2020-02-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ett försök till att göra frågan off topic. Du tar till reträtt nu!

Nej absolut inte någon reträtt. Jag vidhåller att en syremolekyl kan existera bredvid ingen syremolekyl.

Däremot borde till och med du inse att vi nu har dragit din tes om att atmosfären inte kan existera i rymdens tomhet till absurda nivåer. Vi kommer helt enkelt inte längre eftersom du inte kan argumentera för din tes.

Men visst, vi kör det ett varv till: varför kan inte en syremolekyl finnas bredvid ingen syremolekyl?
Citera
2020-02-03, 22:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Den ursprungliga frågan löd: har du bevis för att tryck inte kan existera bredvid vakuum.

Nå har du?
Citera
2020-02-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilket är i så fall beviset för att ett högre tryck inte kan finnas intill ett lägre.

Det borde ju vara lätt att svara på. Eller?
Jag behöver inte svara på det, för frågan var nämligen om tryck kan existera bredvid vakuum.
Det är det som du hävdar är rymden, och det borde ju vara lätt att svara på!
Har du bevis för att rymden finns?
Har du bevis för att någonting existerar bredvid ingenting?
Citera
2020-02-03, 22:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad bra! Vill du vara vänlig och visa upp detta nu, tryck bredvid vakuum.

Är du dum på riktigt eller? Jag har gjort det. "Bredvid" är en gräns på 100 km. Kallas för "atmosfär". Den blir gradvis tunnare med höjden exakt som den borde göra om det fanns en rymd med vakuum.
Citera
2020-02-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej, det är inåt helvete irriterande att behöva ställa samma fråga om och om igen tills du svarar.

"Anser du det finns väder? Förstår du vad som menas med högtryck, alternativt lågtryck? Anser du det finns olika väder på planeten eller är det alltid samma väder överallt?..."

Var det jag frågade om.

Vad du har frågat andra om får du ta med de.
Du gick in i diskussionen som handlade om rymdens existens och huruvida tryck kan existera bredvid vakuum. Ditt inlägg i detta var att fråga mig om väder på en planet och huruvida lågtryck och högtryck kan existera bredvid varandra.

Frågan är inte av meteorologisk art, det är bara ett sätt för dig att undvika den besvärande frågan hur den runda jorden med sin trycksatta atmosfär kan existera bredvid ett vakuum när en sådan företeelse aldrig bevisats. Det vet du och dina globjordskamrater i tråden men eftersom ni så gärna vill att jorden ska vara en rund boll som snurrar i ingenting, så fortsätter du och andra likt religiösa extremister att ställa samma fråga om och om igen.

På frågan om det finns väder så det nog du som står för det mesta av det!
Citera
2020-02-03, 23:02
Medlem
Citat:
Jag behöver inte svara på det, för frågan var nämligen om tryck kan existera bredvid vakuum.
Har du bevis för att rymden finns?
Har du bevis för att någonting existerar bredvid ingenting?

Ja vi har såklart massor med bevis för rymdens existens.
Det finns allt från avstånd till satelliter till att lufttrycket i princip är noll redan på tio mils höjd.

Själv då? Har du några bevis för att rymden inte existerar? Bevis för att en molekyl inte kan existera bredvid ingen molekyl?

Citat:

Fast nu är du inte riktigt ärlig. Det är du som hävdar att rymden inte finns - du påstår ju faktiskt att vi är omgivna av en ostkupa.
Citera
2020-02-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Är du dum på riktigt eller? Jag har gjort det. "Bredvid" är en gräns på 100 km. Kallas för "atmosfär". Den blir gradvis tunnare med höjden exakt som den borde göra om det fanns en rymd med vakuum.
Vad fint! Du har svar, har du bevis för detta också eller ska vi bara acceptera det du säger och cirkulera.
Får man vara så fräck att be om belägg för detta påstående?
Citera
2020-02-03, 23:08
Medlem
Skriver ett nytt inlägg så det inte finns något före.

Fråga till baldogg:

"Anser du det finns väder? Förstår du vad som menas med högtryck, alternativt lågtryck? Anser du det finns olika väder på planeten eller är det alltid samma väder överallt?..."

Sådär, nu behöver du inte blanda in vare sig rymden eller vakuum.
Citera
2020-02-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja vi har såklart massor med bevis för rymdens existens.
Det finns allt från avstånd till satelliter till att lufttrycket i princip är noll redan på tio mils höjd.

Själv då? Har du några bevis för att rymden inte existerar? Bevis för att en molekyl inte kan existera bredvid ingen molekyl?
Påståendet om rymdens existens är ditt, du bevisar.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast nu är du inte riktigt ärlig. Det är du som hävdar att rymden inte finns - du påstår ju faktiskt att vi är omgivna av en ostkupa.
Jag tror att vi är omgivna av en ostkupa, jag har inga bevis. Du hävdar att jorden är rund och snurrar i ingenting, helt utan bevis. Du hävdar, var nu vänlig och bevisa!
Citera
2020-02-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Skriver ett nytt inlägg så det inte finns något före.

Fråga till baldogg:

Sådär, nu behöver du inte blanda in vare sig rymden eller vakuum.
Ja. Men var får du planet ifrån?
Citera
2020-02-03, 23:15
Medlem
Citat:
Så nu vänder du och medger att i din modell så är det tryck bredvid vakuum. Då återstår bara för dig att visa upp bevis för detta. Om inte så är det din religiösa övertygelse, och i så fall, kul för dig och lycka till!
Ditt problem är att du inte förstår vad ett atmosfäriskt tryck är. Kan du erkänna det?
Har du någonsin sett väderrapporter på tv där de pratar om lågtryck och högtryck, alltså att olika tryck kan vara bredvid varandra i atmosfären? Trycket är vikten av luften som dras mot jorden med hjälp av gravitationen.

Nu vet jag att du inte har kapaciteten att förstå liknelser, men jag gör ett försök ändå.
En hög med 100 A4 ark ā 10 gram styck läggs på en våg och den visar då 1000g. Sätt in vågen i mitten av högen och den visar 500g. Med 99 ark under sig och ett ark på vågen visar den 10g. Ställ vågen ovanpå högen så visar vågen noll. Precis så är det med atmosfären. När det inte finns någon massa som gravitationen kan dra i, är det vacuum kvar, det vill säga "ingenting". Vacuum är ingen kraft som suger som många plattjordare tror, utan bara avsaknad av materia.
Citera
2020-02-03, 23:21
Medlem
Citat:
Påståendet om rymdens existens är ditt, du bevisar.

Det har jag redan gjort. Om och om igen.

Ett av alla bevis:
Man brukar säga att rymden börjar 10 mil ovanför jorden. Genom att mäta upp avståndet till månen vet vi att den ligger mycket längre bort är 10 mil, vi vet alltså att månen finns i rymden.

Det går även utmärkt att mäta upp avståndet till t.ex geostationära satelliter för att på så sätt konstatera att de befinner sig i rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in