2020-02-03, 22:38
Medlem
Är det någon som har någon nyare sammanställd lista över drabbade?
De siffror som jag hittar (drygt 11000 i Hubei och ytterligare 6000 i resten av Kina) såg jag redan i går.

Den sajten som jag använt mig av verkar ha fått problem. John Hopkins Universitetet
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yZv9w9zRKwrGTaR-YzmAqMefw4wMlaXocejdxZaTs6w/htmlview?sle=true#
Nån som har en bättre sida?
Citera
2020-02-03, 22:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Vet ni vad som blir spännande? När IS får tag på viruset. Tänk vad en ensam sjuk person kan orsaka. Blanda slem och spott i en flaska sen sprid det i ex vis t bana etc. då blir det drag på viruset.

Det där skrev jag om för någon dag sedan. Bara ren tur att islamistdårarna inte fått tag på detta och använt det. Skulle man skicka ut 8st självmordsspridare där de själva infekterat sig samt även har någon form av aerosolspray med sig, så räcker det med att de ställer sig i ett folktätt område som ett torg eller i t-banan för att i princip lamslå halva USA.
Citera
2020-02-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag såg den nu. Jag måste säga att Olsen känns betydligt mer förnuftig, försiktighetsprincipen bör gälla. Känns som att Tegnell har dålig koll på rapporteringen från Kina och den snabba utvecklingen. Det presenterades att han var "just hemkommen själv från Thailand" vilket skulle kunna förklara den lite yrvakna framtoningen.

Hans huvudargument för att man ska fortsätta att resa till Thailand är för att inte skada Thailands ekonomi. Ganska märkligt ställningstagande av en svensk statsepidemiolog.

Olsen menade väl inte att man ska avboka en kortare resa som ska ske nu (1-2 veckor lång typ), men han skulle vara försiktig att ge sig ut på en backpackerresa i Asien i några månader. Det är ju inte ett så hårresande uttalande så att han ska behöva försvara sig.

Tegnell hänvisar till det regelverk som WHO satt upp kring detta. Tyckte Olsen backade lite eftersom han nu mer pratade om undvika att backpacka flera månader i Asien snarare än en tvåveckorsresa till Thailand. Olsens och Giseckes uttalanden igår var ganska vacklande, tveksamma svar, men det blev ju lite tydligare idag.
Citera
2020-02-03, 22:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
De siffror som jag hittar (drygt 11000 i Hubei och ytterligare 6000 i resten av Kina) såg jag redan i går.

Den sajten som jag använt mig av verkar ha fått problem. John Hopkins Universitetet
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yZv9w9zRKwrGTaR-YzmAqMefw4wMlaXocejdxZaTs6w/htmlview?sle=true#
Den här brukar jag kolla: BNO News - https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-03, 22:40
Medlem
MrMadoffs avatar
Blir man immun om man fått det och sedan tillfrisknat?
Citera
2020-02-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
WHO, experterna i Agenda och andra experter har räknat likadant och vidhåller att dödligheten är 2-3%.

Olsen sade att det var 2 % nu men kommer sannolikt att sjunka eftersom det inte finns några siffror på de som har milda symptom och inte finns med i statistiken.
Citera
2020-02-03, 22:42
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag såg den nu. Jag måste säga att Olsen känns betydligt mer förnuftig, försiktighetsprincipen bör gälla. Känns som att Tegnell har dålig koll på rapporteringen från Kina och den snabba utvecklingen. Det presenterades att han var "just hemkommen själv från Thailand" vilket skulle kunna förklara den lite yrvakna framtoningen.

Hans huvudargument för att man ska fortsätta att resa till Thailand är för att inte skada Thailands ekonomi. Ganska märkligt ställningstagande av en svensk statsepidemiolog.

Olsen menade väl inte att man ska avboka en kortare resa som ska ske nu (1-2 veckor lång typ), men han skulle vara försiktig att ge sig ut på en backpackerresa i Asien i några månader. Det är ju inte ett så hårresande uttalande så att han ska behöva försvara sig.

Ja, hans uttalande om Thailands ekonomi fick en att undra till en början. Men han förklarade sig med att sätta problemet i ett större sammanhang, tyckte jag.
Men det kanske inte hade behövts tas upp i detta sammanhang.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Olsen sade att det var 2 % nu men kommer sannolikt att sjunka eftersom det inte finns några siffror på de som har milda symptom och inte finns med i statistiken.

Precis. Det har även jag hävdat sedan över en vecka tillbaka. Får se, men jag tror på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
"Problemet" är väl snarare att det kräver viss planering och dyr visaansökning för att resa till Kina.

Alla kan säkert inte boka om sina resplaner hur som helst.

Nja, avsåg mest Thailandresa som var på tapeten i diskussionen på Agenda, inte en Kinaresa.
Citera
2020-02-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Blir man immun om man fått det och sedan tillfrisknat?

Skulle säga att det fortfarande är oklart. Det finns vissa som sagt att man inte blir det utan att man kan bli smittad direkt på nytt efter att man tillfrisknat. Om så verkligen är fallet... ingen aning.
Citera
2020-02-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Den här brukar jag kolla: BNO News - https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Tack - det är samma siffror - Det kanske inte har kommit några nya siffror idag? Lite konstigt eftersom det uppdaterades flera gånger om dagen förut?
Citera
2020-02-03, 22:44
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Vi kan nog säkert utgå ifrån att de officiella siffrorna är hårt friserade. När man reser i Kina är internet starkt begränsat och Kinesiska staten kontrollerar det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in