen. Det känns som att de lider av mani.
Citera
2020-02-04, 17:13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det fetade: antagande.

"jorden inte kan vara platt." Eftersom den aldrig observerats vara annat än platt så är det ett antagandet.

"Himlavalvet roterar skenbart runt två poler". Påstående som baseras på antagande om att jorden är en boll och rymden existerar. Finns inga bevis för dessa påståenden.

"inte runt observatören". Det är vad vi ser men du antar att det inte är så baserat på ett antagande om att jorden är rund.

"Liksom solen och månen skulle stjärnorna aldrig sjunka under horisonten på en platt jord. Men det gör de. För att jorden är rund." Du avslutar denna mening genom att *trumvirvel* anta att jorden är rund.

Allt du säger baseras på antagande. Det krävs religiös fanatism för att vidmakthålla ett självbedrägeri av den dignitet du uppvisar i ovan inlägg.

Fel igen, du slösinnade. Inget är antaganden. Allt är obestridliga fakta. Mina påståenden är inte baserade på andra antaganden. De är fakta baserade på observationer. Om du inte var så slö, feg och trögsinnad så skulle du gå ut en kväll och observera natthimlen. Man kan se hur den skenbart roterar både kring en nordpol och en sydpol. Fakta. Obestridlig sanning. Dina påståenden om motsatsen är ren och skär lögn. Det är allt du har. Lögner. Du är en feg, ful, svag lögnare. Alla dessa observationer gör en platt jord helt omöjlig för man kan inte observera det vi alla kan observera om jorden är platt. Det är väldigt, väldigt enkelt. Men du klarar inte av den väldigt enkla sanningen. Patetiskt...
Citera
2020-02-04, 17:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vet ej, har du provat?

Du förstår inte ens att konceptet fäller din teori om att vacuum inte kan existera intill tryck?
Jo det gör du men du törs inte svara eftersom du inte kan utan att erkänna att det går alldeles utmärkt att ha en övergång mellan tryck och vacuum..
Citera
2020-02-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du förstår inte ens att konceptet fäller din teori om att vacuum inte kan existera intill tryck?
Jo det gör du men du törs inte svara eftersom du inte kan utan att erkänna att det går alldeles utmärkt att ha en övergång mellan tryck och vacuum..

Vad är det som skapar tryck om inte tryck? Hur skapar vakuum tryck, vad är det som trycker?
Vakuum? Gravitation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in