2020-02-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har du avslöjat dig själv som den patetiska salafist du är. Förstår att du mår skit när dina klanvänner brinner i Idlib.

Till er andra. Det verkar som att SAA stormar fram så fort att krigskartritarna på nätet gnäller att de inte hänger med i svängarna.

Ska bli skönt när detta äntligen är över.

Och du har sedan länge bevisat att du är en efterbliven shiaislamistälskare. Förhoppningsvis så kan turkarna och syrierna/iranierna döda varandra mer innan det tar slut.
Citera
2020-02-04, 18:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så kan det så klart vara. Men det är mer sannolikt att Turkiet har en deal med USA.
Delen är antagligen mer i linje med att USA inte ska lägga sig i när Turkiet härjar.

USA ligger väldigt lågt just nu.

Nu verkar Turkiet sätta igång och anfalla SAA https://twitter.com/mohmad_rasheed/status/1224728777797906432?s=21
Citera
2020-02-04, 18:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Båda länderna är medlemmar av Nato.
USA har baser i Turkiet som de utgår ifrån.
Båda har gemensamt intresse i att terroristerna eller "oppositionen" inte besegras i landet.
Nog har de gemensamma intressen även om de inte är överens angående andra saker.
Att det har utarbetade avtal (deal) med varandra är jag inte lika säker på men samtalar de gör de.
Visst är det så. Men det verkade ske en brytning mellan USA och Turkiet när USA började samarbeta med kurderna och Turkiet började samarbeta med Ryssland istället.
Men jag blev nog lurad där. Är man med i Nato, så är man.
Citat:
Jag hade faktiskt förväntat mig mer påståenden från både USA och Turkiet om att SAA och Ryssland systematisk attackerar civila mål och dödar oskyldiga.
Jag förväntade mig att propagandan skulle varit mer omfattande men det finns troligtvis en utarbetad plan att följa.
Svt1 propagerar nu, aldrig har det varit så mycket flyktingar från Syrien som nu.
Citera
2020-02-04, 18:40
Medlem
Citat:
Till er andra. Det verkar som att SAA stormar fram så fort att krigskartritarna på nätet gnäller att de inte hänger med i svängarna.

Ska bli skönt när detta äntligen är över.
Jag tror de som uppdaterar kartorna väntar på fler uppgifter som bekräftar då det kommer så mycket information och en del är motsägande mot annan.
Jag hoppas att det är över snabbt så människor kan återgå till normalare liv igen.
Citat:
Svt1 propagerar nu, aldrig har det varit så mycket flyktingar från Syrien som nu.
Propagandan kommer öka i takt med att terrorister bekämpas.
Senast redigerad av Jahvet 2020-02-04 kl. 18:43.
Citera
2020-02-04, 19:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Visst är det så. Men det verkade ske en brytning mellan USA och Turkiet när USA började samarbeta med kurderna och Turkiet började samarbeta med Ryssland istället.
Men jag blev nog lurad där. Är man med i Nato, så är man.

Citat:
Jag tror de som uppdaterar kartorna väntar på fler uppgifter som bekräftar då det kommer så mycket information och en del är motsägande mot annan.
Jag hoppas att det är över snabbt så människor kan återgå till normalare liv igen.

Propagandan kommer öka i takt med att terrorister bekämpas.
Ja, det är sorgligt. Att de inte får svår kognitiv dissonans nu när flera av "rebellerna" i Idlib har joinat turkarna och slaktar kurder på löpande band. Undrar faktiskt hur de fungerar våra journalister. Om de faktiskt är så blåsta så att de inte fattar det. Men nu fixade Margot Wahlström så att uigurerna har fri asylrätt i Sverige bland de sista hon gjorde på UD. Så det är kanske inte så konstigt att vi har de journalister vi förtjänar.
Citera
2020-02-04, 19:31
Medlem
Stora framsteg i sydöstra idlib idag

kaframim under army

https://mobile.twitter.com/watanisy/status/1224758736650231809?s=09

Iom detta är man i princip och knackar på saraqib ifrån öst med.

Skulle tro att mycket öster om m5 kommer falla kommande dagarna, verkar som rebellerna gjort reträtt helt

Senaste kartan över utvecklingen ifrån peto:

https://mobile.twitter.com/PetoLucem/status/1224734823404789760
Citera
2020-02-04, 19:31
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Att du inte kan stå för vad du är får stå för dig. Du bevisar bara hur barnslig du är och hur fel du har
Att du inte kan stå för vad du är får stå för dig. Du bevisar bara hur barnslig du är.

Citat:
Du borde verkligen växa upp och sluta byta ämne för att du inte har några argument.
Modus operandi bland en viss feg grupp är att beskylla sin motståndare för vad hon själv gör och är. Precis vad du sysslar med. Ingen går på ditt skitsnack.

Lämna tråden eller väx upp och skriv som en normal och vettig människa. Så kanske jag kan ta dig seriöst i fortsättningen. För det enda jag har sett ifrån dig i dom olika trådarna som du har skrivit i är invektiv och annat skit som får dig att se ut som en fjant som tror att han är cool för att han kallar sina motdebattörer för "smutslim" och shiagris, eller vad andra för löjliga ord det är du nu använder. Så sluta projicera och väx upp.

Man kan faktiskt hålla två tankar samtidigt i huvudet, och tycka att islam är skit och ändå anse att Assad är ett bättre alternativ än dom som står på andra sidan. Eller ogilla islam och ändå anse att Usa har behandlat Iran och MÖ helt åt helvete. Att kunna förstå orsak och verkan. Tydligen något som du aldrig kommer att kunna göra.

Smutslim. Måste ändå ge dig för att du är uppfinningsrik med dina invektiv. Det enda som du verlkar vara duktig på.

Jaja, jag lämnar dig ifred och hoppas att du en dag växer upp. Din smutslim!

Citat:
Ursprungligen postat av Duck-Lips
Nja, visst är situationen för kristna bättre än det skulle vara under under en fullfjädrad islamists-stat under t.ex. muslimska brödraskap, men det är svårt att säga att de har gynnats av Baathpartiets arabiseringspolitik. Betänk att många kristna i Syrien är icke-araber (området som idag kallas Syrien var kristet innan det tvångs-arabiserades av muslimerna), men idag talar mkt få av dem sitt modersmål arameiska.

Enligt Syriens konstitution måste presidenten också vara muslim. Detta må inte spela så stor roll i praktiken eftersom det ändå är Assad-klanen som styr. Men det visar att icke-muslimer betraktas lite som andra klassens medborgare Syrien. Irak under Saddam Hussein hade iaf en assyrisk kristen på hög position, om än med det arabiserade namnet Tariq Aziz, men jag känner inte till någon sådan under Assad.

De som gynnats av Syrien styre är Assads, Makhloufs och allierade klaner. Resten är mest kanonmat.
Gynnats är det nog ingen som har påstått. Dock så fick dom kristna vara ifred och utöva sin religion. Det kan dom glömma om Assad faller. Även kurderna behandlades som andra klassens medborgare, men även dom fick vara ifred, iallafall dom som inte ville utmana Assad eller syssla med annat dylikt. Assad är ingen ängel och Syrien är inget idealsamhälle, men för att vara ett arabiskt land så var det jämförelsevis bra. Sekulärt land där minoriteter fick vara ifred och där man inte tvingade på någon Islam. Kvinnor kunde gå till stranden i bikinis och dricka, festa och ha sex om dom ville.

Hur många andra arabiska länder har kvinnan den friheten i? Hur många andra arabiska länder lämnar sina minoriteter ifred? Ja du förstår min poäng nu hoppas jag. Det bästa hade självfallet varit om Assad också försvann och ersattes av demokrati och frihet. På riktigt. Det är dock inte vad dom som krigar gentemot Assad vill. Så då får man hoppas på att Assads sekulära samhälle får stå kvar tills nåt bättre dyker upp i framtiden.
Citera
2020-02-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ja, det är sorgligt. Att de inte får svår kognitiv dissonans nu när flera av "rebellerna" i Idlib har joinat turkarna och slaktar kurder på löpande band. Undrar faktiskt hur de fungerar våra journalister. Om de faktiskt är så blåsta så att de inte fattar det. Men nu fixade Margot Wahlström så att uigurerna har fri asylrätt i Sverige bland de sista hon gjorde på UD. Så det är kanske inte så konstigt att vi har de journalister vi förtjänar.
Ryssland använder överenskommelserna emot Turkiet då terroristerna ska bekämpas enligt dom.
Ryssland har även de börjat propaganda om terroristerna.
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/7676803
Den är på ryska men i en översättning framgår budskapen.
Där berättar tillfångatagna hur deras familjer kidnappas och hålls som gisslan av Turkiet och hur de tvingas strida.
Lägg till uppgifter om att Turkiet öppet sagt att de inte vill ha någon konflikt med Ryssland angående Syrien.
Samt att Lavrov tidigare sagt att det inte kommer ges någon nåd till terrorister i Idlib.
Signalerna är tydliga att Idlib kommer befrias vilket gör de som stödjer terroristerna i oppositionen oroliga att oppositionen kommer falla.

Nu ska jag se presskonferensen Linde och Lavrov, tyvärr är det inte olika språk i var hörlur
https://www.youtube.com/watch?v=ggdhDgyLxkg
Denna är lite bättre med olika språk.
https://www.youtube.com/watch?v=ndiKlwgEK5M
Senast redigerad av Jahvet 2020-02-04 kl. 20:07.
Citera
2020-02-04, 20:03
Medlem
Pre 1914s avatar
Usa ligger lågt som någon ovan skrev, men samtidigt trycker de in mer och mer vapen i östra Syrien. Tunga svåra vapen som inte har någon plats för utrotandet av fåtaliga isis som möjligen finns där. Visserligen försvann flera av de första förbanden som anlände i oktober rätt snabbt men fylls på med andra regelbundet.
Jag misstänker givetvis en delning av landet vara en möjlighet de förbereder även om det inte kanske på någotvis ännu är beslutat. Men att de formar landet lite för framtiden där kanske området åt väster mot al tanf blir en ny stat. Där kanske tom palestinier för första gången kan få en egen stat. Lite spännande men långsökt.
Citera
2020-02-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Att du inte kan stå för vad du är får stå för dig. Du bevisar bara hur barnslig du är.

Modus operandi bland en viss feg grupp är att beskylla sin motståndare för vad hon själv gör och är. Precis vad du sysslar med. Ingen går på ditt skitsnack.

Lämna tråden eller väx upp och skriv som en normal och vettig människa. Så kanske jag kan ta dig seriöst i fortsättningen. För det enda jag har sett ifrån dig i dom olika trådarna som du har skrivit i är invektiv och annat skit som får dig att se ut som en fjant som tror att han är cool för att han kallar sina motdebattörer för "smutslim" och shiagris, eller vad andra för löjliga ord det är du nu använder. Så sluta projicera och väx upp.

Man kan faktiskt hålla två tankar samtidigt i huvudet, och tycka att islam är skit och ändå anse att Assad är ett bättre alternativ än dom som står på andra sidan. Eller ogilla islam och ändå anse att Usa har behandlat Iran och MÖ helt åt helvete. Att kunna förstå orsak och verkan. Tydligen något som du aldrig kommer att kunna göra.

Smutslim. Måste ändå ge dig för att du är uppfinningsrik med dina invektiv. Det enda som du verlkar vara duktig på.

Jaja, jag lämnar dig ifred och hoppas att du en dag växer upp. Din smutslim!

Det enda som du kommenterar är mina ordval, för du vet att du saknar argument i sakfrågan. Det vore passande att du tog en titt spegeln istället för att leka ordpolis och anmärka på meningsmotståndare. Du har rätt så långt kvar till en acceptabel nivå.

Att du börjar tala om ”orsak och verkan” är komiskt med tanke på att du själv inte förstår ett dugg. Du förstår inte att Assad underminerar Libanons demokrati och suveränitet genom att mörda libanesiska politiker samt samarbete med Hezbollah. Likaså har Assad effektivt mördat och torterat demokratiska syrier som vågat sätta sig upp emot honom och hans diktatur. Assads diskriminering av sunnimuslimer har varit en utmärkt källa till radikalisering.

Det första Iran gjorde efter revolutionen var att kidnappa amerikaner och hetsa mot sina grannländer. Kriget mellan Irak och Iran samt spridningen av wahhabismen var en direkt motreaktion till Irans imperialism och hot mot sunnitiska ledare. Iran vred klockan tillbaka till medeltiden. Saudiarabien gick bakåt och islamisterna stärktes, det visade sig inte minst genom terrordådet i Mecka 1979.

Ayatollah Khomeini och revolutionen i Iran är det värsta som har hänt världen. Det är vad som ligger till grund till alla problem. USA fick aldrig chansen att ha normala relationer till Iran då Khomeini förklarade krig mot USA (och sunniterna) först.
Senast redigerad av LavezziLrey 2020-02-04 kl. 20:25.
Citera
2020-02-04, 20:21
Medlem
Nu har USA Pompeo gått ut med ett pressmeddelande där de ger stöd åt Nato kollegan Turkiet.
https://www.state.gov/escalation-of-violence-in-idlib/
Citat:
Escalation of Violence in Idlib
Press Statement
Michael R. Pompeo, Secretary of State
February 4, 2020

The United States once again condemns the continued, unjustifiable, and ruthless assaults on the people of Idlib by the Assad regime, Russia, Iran, and Hizballah. The February 3 mortar attack on Turkish observation posts by the Assad regime forces is a grave escalation and follows ongoing vicious attacks impacting civilians, humanitarian workers, and infrastructure. We stand by our NATO Ally Turkey in the aftermath of the attack, which resulted in the death of multiple Turkish personnel serving at an observation post used for coordination and de-escalation, and fully support Turkey’s justified self-defense actions in response. We send our condolences to the Government of Turkey on their deaths. Brutal actions by the Assad regime, Russia, the Iranian regime, and Hizballah are directly preventing the establishment of a ceasefire in northern Syria. These barbaric attacks must cease, humanitarian access must be granted, and peace must be restored in line with UNSCR 2254. The United States will do all in its powers to block any reintegration of the Assad regime into the international community until it complies with all provisions of UNSCR 2254, including a nationwide ceasefire that incorporates Idlib.
Resolution 2254.
http://unscr.com/en/resolutions/doc/2254

Jag tror Syriska regeringsstyrkor och Ryssland även läser punkt 8. i resolutionen.
Citat:
8. Reiteratesits call in resolution 2249 (2015) for Member States to prevent and suppress terrorist acts committed specifically by Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL, also known as Da’esh), Al-Nusra Front (ANF), and all other individuals, groups, undertakings, and entities associated with Al Qaeda or ISIL, and other terrorist groups, as designated by the Security Council, and as may further be agreed by the ISSG and determined by the Security Council, pursuant to the Statement of the ISSG of 14 November 2015, and to eradicate the safe haven they have established over significant parts of Syria, and notesthat the aforementionedceasefire will not apply to offensive or defensive actions against these individuals, groups, undertakings and entities, as set forth in the 14 November 2015 ISSG Statement;
Senast redigerad av Jahvet 2020-02-04 kl. 21:18.
Citera
2020-02-04, 21:03
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Det enda som du kommenterar är mina ordval, för du vet att du saknar argument i sakfrågan. Det vore passande att du tog en titt spegeln istället för att leka ordpolis och anmärka på meningsmotståndare. Du har rätt så långt kvar till en acceptabel nivå.

Att du börjar tala om ”orsak och verkan” är komiskt med tanke på att du själv inte förstår ett dugg. Du förstår inte att Assad underminerar Libanons demokrati och suveränitet genom att mörda libanesiska politiker samt samarbete med Hezbollah. Likaså har Assad effektivt mördat och torterat demokratiska syrier som vågat sätta sig upp emot honom och hans diktatur. Assads diskriminering av sunnimuslimer har varit en utmärkt källa till radikalisering.

Det första Iran gjorde efter revolutionen var att kidnappa amerikaner och hetsa mot sina grannländer. Kriget mellan Irak och Iran samt spridningen av wahhabismen var en direkt motreaktion till Irans imperialism och hot mot sunnitiska ledare. Iran vred klockan tillbaka till medeltiden. Saudiarabien är offer för iransk islamism och imperialism. Saudiarabien gick bakåt och islamisterna stärktes, det visade sig inte minst genom terrordådet i Mecka 1979.

Ayatollah Khomeini och revolutionen i Iran är det värsta som har hänt världen. Det är vad som ligger till grund till alla problem. USA fick aldrig chansen att ha normala relationer till Iran då Khomeini förklarade krig mot USA (och sunniterna) först.
Tack! Äntligen ett inlägg där du skriver som en vuxen. Dessutom så kan du en hel del om utrikespolitik. Så varför sjunker du till en nivå där ingen tar på dig allvar? Jag och många med mig föredrar den här sidan du nu visar upp. Då får du även svar på samma nivå.

Libanon och vad Hizbollah gör där är OT. Vad som hände innan och efter revolutionen i Iran tillhör också en annan tråd. Detsamma med Wahhabismen och dess spridning, och varför. Det kan tas i rätt trådar för ämnet.

Angående Assad och att han kväsde demokratiska grupper har jag nåt vagt minne av att det stämmer. Samma med att Assad skulle ha släppt massa brutala jihadister ifrån sina fängelsen, som han visste skulle joina motståndet, och därav få legitimitet för sina handlingar. Ja, som sagt så är inte Assad nån ängel. Men sen snabbt därefter så togs motståndet över av råa jihadister och andra terrorgrupper såsom Al Qaeda och flera andra terroristgrupper såsom Al Nusra. Minns inte ens namnen på alla grupper som sysslade med terrorism då det var så många. Som dessutom fick hjälp av väst, om inte direkt så indirekt.

Om du orkar gå igenom mina inlägg ifrån krigets start, så var jag emot Assad i början, tills dess att jag insåg att dom starkaste grupperna som skulle kunna slå ut Assad inte var ett dugg bättre, utan tvärtom.

Att han skulle vara en orsak till att sunni-muslimer radikaliserades kan kanske stämma, eller inte. Han har trots allt väldigt många sunni muslimer som står på hans sida i kriget. Utan dom så hade Assad fallit för längesen. Och även utan ryssarna och iranierna såklart.

Men jag ser även att Syrien ingick i planen för Usa och Israel att slå ut, och tar även med det i min ekvation. Vi känner till planerna om hur man skulle ta 7 länder och spara Iran till sist. Därför förstår jag varför Saudi, Israel och Usa är i Syrien och håller på. Därför vill jag att Assad ska vinna så att Syrien får behålla sin självständighet och inte bli som Libyen. Detsamma gäller i Iran. Vill inte heller se att dom går samma öde till mötes. Inget blir bättre av att Usa "befriar" dom länderna. Jag ser hellre att folken själva löser det i respektive land. Och inte kan man ta ett uppror seriöst när Saudi är med på ett hörn, och pratar om att Assad bryter mot mänskliga rättigheter. Blinda må gå på det skitsnacket, men jag känner att jag är lite mer påläst än så, för att köpa skitsnacket och propagandan som Assad har utsatts för. Sen så ska man inte glömma att både Assad och Soleimani var allierade med Usa, tills dess att man ändrade sig. Det är politik helt enkelt. Och USA tillsammans med Israel är dom som spelar spelet bäst, och har största medlen för att lura oss i väst till att tro vad dom vill att vi ska tro. Jaja där fick du lite om vad jag tycker om saken.

Förhoppningsvis så fortsätter du att skriva på ett vuxet sätt. Jag har inget emot att vi tycker olika om saker. Det är charmen med FB. Men tråden förstörs när folk börjar kalla andra som inte håller med för invektiv. Syrientråden är en av få trådar där man får läsa seriösa inlägg om ett allvarligt läge, och jag och andra vill att det ska fortsätta så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in