2020-02-04, 17:52
Medlem
Hej

Kan man få tag på sådant här eller liknande på ICA/Coop osv?
Veckohandlade igår så tänkte kolla lite här först men ska såklart fråga nästa gång jag handlar i butikerna.

Jag har problem med tarmen efter att ha käkat massa omeprazol, den repar sig men måste äta mjölksyrebakterier och fiber

Äter fibergröt med 2msk huskfiber.
Hade varit gött med mjölk till men just nu svarar inte tarmen bra på det

Vill INTE ha sojamjölk som alternativ
Citera
2020-02-04, 17:57
Medlem
okok1s avatar
Filmjölk kanske fungerar?
Citera
2020-02-04, 17:58
Medlem
TheJackets avatar
Ja det finns i nästan alla matbutiker.
Alpro eller något heter väl ett ganska populärt märke
Citera
2020-02-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Jaha det heter mandeldryck
Jo, hoppas det fungerar som mjölkersättning
Citera
2020-02-04, 18:24
Medlem
De köpta varianter av mandelmjölk jag prövat smakade inte bra. Det var några år sedan och minns inte sorterna, dock.
Men du kan göra egen, som blir god.
Sök runt efter recept. Jag vill minnas att det var relativt enkelt.
Citera
2020-02-04, 18:31
Medlem
ArthurFlecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag har problem med tarmen efter att ha käkat massa omeprazol, den repar sig men måste äta mjölksyrebakterier och fiber

Om du har gått på PPI en längre period så har tarmfloran med stor sannolikhet blivit störd. Du måste använda både pre- och probiotika för att återställa den. Surkål är väldigt bra!

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Ja, Alpro mandeldryck är god, speciellt den Roasted Almond, föredrar faktiskt den smaken än vanlig mjölk om jag ska vara ärlig. Finns också ICA, Coop, Änglamark, Garant/Hemköp mandeldryck samt även Kung Markatta och kanske finns det även någon annan variant på Lidl?
Citera
2020-02-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Om du har gått på PPI en längre period så har tarmfloran med stor sannolikhet blivit störd. Du måste använda både pre- och probiotika för att återställa den. Surkål är väldigt bra!

Ja, Alpro mandeldryck är god, speciellt den Roasted Almond, föredrar faktiskt den smaken än vanlig mjölk om jag ska vara ärlig. Finns också ICA, Coop, Änglamark, Garant/Hemköp mandeldryck samt även Kung Markatta och kanske finns det även någon annan variant på Lidl?

Vad är prebiotika?
Ja, magkramper diarrer och grejor på morgonen har jag fått, 40 mg , 20 mg av och på i 4 år

Jag dricker en flytande probiotika gjord på kefirkorn, jordbaserad
Tar även en lätt tablett och äter syrade grönsaker
Har blivit bättre men ej återställd

Prebiotika vad rekkomenderar du?
Citera
2020-02-04, 18:36
Medlem
Tycker att mandelmjölk är det äckligaste alternativet. Kokosmjölk och havremjölk däremot!
Citera
2020-02-04, 18:49
Medlem
ArthurFlecks avatar
Citat:
Vad är prebiotika?
Ja, magkramper diarrer och grejor på morgonen har jag fått, 40 mg , 20 mg av och på i 4 år

Jag dricker en flytande probiotika gjord på kefirkorn, jordbaserad
Tar även en lätt tablett och äter syrade grönsaker
Har blivit bättre men ej återställd

Prebiotika vad rekkomenderar du?

Prebiotika är det underliggande lagret som ger bränslet, födan åt probiotikan, bakterierna. Det är jätteviktigt med bra probiotika för att få probiotikan att frodas ordentligt.

Det är också viktigt att ta en bred typ av probiotika med många olika typer av goda bakterier, bakteriestammar, också mängden goda bakterier probiotika, miljarder, annars gör det ingen skillnad, kan till och med bli så att det kan öka med problemen IBS, diarré, uppsvälldhet av fel, dålig probiotika, så det är viktigt att investera i ett bra tillskott om man ska köpa något färdigt preparat. Hör bra saker om Holistic LactoVitalis Pro, men den är snordyr, kanske har någon annan tips på billigare likvärdiga preparat?

Dock rekommenderas verkligen Kefir och surkål.
Citera
2020-02-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Prebiotika är det underliggande lagret som ger bränslet, födan åt probiotikan, bakterierna. Det är jätteviktigt med bra probiotika för att få probiotikan att frodas ordentligt.

Det är också viktigt att ta en bred typ av probiotika med många olika typer av goda bakterier, bakteriestammar, också mängden goda bakterier probiotika, miljarder, annars gör det ingen skillnad, kan till och med bli så att det kan öka med problemen IBS, diarré, uppsvälldhet av fel, dålig probiotika, så det är viktigt att investera i ett bra tillskott om man ska köpa något färdigt preparat. Hör bra saker om Holistic LactoVitalis Pro, men den är snordyr, kanske har någon annan tips på billigare likvärdiga preparat?

Dock rekommenderas verkligen Kefir och surkål.

Ja den jordbaserade flytande probiotikan jag har den var dyr och har sjukt många stammar å miljarder bakterier

Den verkar fungera. Pengar är inget problem för mig.
Är Holistic Lacto Prebiotika?
Är Kefir och surkål prebiotika?

För att klargöra, pro har jag koll på men inte pre
Citera
2020-02-04, 20:01
Medlem
ArthurFlecks avatar
Citat:
Ja den jordbaserade flytande probiotikan jag har den var dyr och har sjukt många stammar å miljarder bakterier

Den verkar fungera. Pengar är inget problem för mig.
Är Holistic Lacto Prebiotika?
Är Kefir och surkål prebiotika?

För att klargöra, pro har jag koll på men inte pre

Kefir, surkål = prebiotika. Det är bränslet för, det som fertiliserar, göder, de goda bakterierna, som är probiotikan.

Huffpost: This Is The Difference Between Probiotics And Prebiotics - Plus, how to make sure you're getting enough of each so you're healthy.

Holistic Lacto Vitalis Pro innehåller både prebiotika och probiotika. Det är också över 20 miljarder olika bakterier från 12 olika stammar samt 90 % upptag, det är väldigt viktigt att man kollar på det, att det kommer oskadat fram till tarmen genom matsmältningsprocessen också, eftersom vissa kapslar och sånt kan annars förloras på vägen.
Citera
2020-02-04, 20:04
Medlem
Leta efter dessa varor nästa gång på din lokala ICA-butik.

https://handla.ica.se/handla/kategori/mandeldryck-id_1859
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in