2020-02-04, 21:20
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, jag har inte missat vad WHO sagt. Däremot saknas det evidens för att detta Coronavirus eller något annat välstuderat Coronavirus som SARS eller MERS skulle spridas under inkubationstiden. Det kan dock smitta med låg sannolikhet under insjuknandefsen. Huruvida fallet bedömdes vara i en insjuknandefas på flygplanet måste därför utredas. Det är de Belgiska myndigheternas ansvar.

Hur kan det tänkas vara med de som smittas utan att veta dom är smittade själva överhuvudtaget. Dvs dom får inga symptom. Verkar ju finnas en del såna.
Citera
2020-02-04, 21:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineserna ser någon sorts ljus i tunneln. Saxar från presskonferens.

Officials with the National Health Commission (NHC) said at a press conference Tuesday in Beijing that the majority of coronavirus patients in the country only suffer from mild symptoms and the average hospital stay is no longer than 20 days.

Chinese health authorities are also optimistic due to significant statistics that showcase the dropping fatality rate and declining daily number of fever patients.

Most patients that have been infected with the coronavirus only show mild symptoms, Jiao Yahui, an NHC

The average hospital stay of discharged patients with novel coronavirus pneumonia in Hubei Province, where the virus was first detected, lasted for 20 days, while those infected with the virus outside Hubei are hospitalized for an average of just over nine days, according to Jiao.

The NHC also announced Tuesday that the case fatality rate (CFR) of the novel coronavirus-related pneumonia had seen a decrease.

The CFR of the coronavirus infection on the Chinese mainland has dropped from an initial 2.3 percent at the beginning of the outbreak to the current 2.1 percent, according to the NHC.

Hubei Province, the epicenter of the epidemic, has seen a majority of the deaths. The province has a death toll of 414, over 97 percent of the total, and its CFR was as high as 3.1 percent, the NHC official said.

Currently, more than 80 percent of the deaths were elderly people over 60 years old and over 75 percent had at least one underlying disease such as cardiovascular diseases, diabetes and tumors, Jiao said.

Elderly people with underlying diseases infected with any kind of pneumonia would be at a higher risk, she added.

Official data showed that a total of 425 people had died of the disease as of the end of Monday while the number of confirmed cases has reached to 20,438.

Jiao said that the number might rise and fall in the upcoming days, but the current recovery rate has proven that the comprehensive treatment for the epidemic is gradually taking effect.

"China is going all out to improve admission and survival rates and reduce infection and fatality rates," she said.

The daily number of patients in fever clinics across the country has declined as the country continues its rigorous measures to fight a novel coronavirus outbreak, the NHC official said.

National data showed that the country's fever clinics received a total of 220,865 patients on Monday, 7 percent lower than the previous day, said Jiao, adding that the figure has been declining for days, which is gradually easing the burden on medical staff working in fever clinics.

Jiao also noted that the situation in Wuhan, Hubei Province, is still challenging, with over 12,000 patients visiting fever clinics on Monday, but the increase is slowing.

A total of 15,000 fever clinics have been set up across the mainland.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/04/c_138755798.htm

Glädjande att höra att går bra för Kina, jag hade svårt att förstår WHO-konferensen när jag hörde kinesiska och engelska samtidigt under live översättningen.

Dock, må jag säga att siffrorna/graferna ser inte så positiva ut på: https://ncov.r6.no/

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför de graferna fortfarande pekar rakt uppåt när det gäller smittade och döda?
Citera
2020-02-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flera-ostgotar-isolerade-kom-hem-fran-wuhan

Kanske varit uppe tidigare men kan någon förklara för mig hur man kan strunta i säkerheten på det sättet?

Vet någon när planet ifråga anledde? Om det handlar om några dagar sen är det ju tjänstefel!? Vi vet ju att symtomen inte kommer försen om flera dagar!?!?
De tar hellre risken än att kränka "resenärens" integritet vidrigt
Citera
2020-02-04, 21:33
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flera-ostgotar-isolerade-kom-hem-fran-wuhan

Kanske varit uppe tidigare men kan någon förklara för mig hur man kan strunta i säkerheten på det sättet?

Vet någon när planet ifråga anledde? Om det handlar om några dagar sen är det ju tjänstefel!? Vi vet ju att symtomen inte kommer försen om flera dagar!?!?

Vad är det som är konstigt? Att några av dom 12 personerna som flögs hem var östgötar? Det handlar inte om vanliga resenärer i ett kommersiellt flygplan. Dessa svenskar flög med ett litet privatplan.
Citera
2020-02-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Hur kan det tänkas vara med de som smittas utan att veta dom är smittade själva överhuvudtaget. Dvs dom får inga symptom. Verkar ju finnas en del såna.

Du menar de som smittas men aldrig blir sjuka? Det finns ju beskrivet för andra virus, men om det är så för detta virus som är "nytt" för människan vet jag inte. Man kan väl kanske studera några SARS-studier i ämnet för att se om det fanns smittade som aldrig blev sjuka.

För SARS och MERS som är välstuderade har man inte hittat några evidens för att det skulle kunna smitta under inkubationstiden.
Citera
2020-02-04, 21:37
Medlem
[quote=Ola Schubert|70159529]Jag skrev "i detta fall".]
Ja, men det är lika fel i detta fall som i alla andra fall. En fördubbling varje dag är exponentiell tillväxt, men exponentiell tillväxt är inte en fördubbling varje dag. Hajar du?
Citera
2020-02-04, 21:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här en läkare som beskriver i detalj Usas första patient https://www.youtube.com/watch?v=9W4zyQ_dqxI

Det finns en video innan där tittar snabbt på patienten. I den här videon lite djupare. I tidigare videos har han även teorier om verkliga antalet sjuka.

Tack det var en mycket intressant och sevärd video. Väldigt tydligt och bra förklarat för mig som inte är medicinskt kunnig.
Hans oro var väl samma som flera av oss i tråden uttryckt att blir det många fall så har man inte utrustning att ge syrgas till alla sjuka.
Citera
2020-02-04, 21:42
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Andelen avlidna i epicenter. 3 %
Andelen avlidna i övriga Kina: 0,2 %
Andelen avlidna i övriga världen: 0,5 %

Min tidigare bedömning utifrån ovan data: 0,5 % +/- 0,4 %.

Hur många har blivit friska enligt dina beräkningar?
Citera
2020-02-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om du bifogar titel på klippet så ökar klickbenägenheten exponentiellt.

”How Coronavirus Kills: Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) & Treatment”
ja får tänka på det nästa gång Tack!
Citera
2020-02-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Glädjande att höra att går bra för Kina, jag hade svårt att förstår WHO-konferensen när jag hörde kinesiska och engelska samtidigt under live översättningen.

Dock, må jag säga att siffrorna/graferna ser inte så positiva ut på: https://ncov.r6.no/

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför de graferna fortfarande pekar rakt uppåt när det gäller smittade och döda?

Svårt att ta in all information då det sägs olika saker. Förstår att man inte har all information heller.
Här varnar dem för att viruset redan har muterat och troligtvis är mer smittsamt än vi tror, dock inte dödligare om jag tolkar det rätt.
Sen har jag inte läst ALLA nyheter så jag kanske inte ska uttala mig.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2020/02/04/researchers-say-the-coronavirus-may-be-more-contagious-than-current-data-shows.html

Som många anda skrivit så lär tiden ge oss mer svar.

Min känsla, som inte tillför något egentligen, är att det troligtvis finns ett mörkertal. Om det är litet eller stort återstår att se.
Jag är inte så orolig över dödligheten just nu även om det är fruktansvärt, missförstå mig inte, jag önskar inte någon detta virus. Det som oroar är ifall smittspridningen skulle eskalera utom kontroll och sjukvården inte kan hantera insjuknade... Då blir dödligheten en helt annan sak.
Citera
2020-02-04, 21:44
Medlem
booreds avatar
Citat:
Du menar de som smittas men aldrig blir sjuka? Det finns ju beskrivet för andra virus, men om det är så för detta virus som är "nytt" för människan vet jag inte. Man kan väl kanske studera några SARS-studier i ämnet för att se om det fanns smittade som aldrig blev sjuka.

För SARS och MERS som är välstuderade har man inte hittat några evidens för att det skulle kunna smitta under inkubationstiden.

Den japanska artikeln nämde det som rätt stor del. Och menade isolering inte gjorde nån nytta. För SARS funkade screeningar osv bra vad jag förstått. Känns som de här coronat har egenskaper mer likt förkylning än SARS när de kommer till spridning iaf.

“We may find that containment is not feasible,” he said. “Countries may have to switch from containment to mitigation.
...
The Hokkaido team determined that most infected people will not get sick. Half of them might not even know they are infected, he said."

https://www.stripes.com/news/pacific/isolating-people-may-not-prevent-coronavirus-spread-infectious-disease-expert-says-1.617494
Citera
2020-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden

Jag tror det är kurvorna som jämför Kina med Hubei - som är hoppingivande. Dvs att Kina inte följer samma kurva som Hubei.
Sedan jämförs också Kina med resten av världen - och dom verkar vara ganska lika (?) - vilket också är positivt för Kina..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in