2020-02-04, 12:41
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det gör inte det. De uppgifterna ligger under "konslulär individuell sekretess"...

Skulle du själv om du var en av personerna som kom ifrån wuhan, vilja att 10 miljoner människor vet exat vart du befinner dig?
Citera
2020-02-04, 12:42
Medlem
Lyzzas avatar
Nu kryllar det av stora kråkor i Wuhan och moskiter.

Crows Over China While Water Turns Blood Red In Russia
22 718 visningar
•Livestreamade för 7 timmar sedan

https://youtu.be/Nz7JeN_kwDw?t=826
Senast redigerad av Lyzza 2020-02-04 kl. 12:49.
Citera
2020-02-04, 12:43
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Jag skrev min formula i ett tidigare inlägg. Klart den kan ses som för "optimistisk", men anledningen till att jag tycker den är intressant är att:
* siffrorna i officiella
* jag har använt denna formulan varje dag i två veckor och resultatet har varit otroligt stabilt under hela perioden - inga peakar eller dykningar.

Jag kanske har helt fel i slutändan och då har jag inga problem att erkänna det.
Jag kanske borde ha en disclaimer innan mina siffror! "WARNING!" 🤣

Ja jo jag läste det.
Men jag undrar fortfarande varför man använder osäkra utfall i en uträkning där man redan har ett säkert utfall att räkna på?
58% dödiglighet kanske inte är så himla kul, men det är ju iallafall ett säkert utfall?
Varför använder man en osäker faktor med okänd utgång?
Förlåt om jag är korkad här...
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Bra post! Tack! Jag gillar ditt sätt att räkna. Mycket möjligt att ditt sätt är mer realistiskt, även om din formula innehåller gissningar. Vi får helt enkelt titta tillbaka på dessa siffror när skiten har lagt sig!

Gissningar kommer vi inte från i pågående spridning då vi varken har kristallkula hur många av de nästan 20 000 "intagna" kommer att tillfriskna. Och erfarna experter bedömer det finns 20 000 till 200 000 smittade utöver de "bekräftade".
Vad man än anser om gissningar så måste man ta med dom faktorerna för att få en korrekt siffra.

Tänk dig extremfallet att smittan slutar spridas nu med din modell döda/antal bekräftat smittade. Vi har fortfarande nästan 20 000 intagna i x antal veckor innan de blir utskrivna eller förklarade döda.
Din modell är ett bästa scenario där alla blir friska, samt du tar inte hänsyn till smittade som inte är bekräftade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det verkligen alldeles för tidigt och säga att det har vänt.
Här är en film från ett tillfälligt sjukhus som byggs upp i Wuhan. Läkarna själva säger att det mer ser ut som ett slagfältsjukhus

https://twitter.com/chenqiushi404/status/1224651454041874432

Jo jag vet. Jag lutar snarare åt det andra hållet. Tror att vi inom en snar framtid möts av meddelandet att viruset nått Afrika, och därifrån är det klappat och klart. Viruset blir i det snaraste outplånligt. Att det än så länge inte finns ett enda bekräftat fall i just Afrika skrämmer skiten ur mig. För tro fan att det finns där.

Spännande start på årtiondet.
Citera
2020-02-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Snacka om motstridig information. Idag står det att en belgisk kvinna bar på viruset men visar inga symptom, så hur kan det komma sig att Tegnell påstår att det inte går att testa personer som inte visar symptom.

Testet visar förmodligen negativt tills symtomen kommer eller precis innan och då smittar man.
Citera
2020-02-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Jo jag vet. Jag lutar snarare åt det andra hållet. Tror att vi inom en snar framtid möts av meddelandet att viruset nått Afrika, och därifrån är det klappat och klart. Viruset blir i det snaraste outplånligt. Att det än så länge inte finns ett enda bekräftat fall i just Afrika skrämmer skiten ur mig. För tro fan att det finns där.

Spännande start på årtiondet.
ja, man kan ju inte precis säga att året fört nåt gott med sig
Citera
2020-02-04, 12:47
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Gissningar kommer vi inte från i pågående spridning då vi varken har kristallkula hur många av de nästan 20 000 "intagna" kommer att tillfriskna. Och erfarna experter bedömer det finns 20 000 till 200 000 smittade utöver de "bekräftade".
Vad man än anser om gissningar så måste man ta med dom faktorerna för att få en korrekt siffra.

Tänk dig extremfallet att smittan slutar spridas nu med din modell döda/antal bekräftat smittade. Vi har fortfarande nästan 20 000 intagna i x antal veckor innan de blir utskrivna eller förklarade döda.
Din modell är ett bästa scenario där alla blir friska, samt du tar inte hänsyn till smittade som inte är bekräftade.

Varför kommer vi inte ifrån gissningar?
Det som har hänt är ju faktiskt, inte en gissning.
Varför utgår man inte från det man redan vet svaret på?
Citera
2020-02-04, 12:48
Medlem
Citat:
Har du de siffrorna? Kan du posta dem här?

De är ju öppna data dvs antalet fall utanför Kina där en är avliden, har inte senaste siffrorna i huvudet nu. Men överslag. Ca 1/200 avlider=0,5%. Räkna baklänges i Wuhan : 440 avlidna = 88000 smittade motsvarande knappt 1 % av en antagen befolkning av 10 000 0000 i staden.
Citera
2020-02-04, 12:49
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det gör inte det. De uppgifterna ligger under "konslulär individuell sekretess"...

Vad förvånad man blir
Man får hoppas de inte blev smittade och hålla koll på om det dyker upp några nya fall närmaste tiden
Citera
2020-02-04, 12:50
Medlem

1 minSimon Larsson - EXPRESSEN
Region Blekingen har ett misstänkt fall av coronaviruset, uppger SVT Nyheter Blekinge. Patienten har varit i Kina de senaste två veckorna.
– Vi har tagit prov och förväntas få svar under tisdagen, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare vid Region Blekinge till SVT”
Citera
2020-02-04, 12:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Skönt att det börjar avta markant nu. Det ligger stabilt kring ~500 dödsfall nu och ~20k smittade. Detta var inget annat än en vanlig säsongsinfluensa som jag förutspådde redan 23/1. Nu kan vi väl ändå säga att detta är ett Case closed.
Börjar avta? Belgien hade precis sitt första fall. + en misstänkt i Blekinge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in