Citat:
Ursprungligen postat av
Rosewood
Volvo S60 turbo automat 2002
Pratade med en bilkunnig om varför min Volvo drar så löjligt mycket bensin. Det var först när jag förklarade att bilen är väldigt seg på att sticka iväg när man släpper bromsen, den behöver ofta lite gas, som han sa till mig att kolla växellådsoljan om den är röd. Har kollat och den har inte ett spår av röd färg. Han trodde det kunde vara 1 faktor i alla fall.
Frågar på verkstaden drygt 4000 spänn för det då dom också spolar igenom allt och gör rent. Att bara byta olja tyckte dom var meningslöst då risken är att det finns massa skit i systemet som kommer orsaka problem. Nu blir min fråga vad händer om jag inte byter den oljan alls? Den står ej med i serviceintervallen, borde jag kunna förvänta mig problem pga att jag fortsätter köra med gammal olja i växellådan?
Växellådsolja kan bytas på två sätt. Det korrekta, om man nu är en verkstad eller åtminstone har tillgång till lyft, är att "spola" oljan. En verkstad som ens erbjuder att göra på något annat sätt är inte seriös. Här i USA kostar det från $89 att spola oljan i en växellåda (automatlåda). Det tar inte lång tid och det går faktiskt att göra det själv, men man behöver komma åt underifrån. För att spola ur oljan så att man får ur all smuts, kopplar man in sig på "torque converter". Sedan fyller man oljan på korrekt sätt och byter filtret och packningen, ibland även skruvarna om det är aluminium. Europeiska och andra moderna biltillverkare rekommenderar att nivån mäts vid exakt rätt temperatur, så en IR-termometer rekommenderas men det går förstås också att känna med handen.
En verkstad som vill ha 4000 kr för att spola ur oljan borde du slå på käften.
Vill du göra det själv så kan ett alternativ vara att bara byta oljan, dvs att skita i att spola den (om du inte har tillgång till lyft och inte vet hur du ska snurra på torque converten (om det är automat) så du kommer åt pluggen). Då kan du betrakta oljan som bara halvbytt, men i gengäld tar det inte många minuter.