2020-02-04, 08:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ett uppmätt avstånd till ett objekt visar på ett avstånd till ett objekt, det är allt. Ett avstånd uppmätt till månen visar enbart på ett avstånd till månen, det är allt. Det visar inte att månen snurrar i vakuum.

Men det du ville var att få tyst på mig med ett avfärdande, låsa tråden, så att detta för dig så besvärande ämne försvinner.

Du ljuger för dig själv. Varför?

Det visar ju åtminstone tydligt att det inte finns någon fast barriär mellan jorden och månen. Typ ostkupa.
Citera
2020-02-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Laboration? Det räcker med att gå uppför ett berg och mäta. Samma fenomen i vätskor kan registreras genom att dyka ett par meter i närmaste sjö och känna det i öronen..
Och så var vi tillbaka igen. Visa oss nu vetenskapliga bevis för tryck bredvid vakuum, tex genom en laboration.

Det finns inga bevis för tryck utan en behållare, men kan det vara så? Ja varför inte, men bevis för det finns inte och då bör du inte påstå det heller. Just nu är globjordens rymd enbart spekulation byggt på ett antagande.
Citera
2020-02-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilket tryck tror du det är som finns intill vakuum?
Än så länge har jag bara sett tryck existera bredvid vakuum om där finns en barriär mellan dem.
Jag tror baserat på det att inget tryck kan existera bredvid vakuum. Och därmed så tror jag inte att rymden existerar, det är i nuläget omöjligt.
Citera
2020-02-04, 09:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Än så länge har jag bara sett tryck existera bredvid vakuum om där finns en barriär mellan dem.
Jag tror baserat på det att inget tryck kan existera bredvid vakuum. Och därmed så tror jag inte att rymden existerar, det är i nuläget omöjligt.

Men du fattar att man menar att det är ett avtagande tryck från jordytan och upp till 'rymden'? Alldeles innanför vakuumet är det enbart några få syre och vätemolekyler, sen blir de som sagt fler och fler ju längre ned mot jorden man kommer.

Man kan inte bara säga 'tryck intill vakuum', för atmosfärstrycket allra längst ut är nära noll.

Kan du förstå att detta är argumenten från 'vår' sida'?
Citera
2020-02-04, 09:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Och så var vi tillbaka igen. Visa oss nu vetenskapliga bevis för tryck bredvid vakuum, tex genom en laboration.

Det finns inga bevis för tryck utan en behållare, men kan det vara så? Ja varför inte, men bevis för det finns inte och då bör du inte påstå det heller. Just nu är globjordens rymd enbart spekulation byggt på ett antagande.
Jo, att lufttrycket avtar om du gåtor uppför ett berg är bevis för att olika lufttryck kan existera bredvid varandra.
Släpp in en atom i ett vaakum (om vi låtsas att det går att uppnå perfekt vakuum på jorden) så har du skapat en övergång från lågt till inget lufttryck runt atomen ifråga..
Om din teori ska fungera skulle atomen magiskt sluta existera istället - förklara gärna hur du tänker då...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-02-04 kl. 09:10.
Citera
2020-02-04, 09:25
Medlem
Citat:
Det visar ju åtminstone tydligt att det inte finns någon fast barriär mellan jorden och månen. Typ ostkupa.
Det visar tydligt på ett uppmätt avstånd. Allt annat är spekulation baserat på antagande.

Jag kan tex spekulera i att månen sitter i ostkupan, men visar det uppmätta avståndet till månen att ostkupan existerar. Med ditt sätt att resonera, ja.

Denna typ av resonemang är typisk för globjorden, slutsatser dras genom att anta det slutsatsen hävdar.

Exempel på felaktigt resonerande:

-eftersom jorden är rund så försvinner fartyg nedför horisonten. Vi ser att fartyg försvinner nedför horisonten. Därmed är jorden rund.

- eftersom månen finns i rymden kan vi mäta upp ett visst avstånd till månen. Vi mäter upp ett visst avstånd till månen. Därmed finns rymden.

- eftersom jorden roterar runt solen så ser vi den röra sig över himlen. Vi ser att solen rör över himlen. Därmed roterar jorden runt solen.

- eftersom jorden snurrar i rymden roterar himlavalvet ovanför oss. Vi ser att himlavalvet roterar ovanför oss. Därmed snurrar jorden i rymden.

Samtliga dessa resonemang utgår ifrån en på förhand dragen slutsats, resultatet är på förhand bestämt. Detta sätt att resonera har fängslat en hel värld, det är religion.
Citera
2020-02-04, 09:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det visar tydligt på ett uppmätt avstånd. Allt annat är spekulation baserat på antagande.

Jag kan tex spekulera i att månen sitter i ostkupan, men visar det uppmätta avståndet till månen att ostkupan existerar. Med ditt sätt att resonera, ja.

Denna typ av resonemang är typisk för globjorden, slutsatser dras genom att anta det slutsatsen hävdar.

Exempel på felaktigt resonerande:

-eftersom jorden är rund så försvinner fartyg nedför horisonten. Vi ser att fartyg försvinner nedför horisonten. Därmed är jorden rund.

- eftersom månen finns i rymden kan vi mäta upp ett visst avstånd till månen. Vi mäter upp ett visst avstånd till månen. Därmed finns rymden.

- eftersom jorden roterar runt solen så ser vi den röra sig över himlen. Vi ser att solen rör över himlen. Därmed roterar jorden runt solen.

- eftersom jorden snurrar i rymden roterar himlavalvet ovanför oss. Vi ser att himlavalvet roterar ovanför oss. Därmed snurrar jorden i rymden.

Samtliga dessa resonemang utgår ifrån en på förhand dragen slutsats, resultatet är på förhand bestämt. Detta sätt att resonera har fängslat en hel värld, det är religion.

Om alla himlakroppar man mätt avståndet till sitter fast i kupan lär det vara en väldigt bucklig kupa. Buckligheter som är ljusår djupa.

För du påstod att uppmätta avstånd endast bevisade avstånd.
Citera
2020-02-04, 09:36
Medlem
Citat:
Men du fattar att man menar att det är ett avtagande tryck från jordytan och upp till 'rymden'? Alldeles innanför vakuumet är det enbart några få syre och vätemolekyler, sen blir de som sagt fler och fler ju längre ned mot jorden man kommer.

Man kan inte bara säga 'tryck intill vakuum', för atmosfärstrycket allra längst ut är nära noll.

Kan du förstå att detta är argumenten från 'vår' sida'?
Jag förstår argumentet att det avtagande tryck skulle leda till inget tryck så småningom. Det låter rimligt. Men än så länge finns inga bevis för att tryck existerar utan en behållare, du kan således inte påstå att det förhåller sig så som att tryck övergår i vakuum utan barriär. Du har dragit en slutsats om sjunkande tryck som övergår i vakuum på ett antagande om att rymden finns.

Eftersom du antar att rymden finns och den är vakuum så antar du att det sjunkande trycket leder till detta vakuum som påstås vara rymden. Men det finns inga bevis för att tryck kan existera utan behållare och därmed är rymden spekulation. Bara Star Trek än så länge.
Citera
2020-02-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jo, att lufttrycket avtar om du gåtor uppför ett berg är bevis för att olika lufttryck kan existera bredvid varandra.
Släpp in en atom i ett vaakum (om vi låtsas att det går att uppnå perfekt vakuum på jorden) så har du skapat en övergång från lågt till inget lufttryck runt atomen ifråga..
Om din teori ska fungera skulle atomen magiskt sluta existera istället - förklara gärna hur du tänker då...
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra. De strävar efter att utjämna, ett exempel på detta är vind. Du kanske har upplevt fenomenet vind nån gång.
Citera
2020-02-04, 09:47
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ett uppmätt avstånd till ett objekt visar på ett avstånd till ett objekt, det är allt. Ett avstånd uppmätt till månen visar enbart på ett avstånd till månen, det är allt. Det visar inte att månen snurrar i vakuum.

Men det du ville var att få tyst på mig med ett avfärdande, låsa tråden, så att detta för dig så besvärande ämne försvinner.

Visa med egna ord hur en måne på avståndet 400 000 km passar in på en platt jord.

Visa med egna ord hur en geostationär satellit passar in på en platt jord.
Citera
2020-02-04, 09:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Dom avstånd man kan mäta upp till solen och månen visar dock tydligt att den platta jorden med sol och måne som spiralkretsar ovanpå en platt jordskiva inte funkar alls. Med det avstånd som man kan mäta till solen så skulle en sol i zenit i Kenya innebära att solen låg bråkdelar av en grad från zenit i Sverige och att det skulle vara ständig dag och det vet vi alla att de inte är. Plattjordsmodellen med spiralkretsande sol förutsätter en sol och måne som är betydligt närmare än dom avstånd man kan mäta upp och även då finns det saker som inte stämmer med den modellen.
Citera
2020-02-04, 09:48
Medlem
Citat:
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra. De strävar efter att utjämna, ett exempel på detta är vind. Du kanske har upplevt fenomenet vind nån gång.

Högre och lägre lufttryck existerar bredvid varandra, det kallas t ex väder.....

På samma höjd, men på olika plats i latitud och longitud, kan det vara skillnader i lufttryck. Detta kan man även känna vid t ex flygningar där planet påverkas av de olika luftlagren, och tryckzoner det passerar. Det kan kännas som skakningarn, och luftgropar.

Jag som flyger helikopter väldigt ofta, då det är mitt färdsätt till jobbet, känner detta ofta då man både hör och känner hur helikopterrotorn får mer eller mindre luft, tätare eller tunnare, att jobba med under färden. Vilket får helikoptern att ändra höjd en smula och man hör rotor och motorvarv påverkas.

Skulle ditt påstående vara sant, så skulle det ju alltid vara samma lufttryck på samma höjd över marken oavsett var i världen detta mäts. Och så är det ju bevisligen inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in