2020-02-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ditt problem är att du inte förstår vad ett atmosfäriskt tryck är. Kan du erkänna det?
Har du någonsin sett väderrapporter på tv där de pratar om lågtryck och högtryck, alltså att olika tryck kan vara bredvid varandra i atmosfären? Trycket är vikten av luften som dras mot jorden med hjälp av gravitationen.

Nu vet jag att du inte har kapaciteten att förstå liknelser, men jag gör ett försök ändå.
En hög med 100 A4 ark ā 10 gram styck läggs på en våg och den visar då 1000g. Sätt in vågen i mitten av högen och den visar 500g. Med 99 ark under sig och ett ark på vågen visar den 10g. Ställ vågen ovanpå högen så visar vågen noll. Precis så är det med atmosfären. När det inte finns någon massa som gravitationen kan dra i, är det vacuum kvar, det vill säga "ingenting". Vacuum är ingen kraft som suger som många plattjordare tror, utan bara avsaknad av materia.
Ditt problem är att när jag tar upp det uppenbara felet med din modell med tryck bredvid vakuum ,och begär bevis för detta så försöker du och andra att avleda med prat om väder, hissar, Hallandsåsen osv. Någonstans i din modell den runda jorden möter tryck vakuum, men denna företeelse har aldrig registrerats i verkligheten. Hur kan du då säga att den är bevisad? Erkänn att det inte är bevisat!
Citera
2020-02-03, 23:27
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sant, man kan inte ha 7 bar intill 1 bar utan att de jämnar ut sig. Men man kan ha säg, 1 bar alldeles under (intill) 0,999 bar. Visst då?

Ja, givetvis. Även tryckskillnader i horisontalplanet fungerar bra så länge det finns en drivande kraft som motverkar viljan att utjämna. Gravitationen är det som driver atmosfärens gradient. Ibland får man mer distinkta gränser men då behövs lite mer kraftfulla energikällor. Ett hekto sprängdeg kan skapa ganska häftiga tryckbubblor, dock väldigt kortvariga.

Men plattskallarna förnekar både gravitation och Newtons kompletta lagar så jag är tveksam till att det finns sprängmedel och vindar. Jag vill ha bevis för det.
Citera
2020-02-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det har jag redan gjort. Om och om igen.

Ett av alla bevis:
Man brukar säga att rymden börjar 10 mil ovanför jorden. Genom att mäta upp avståndet till månen vet vi att den ligger mycket längre bort är 10 mil, vi vet alltså att månen finns i rymden.

Om man mäter avståndet till månen så vet man avståndet till månen, det är allt.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det går även utmärkt att mäta upp avståndet till t.ex geostationära satelliter för att på så sätt konstatera att de befinner sig i rymden.
Om man mäter avståndet till geostationära satelliter så vet man avståndet till geostationära satelliter, det är allt.
Citera
2020-02-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ditt problem är att när jag tar upp det uppenbara felet med din modell med tryck bredvid vakuum ,och begär bevis för detta så försöker du och andra att avleda med prat om väder, hissar, Hallandsåsen osv. Någonstans i din modell den runda jorden möter tryck vakuum, men denna företeelse har aldrig registrerats i verkligheten. Hur kan du då säga att den är bevisad? Erkänn att det inte är bevisat!
Eftersom du vägrar förstå hur det fungerar så lägger vi förklaringsmodellen så ett barn kan förstå. Men icke. Du vägrar med en dåres envishet att förstå. Sedan har du mage att kalla andra för kognitivt begränsade, att det är religiösa sekter med mera. Beklagligt och rent av sorgligt.
Citera
2020-02-04, 00:27
Moderator
En massa trams raderat.

Det här duger inte och därmed sätter vi punkt för det hejdlösa upprepandet av innehållslöst trams och börjar komma med lite argument istället.

/Moderator
Citera
2020-02-04, 01:25
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad fint! Du har svar, har du bevis för detta också eller ska vi bara acceptera det du säger och cirkulera.
Får man vara så fräck att be om belägg för detta påstående?

Men snälla idiot... Beviset är att lufttrycket minskar med höjden. Vad är det du inte förstår? Detta har bevisats oräkneliga gånger. Tramsvarning på dig snart.
Citera
2020-02-04, 06:34
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Om man mäter avståndet till månen så vet man avståndet till månen, det är allt.

Om man mäter avståndet till geostationära satelliter så vet man avståndet till geostationära satelliter, det är allt.
Och hur passar dessa uppmätta avstånd ihop med en platt jord?

Inte alls.

Tack för att du falsifierade platt jord.

Lås tråden.
Citera
2020-02-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Eftersom du vägrar förstå hur det fungerar så lägger vi förklaringsmodellen så ett barn kan förstå. Men icke. Du vägrar med en dåres envishet att förstå. Sedan har du mage att kalla andra för kognitivt begränsade, att det är religiösa sekter med mera. Beklagligt och rent av sorgligt.
Helt riktigt! Jag tänker inte låta dig komma undan med den uppenbara lögnen om att du har bevis för att tryck kan existera bredvid vakuum. Det måste det göra enligt din globjordsmodell och det vet du, men eftersom en sådan företeelse aldrig registrerats faller din modell platt.

Detta är tyvärr dåliga nyheter för dig då du älskar globkordsmodellen och därför så hjälper ditt ego dig nu med att spela ut en sällan skådad kognitiv komedi.
Citera
2020-02-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Men snälla idiot... Beviset är att lufttrycket minskar med höjden. Vad är det du inte förstår? Detta har bevisats oräkneliga gånger. Tramsvarning på dig snart.

Du kan tex visa oss en laboration där en student demonstrerar för läraren hur man skapar tryck som gradvis övergår i vakuum. Visa mig denna betygsatta laboration som bevisar jordens trycksatta atmosfär i rymdens vakuum.

Enligt dig har ju detta bevisats otaliga gånger, visa bara en av dessa otaliga gånger som det har bevisats.
Citera
2020-02-04, 08:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du kan tex visa oss en laboration där en student demonstrerar för läraren hur man skapar tryck som gradvis övergår i vakuum. Visa mig denna betygsatta laboration som bevisar jordens trycksatta atmosfär i rymdens vakuum.

Enligt dig har ju detta bevisats otaliga gånger, visa bara en av dessa otaliga gånger som det har bevisats.
Laboration? Det räcker med att gå uppför ett berg och mäta. Samma fenomen i vätskor kan registreras genom att dyka ett par meter i närmaste sjö och känna det i öronen..
Citera
2020-02-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Och hur passar dessa uppmätta avstånd ihop med en platt jord?

Inte alls.

Tack för att du falsifierade platt jord.

Lås tråden.
Ett uppmätt avstånd till ett objekt visar på ett avstånd till ett objekt, det är allt. Ett avstånd uppmätt till månen visar enbart på ett avstånd till månen, det är allt. Det visar inte att månen snurrar i vakuum.

Men det du ville var att få tyst på mig med ett avfärdande, låsa tråden, så att detta för dig så besvärande ämne försvinner.

Du ljuger för dig själv. Varför?
Citera
2020-02-04, 08:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Helt riktigt! Jag tänker inte låta dig komma undan med den uppenbara lögnen om att du har bevis för att tryck kan existera bredvid vakuum. Det måste det göra enligt din globjordsmodell och det vet du, men eftersom en sådan företeelse aldrig registrerats faller din modell platt.

Detta är tyvärr dåliga nyheter för dig då du älskar globkordsmodellen och därför så hjälper ditt ego dig nu med att spela ut en sällan skådad kognitiv komedi.

Vilket tryck tror du det är som finns intill vakuum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in