2020-02-04, 11:58
Medlem
Volvo S60 turbo automat 2002

Pratade med en bilkunnig om varför min Volvo drar så löjligt mycket bensin. Det var först när jag förklarade att bilen är väldigt seg på att sticka iväg när man släpper bromsen, den behöver ofta lite gas, som han sa till mig att kolla växellådsoljan om den är röd. Har kollat och den har inte ett spår av röd färg. Han trodde det kunde vara 1 faktor i alla fall.

Frågar på verkstaden drygt 4000 spänn för det då dom också spolar igenom allt och gör rent. Att bara byta olja tyckte dom var meningslöst då risken är att det finns massa skit i systemet som kommer orsaka problem. Nu blir min fråga vad händer om jag inte byter den oljan alls? Den står ej med i serviceintervallen, borde jag kunna förvänta mig problem pga att jag fortsätter köra med gammal olja i växellådan?
Citera
2020-02-04, 12:18
Medlem
Det beror på om du tänkt behålla bilen länge så byt oljan, på taxibilar byts växellådsoljan var 6000mil men inte på privatägda volvobilar, varför? den oljan slits väl den med...

Ja du kan få problem med växellådan på sikt om oljan inte byts och lådan spolas ur sen brukar det även sitta ett filter som ska bytas i växellådan.

Är inte oljan bytt sedan 2002 så kan man ju tänka sig hur den ser ut...Du kan även byta oljan själv på en gör det självmack billigt om du vill hålla ner kostnaden. Kolla på youtube
Senast redigerad av Torshammarn 2020-02-04 kl. 12:22.
Citera
2020-02-04, 12:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood

Pratade med en bilkunnig om varför min Volvo drar så löjligt mycket bensin. Det var först när jag förklarade att bilen är väldigt seg på att sticka iväg när man släpper bromsen, den behöver ofta lite gas, som han sa till mig att kolla växellådsoljan om den är röd. Har kollat och den har inte ett spår av röd färg. Han trodde det kunde vara 1 faktor i alla fall.

Frågar på verkstaden drygt 4000 spänn för det då dom också spolar igenom allt och gör rent. Att bara byta olja tyckte dom var meningslöst då risken är att det finns massa skit i systemet som kommer orsaka problem. Nu blir min fråga vad händer om jag inte byter den oljan alls? Den står ej med i serviceintervallen, borde jag kunna förvänta mig problem pga att jag fortsätter köra med gammal olja i växellådan?
All olja ska bytas någon gång. Är oljan svart?
Citera
2020-02-04, 12:26
Avstängd
I USA är man rätt eniga om att växellådsoljan skall bytas då o då MEN

man anser att genomspolningen kan skada mer än vad den gynnar - lite osäker varför-
men andra kan checka upp. SC430 byter ibland - på nyare bilar är intervalltiden kortare
än för gamla - kan bero på att de går varmare - att oljan håller sämre kvalitet samt
lock-up-funktion. Lockup funktion kräver byten för att det inte skall hamna avlagringar
i den i kylaren inbyggda oljekylaren - lockup avlagringarna går nog dit före oljefiltret
Citera
2020-02-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
I USA är man rätt eniga om att växellådsoljan skall bytas då o då MEN

man anser att genomspolningen kan skada mer än vad den gynnar - lite osäker varför-
men andra kan checka upp. SC430 byter ibland - på nyare bilar är intervalltiden kortare
än för gamla - kan bero på att de går varmare - att oljan håller sämre kvalitet samt
lock-up-funktion. Lockup funktion kräver byten för att det inte skall hamna avlagringar
i den i kylaren inbyggda oljekylaren - lockup avlagringarna går nog dit före oljefiltret

Använder man rätt olja så löser inte den upp ev avlagringar och en spolning avlägnar ju dem, tror det är bara positivt att skölja lådan och vill man inte det så byt bara oljan då.

Vad som helst är bättre än en kommande växellådsrenovering.
Citera
2020-02-04, 12:32
Medlem
SergeantCortezs avatar
Kan det vara att du kört slut på lamellerna om du hängt mycket i backar på gasen?
Citera
2020-02-04, 13:14
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:

Hur många mil har bilen rullat? Har vxloljan bytts någon gång övh taget?
Citera
2020-02-04, 13:31
Medlem
Har haft den i 4 månader kommer nog bara behålla den max 1 år till oavsett. Det är typ reservbil, den är i väldigt fint skick in o utvändigt med komplett ifylld servicebok. Har gått 22000 mil. Ingen aning om oljan nånsin blivit bytt hittar ej serviceboken nu heller.

Färgen på oljan är närmast svart.

Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
tror det är bara positivt att skölja lådan och vill man inte det så byt bara oljan då.

Vad som helst är bättre än en kommande växellådsrenovering.

Så tänkte jag med men verkstan menade att det är bättre att låta bli att byta utan spolning och varnade som sagt för att avlagringar kommer orsaka problem om jag gör så.

Tänker mest nu på att jag vill ha tillbaka pengarna när jag säljer den.
Men kanske lika bra att låta det va tills jag säljer den och hoppas inget händer.
Den där oljan kan kanske varit svart och dålig i 10 år?
Citera
2020-02-04, 15:33
Medlem
På automatlådor byter man väl i regel åtminstone några gånger under dess livstid. Fast bilen är 18 år gammal med 22 000 mil på mätaren, så varför bekymra sig över det. Risken är nog snarare större att det går åt pepparn Vid ett byte än att bara låta det vara. Volvo har väl alltid supit i sig mer bensin än andra märken i allmänhet.
Citera
2020-02-04, 15:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Har haft den i 4 månader kommer nog bara behålla den max 1 år till oavsett. Det är typ reservbil, den är i väldigt fint skick in o utvändigt med komplett ifylld servicebok. Har gått 22000 mil. Ingen aning om oljan nånsin blivit bytt hittar ej serviceboken nu heller.

Färgen på oljan är närmast svart.

Så tänkte jag med men verkstan menade att det är bättre att låta bli att byta utan spolning och varnade som sagt för att avlagringar kommer orsaka problem om jag gör så.

Tänker mest nu på att jag vill ha tillbaka pengarna när jag säljer den.
Men kanske lika bra att låta det va tills jag säljer den och hoppas inget händer.
Den där oljan kan kanske varit svart och dålig i 10 år?
Har du varit med om när växlarna "slirar in" om du gasar?
Citera
2020-02-04, 16:36
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Kan det vara att du kört slut på lamellerna om du hängt mycket i backar på gasen?

Lameller i en automat?
Citera
2020-02-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Lameller i en automat?
det finns och dom kan ryka men i bilen som snackas om här är det nästan 100% en skallad momentomvandlar låda. dom brukar vara extremt tåliga vill man ha en växellåda som håller är det en sån här man ska satsa på. nackdelar är att dom dricker en del extra bensin och att många mekaniker hävdar att lådorna aldrig behöver bytas olja på. roligt nog hävdar även volvo det.
kika istället på instruktions boken för dom som byggt lådan så finns det tydliga service intervaller fast det vore inte bra för volvo för dom vill så klart sälja nya dyra lådor till folk.

minns jag rätt har DSG(kända hos vw för kopplingsras) och MMT lådor som är skräp det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in