2020-02-04, 16:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Lameller i en automat?
Japp ett antal. Det sitter även en rund grej som kallas bromsband. Det är mänger av grejer i en automat låda
Citera
2020-02-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har du varit med om när växlarna "slirar in" om du gasar?
Nej, den växlar smidigt.
Citera
2020-02-04, 18:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Nej, den växlar smidigt.
Det är bra då är lådan än så länge frisk
Citera
2020-02-04, 18:26
Medlem
Är lådan sliten så kan oljebyte i vissa fall göra att den fungerar sämre.
Så på frågan om man skall byta olja på en gammal bil med oklar servicehistorik så är det omöjligt att svara!

En automatlåda skall servas och byta olja med föreskrivna intervaller, vet inte exakt hur många mil det är på Volvo, men 6000 mil låter ganska normalt.
Jag skulle normalt sett inte bry mig om att spola ur växellådan. Är man orolig så kan man göra ett extra oljebyte efter ett tag. Men jag skulle absolut byta filtret!

Många tillverkare idag har "servicefria" automatlådor vilket är helt otroligt korkat. Självklart skall även dom servas och bytas olja på!
Citera
2020-02-04, 18:29
Medlem
Hur går en spolning till, är det mer nyttigt än att byta olja två gånger med kort mellanrum?
Citera
2020-02-04, 18:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Är lådan sliten så kan oljebyte i vissa fall göra att den fungerar sämre.
Så på frågan om man skall byta olja på en gammal bil med oklar servicehistorik så är det omöjligt att svara!

En automatlåda skall servas och byta olja med föreskrivna intervaller, vet inte exakt hur många mil det är på Volvo, men 6000 mil låter ganska normalt.
Jag skulle normalt sett inte bry mig om att spola ur växellådan. Är man orolig så kan man göra ett extra oljebyte efter ett tag. Men jag skulle absolut byta filtret!

Många tillverkare idag har "servicefria" automatlådor vilket är helt otroligt korkat. Självklart skall även dom servas och bytas olja på!
En del har bara en sil som stoppar bara det värsta skiten när man öppnar tråget och ser allt bös i botten är det imponerande att lådan har fungerat i huvud taget. Börjar växlarna slira in på gaspådrag är det i stort sett försent att byta oljan utan det blir renovering i stället
Citera
2020-02-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En del har bara en sil som stoppar bara det värsta skiten när man öppnar tråget och ser allt bös i botten är det imponerande att lådan har fungerat i huvud taget. Börjar växlarna slira in på gaspådrag är det i stort sett försent att byta oljan utan det blir renovering i stället

Som jag har förstått det så kan man råka ut för följande scenario:
I vissa fall kan man hamna i ett stadie där lamellerna blir slitna och där skiten i oljan gör att dom precis greppar och gör att det fungerar. Byter man oljan då så kan det börja slira.

Men jag skulle nog bytt oljan och testat. En beggad låda på skroten borde inte vara överdrivet dyrt på en Volvo S80/S60/V70?! Antar att dom använder samma lådor?!
Citera
2020-02-04, 18:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Som jag har förstått det så kan man råka ut för följande scenario:
I vissa fall kan man hamna i ett stadie där lamellerna blir slitna och där skiten i oljan gör att dom precis greppar och gör att det fungerar. Byter man oljan då så kan det börja slira.

Men jag skulle nog bytt oljan och testat. En beggad låda på skroten borde inte vara överdrivet dyrt på en Volvo S80/S60/V70?! Antar att dom använder samma lådor?!
Att den blir sämmre efter oljebyte har jag inte upplevt men därimot har det blivit sämmre på grund av fel olja. Dextron 3 i en låda som ska ha dextron 2 exempelvis blir inte bra så det är viktigare än vad man tror. Vet inte om dom är samma men det är inte omöljigt
Citera
2020-02-04, 20:11
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har kört och ägt flertal bilar med automat, har automat nu också, och gemensamt för alla är att de varit pigga på att dra iväg omedelbart man släpper bromsen även på tomgång.

Om din bil på plan väg med växel i och släppt broms inte vill dra iväg hävdar jag att du har ett problem någonstans. Behöver inte just vara växellådan, har du tex. kollat att alla hjulen rullar fritt?
Citera
2020-02-04, 23:42
Medlem
Crow2000s avatar
Byt olja! (använd rätt olja) Är aldrig fel. Spolning gör man för att få ur all olja ur kolvar och kanaler. Det enda jag kan tänka mig vara riskabelt är om man råkar spola runt de magnetiska partiklar som magneten samlat upp. Magneter sitter/ligger ("löst" om det är plåttråg )vanligtvis i tråget och görs lämpligen rena när man tar ned tråget för att byta filter.
Dålig olja sliter på tätningar så lådan kan tappa tryck. Då slirar kopplingar och bromsar mer i lådan (och lamellerna slits fortare). Och oljan blir varm och förlorar tätande egenskaper.. Vad som orsakat vad kan vara svårt att veta.
Byt olja! Skippa spolning om det är för kostsamt. Byt två gånger med några mils mellanrum om det behövs, dvs smutsig illaluktande olja.
Senast redigerad av Crow2000 2020-02-05 kl. 00:13.
Citera
2020-02-05, 00:57
Medlem
Gissar att det är en fyra eller femväxlad Aisin låda i den där. Saab hade 17k som bytesintervall i dessa, men typ hälften av detta för taxibilar så byte är att rekommendera om det inte har gjorts.

Dessa lådor är kinkiga när det gäller olja, JWS 3309 ska klassningen vara. Mobil 3309 sägs vara bäst, men OKQ8 har också en prisvärd olja som många har haft bra resultat med.

https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html

Oljebyte sker genom att man tömmer tråget, fyller ny olja och sedan lossar slangen till oljekylaren och kopplar in en annan slang som man leder till ett graderat kärl. Kör motorn på tomgång tills två liter olja pumpats ut och fyll med två liter olja till. Upprepa till oljan som kommer ut ur växellådan är klarröd.

Våxellådan har inget bytbart filter.

Observera att sexkantsskallen uppe på lådan inte är en fyllplugg för olja utan infästningen för bromsbandet. Det blir mycket tråkigt om man lossar denna av misstag.
Senast redigerad av Jedis 2020-02-05 kl. 01:26.
Citera
2020-02-05, 03:03
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Volvo S60 turbo automat 2002

Pratade med en bilkunnig om varför min Volvo drar så löjligt mycket bensin. Det var först när jag förklarade att bilen är väldigt seg på att sticka iväg när man släpper bromsen, den behöver ofta lite gas, som han sa till mig att kolla växellådsoljan om den är röd. Har kollat och den har inte ett spår av röd färg. Han trodde det kunde vara 1 faktor i alla fall.

Frågar på verkstaden drygt 4000 spänn för det då dom också spolar igenom allt och gör rent. Att bara byta olja tyckte dom var meningslöst då risken är att det finns massa skit i systemet som kommer orsaka problem. Nu blir min fråga vad händer om jag inte byter den oljan alls? Den står ej med i serviceintervallen, borde jag kunna förvänta mig problem pga att jag fortsätter köra med gammal olja i växellådan?

Växellådsolja kan bytas på två sätt. Det korrekta, om man nu är en verkstad eller åtminstone har tillgång till lyft, är att "spola" oljan. En verkstad som ens erbjuder att göra på något annat sätt är inte seriös. Här i USA kostar det från $89 att spola oljan i en växellåda (automatlåda). Det tar inte lång tid och det går faktiskt att göra det själv, men man behöver komma åt underifrån. För att spola ur oljan så att man får ur all smuts, kopplar man in sig på "torque converter". Sedan fyller man oljan på korrekt sätt och byter filtret och packningen, ibland även skruvarna om det är aluminium. Europeiska och andra moderna biltillverkare rekommenderar att nivån mäts vid exakt rätt temperatur, så en IR-termometer rekommenderas men det går förstås också att känna med handen.

En verkstad som vill ha 4000 kr för att spola ur oljan borde du slå på käften.

Vill du göra det själv så kan ett alternativ vara att bara byta oljan, dvs att skita i att spola den (om du inte har tillgång till lyft och inte vet hur du ska snurra på torque converten (om det är automat) så du kommer åt pluggen). Då kan du betrakta oljan som bara halvbytt, men i gengäld tar det inte många minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in