2020-02-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
… Men än så länge finns inga bevis för att tryck existerar utan en behållare...

Jo det gör det: Atmosfären.

Citat:
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra

Jo det gör de: Vid havsnivå är trycket 1 ATM och 10 mil upp är det 0 ATM.
Citera
2020-02-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om alla himlakroppar man mätt avståndet till sitter fast i kupan lär det vara en väldigt bucklig kupa. Buckligheter som är ljusår djupa.

För du påstod att uppmätta avstånd endast bevisade avstånd.
Parallax. Ett sätt att mäta avstånd till himlakroppar.
Citat:
För objekt inom solsystemet får man mätbara lägesskillnader genom observation från olika platser på jorden, eller helt enkelt genom att observatören under dygnets lopp färdas i en cirkelbana kring jordaxeln.

Det fetade: ett antagande om att jorden är en boll som snurrar. Igen ett antagande som ska bevisa den förhand bestämda slutsatsen.

Länk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parallax
Citera
2020-02-04, 09:56
Medlem
Citat:

Det fetade: ett antagande om att jorden är en boll som snurrar. Igen ett antagande som ska bevisa den förhand bestämda slutsatsen.

Länk

Nej det är inte ett antagande att jorden roterar runt sin axel, det är en observation.
Vi kan observera detta med hjälp av t.ex en pendel eller ett gyro. Eller genom något så enkelt som att titta på stjärnhimlen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-02-04 kl. 09:58.
Citera
2020-02-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Visa med egna ord hur en måne på avståndet 400 000 km passar in på en platt jord.

Visa med egna ord hur en geostationär satellit passar in på en platt jord.
Det är vanligt förekommande logik bland globjordare att globen gäller så länge plattjorden inte bevisas, det är haltande logik men det begriper inte du för att ditt intresse här är inte logiskt. Det är religiöst.

Jag behöver inte förklara avstånd till månen för att konstatera att ett uppmätt avstånd till månen bara är ett uppmätt avstånd till just månen. Det uppmätta avståndet till månen bevisar inte rymdens existens, det bevisar ett uppmätt avstånd till månen.
Citera
2020-02-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom avstånd man kan mäta upp till solen och månen visar dock tydligt att den platta jorden med sol och måne som spiralkretsar ovanpå en platt jordskiva inte funkar alls. Med det avstånd som man kan mäta till solen så skulle en sol i zenit i Kenya innebära att solen låg bråkdelar av en grad från zenit i Sverige och att det skulle vara ständig dag och det vet vi alla att de inte är. Plattjordsmodellen med spiralkretsande sol förutsätter en sol och måne som är betydligt närmare än dom avstånd man kan mäta upp och även då finns det saker som inte stämmer med den modellen.

Citat:

Länk
Se tidigare svar.
Citera
2020-02-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Högre och lägre lufttryck existerar bredvid varandra, det kallas t ex väder.....

På samma höjd, men på olika plats i latitud och longitud, kan det vara skillnader i lufttryck. Detta kan man även känna vid t ex flygningar där planet påverkas av de olika luftlagren, och tryckzoner det passerar. Det kan kännas som skakningarn, och luftgropar.

Jag som flyger helikopter väldigt ofta, då det är mitt färdsätt till jobbet, känner detta ofta då man både hör och känner hur helikopterrotorn får mer eller mindre luft, tätare eller tunnare, att jobba med under färden. Vilket får helikoptern att ändra höjd en smula och man hör rotor och motorvarv påverkas.

Skulle ditt påstående vara sant, så skulle det ju alltid vara samma lufttryck på samma höjd över marken oavsett var i världen detta mäts. Och så är det ju bevisligen inte
Tror du jag påstår att det inte blåser?
Citera
2020-02-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jo det gör det: Atmosfären.

Jo det gör de: Vid havsnivå är trycket 1 ATM och 10 mil upp är det 0 ATM.
Du klipper i mitt citat. Pinsamt.
Citera
2020-02-04, 10:09
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Det är vanligt förekommande logik bland globjordare att globen gäller så länge plattjorden inte bevisas, det är haltande logik men det begriper inte du för att ditt intresse här är inte logiskt. Det är religiöst.

Jag behöver inte förklara avstånd till månen för att konstatera att ett uppmätt avstånd till månen bara är ett uppmätt avstånd till just månen. Det uppmätta avståndet till månen bevisar inte rymdens existens, det bevisar ett uppmätt avstånd till månen.

Du påstår att jorden är platt, då får du leda det i bevis. Men du misslyckas varje gång. Sad.
Citera
2020-02-04, 10:09
Medlem
Citat:
Tror du jag påstår att det inte blåser?
Intressant. Hur uppkommer blåsten då?
Citera
2020-02-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är inte ett antagande att jorden roterar runt sin axel, det är en observation.
Vi kan observera detta med hjälp av t.ex en pendel eller ett gyro. Eller genom något så enkelt som att titta på stjärnhimlen.
Om man tittat upp mot himlavalvet så snurrar den runt observatören. Det säger inget om jordens form, det säger enbart att himlen roterar. Bara antagande.
Citera
2020-02-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Du påstår att jorden är platt, då får du leda det i bevis. Men du misslyckas varje gång. Sad.
Det jag kan se av jorden så är den platt, i övrigt vet jag inte.

Du misslyckades alldeles nyss att bevisa men dina avstånd till månen att rymden existerade. Jag försöker inte bevisa att jorden är platt, bryr mig inte.
Citera
2020-02-04, 10:17
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Det jag kan se av jorden så är den platt, i övrigt vet jag inte.

Du misslyckades alldeles nyss att bevisa men dina avstånd till månen att rymden existerade. Jag försöker inte bevisa att jorden är platt, bryr mig inte.
OK, så du begränsar din ”forskning ” till vad du kan se, typ lika intelligent som en myra.

Avståndet till månen och satelliter hade du ju själv accepterat, men sen funkade det inte med någon modell av en platt jord. Attans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in