Citat:
Ursprungligen postat av
LavezziLrey
Det enda som du kommenterar är mina ordval, för du vet att du saknar argument i sakfrågan. Det vore passande att du tog en titt spegeln istället för att leka ordpolis och anmärka på meningsmotståndare. Du har rätt så långt kvar till en acceptabel nivå.
Att du börjar tala om ”orsak och verkan” är komiskt med tanke på att du själv inte förstår ett dugg. Du förstår inte att Assad underminerar Libanons demokrati och suveränitet genom att mörda libanesiska politiker samt samarbete med Hezbollah. Likaså har Assad effektivt mördat och torterat demokratiska syrier som vågat sätta sig upp emot honom och hans diktatur. Assads diskriminering av sunnimuslimer har varit en utmärkt källa till radikalisering.
Det första Iran gjorde efter revolutionen var att kidnappa amerikaner och hetsa mot sina grannländer. Kriget mellan Irak och Iran samt spridningen av wahhabismen var en direkt motreaktion till Irans imperialism och hot mot sunnitiska ledare. Iran vred klockan tillbaka till medeltiden. Saudiarabien är offer för iransk islamism och imperialism. Saudiarabien gick bakåt och islamisterna stärktes, det visade sig inte minst genom terrordådet i Mecka 1979.
Ayatollah Khomeini och revolutionen i Iran är det värsta som har hänt världen. Det är vad som ligger till grund till alla problem. USA fick aldrig chansen att ha normala relationer till Iran då Khomeini förklarade krig mot USA (och sunniterna) först.
Tack! Äntligen ett inlägg där du skriver som en vuxen. Dessutom så kan du en hel del om utrikespolitik. Så varför sjunker du till en nivå där ingen tar på dig allvar? Jag och många med mig föredrar den här sidan du nu visar upp. Då får du även svar på samma nivå.
Libanon och vad Hizbollah gör där är OT. Vad som hände innan och efter revolutionen i Iran tillhör också en annan tråd. Detsamma med Wahhabismen och dess spridning, och varför. Det kan tas i rätt trådar för ämnet.
Angående Assad och att han kväsde demokratiska grupper har jag nåt vagt minne av att det stämmer. Samma med att Assad skulle ha släppt massa brutala jihadister ifrån sina fängelsen, som han visste skulle joina motståndet, och därav få legitimitet för sina handlingar. Ja, som sagt så är inte Assad nån ängel. Men sen snabbt därefter så togs motståndet över av råa jihadister och andra terrorgrupper såsom Al Qaeda och flera andra terroristgrupper såsom Al Nusra. Minns inte ens namnen på alla grupper som sysslade med terrorism då det var så många. Som dessutom fick hjälp av väst, om inte direkt så indirekt.
Om du orkar gå igenom mina inlägg ifrån krigets start, så var jag emot Assad i början, tills dess att jag insåg att dom starkaste grupperna som skulle kunna slå ut Assad inte var ett dugg bättre, utan tvärtom.
Att han skulle vara en orsak till att sunni-muslimer radikaliserades kan kanske stämma, eller inte. Han har trots allt väldigt många sunni muslimer som står på hans sida i kriget. Utan dom så hade Assad fallit för längesen. Och även utan ryssarna och iranierna såklart.
Men jag ser även att Syrien ingick i planen för Usa och Israel att slå ut, och tar även med det i min ekvation. Vi känner till planerna om hur man skulle ta 7 länder och spara Iran till sist. Därför förstår jag varför Saudi, Israel och Usa är i Syrien och håller på. Därför vill jag att Assad ska vinna så att Syrien får behålla sin självständighet och inte bli som Libyen. Detsamma gäller i Iran. Vill inte heller se att dom går samma öde till mötes. Inget blir bättre av att Usa "befriar" dom länderna. Jag ser hellre att folken själva löser det i respektive land. Och inte kan man ta ett uppror seriöst när Saudi är med på ett hörn, och pratar om att Assad bryter mot mänskliga rättigheter. Blinda må gå på det skitsnacket, men jag känner att jag är lite mer påläst än så, för att köpa skitsnacket och propagandan som Assad har utsatts för. Sen så ska man inte glömma att både Assad och Soleimani var allierade med Usa, tills dess att man ändrade sig. Det är politik helt enkelt. Och USA tillsammans med Israel är dom som spelar spelet bäst, och har största medlen för att lura oss i väst till att tro vad dom vill att vi ska tro. Jaja där fick du lite om vad jag tycker om saken.
Förhoppningsvis så fortsätter du att skriva på ett vuxet sätt. Jag har inget emot att vi tycker olika om saker. Det är charmen med FB. Men tråden förstörs när folk börjar kalla andra som inte håller med för invektiv. Syrientråden är en av få trådar där man får läsa seriösa inlägg om ett allvarligt läge, och jag och andra vill att det ska fortsätta så.