2020-02-03, 16:55
Medlem
Paradisums avatar
Klart man inte blir rik på att månadsspara 2000kr. Vore väl konstigt annars. Är man 2 vuxna så kan de flesta lägga undan ena lönen om man har som mål att bli rik. Då handlar det helt plötsligt om 20+k/mån.

Problemet är att alla ska bli rika snabbt. Annars kan det kvitta. Där är problemet. Investera 50%+ av hushållets inkomst långsiktigt så kommer det blir några miljoner på ganska kort tid. Tillräckligt för att gå i förtidspension, köpa sportbil, resa jorden runt, köpa en fin båt eller vad det nu är folk vill prioritera med sina pengar.
Citera
2020-02-03, 17:08
Medlem
Snacka om att blanda ihop månadsspara och börsen..
Månadsspara blir man inte rik på.

Du kan bli rik på börsen, lite kunskap och tur. Köp och sälj aktier dvs.
Sen nov har jag en avkastning på sammanlagt 40% i min portfölj. Har 5 olika aktier och 5 olika fonder.
Citera
2020-02-03, 17:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Snacka om att blanda ihop månadsspara och börsen..
Månadsspara blir man inte rik på.

Du kan bli rik på börsen, lite kunskap och tur. Köp och sälj aktier dvs.
Sen nov har jag en avkastning på sammanlagt 40% i min portfölj. Har 5 olika aktier och 5 olika fonder.

Du måste ha något att investera så om du startar från noll är månadssparande mycket viktigt ett bra tag. 40% av 0 är 0.
Citera
2020-02-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du måste ha något att investera så om du startar från noll är månadssparande mycket viktigt ett bra tag. 40% av 0 är 0.

Jag tänkte att en sådan sak är så uppenbarligen behöver man inte skriva ned
Så självklart månadssparande, som du investerar.
Citera
2020-02-03, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Ja men de säger att företag inte vill ha den summan, på börsen kan du ju gå in med precis vilket belopp som helst i vilket börsbolag som helst. Spelar ingen roll om det är 200 eller 2000000 du köper aktier för.

Och summa summarum så är du fortfarande inte rik 10 år senare. Som jag förstod det handlade tråden om att personen vill bli rik genom att spara 2000 kr på diverse sätt. Och det enda svaret jag gav är att det lär inte hända. Bättre då att skapa något som genererar pengar.
Citera
2020-02-03, 18:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forks
Och summa summarum så är du fortfarande inte rik 10 år senare. Som jag förstod det handlade tråden om att personen vill bli rik genom att spara 2000 kr på diverse sätt. Och det enda svaret jag gav är att det lär inte hända. Bättre då att skapa något som genererar pengar.

Eller spara hårdare tills man fått ihop ett betydande kapital. Detta är nog det enklaste och säkraste sättet att bli rik för de allra flesta.
Citera
2020-02-03, 18:12
Avslutad
Citat:
Eller spara hårdare tills man fått ihop ett betydande kapital. Detta är nog det enklaste och säkraste sättet att bli rik för de allra flesta.

Men då är du ju inte rik innan du har en fot i graven. Visst kan man lita på flera generationers snikenhet för att bli rik på riktigt. Men vem fan gör det? Folk snackar 20-50 år. Spara ni förfan. Börsen är för folk med stålar.
Citera
2020-02-03, 18:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men då är du ju inte rik innan du har en fot i graven. Visst kan man lita på flera generationers snikenhet för att bli rik på riktigt. Men vem fan gör det? Folk snackar 20-50 år. Spara ni förfan. Börsen är för folk med stålar.

Det handlar inte om att spara eller investera i börsen om man startar från noll, det handlar om att göra båda delar.

Jag lyckades betydligt snabbare än så genom att spara hårt och investera allt i börsen. Bättre och säkrare sätt finns inte.
Citera
2020-02-03, 18:25
Medlem
Klarar man att spara halva sin nettoinkomst tar det ca 11 år att spara ihop tillräckligt för att få motsvarande summa i årlig avkastning, vid 8% årlig genomsnittsavkastning.

(30k i nettolön, spara 15k i månaden, få 15k i månatlig avkastning efter 11 år vid 8%)

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-kapital-som-behovs-for-din-ekonomiska-frihet/#result

Att bli rik tar lång tid, men klarar man att leva på halva sin lön går det relativt fort att dubbla sin genomsnittliga disponibla inkomst.
Citera
2020-02-03, 18:29
Avslutad
Citat:
Det handlar inte om att spara eller investera i börsen om man startar från noll, det handlar om att göra båda delar.

Jag lyckades betydligt snabbare än så genom att spara hårt och investera allt i börsen. Bättre och säkrare sätt finns inte.

Ok. Har du 30-50 miljoner som trådskaparen talade om har du vunnit mot mitt ynka inlägg... Jag försöker inte på något vis tala för eller mot sparande i ISK eller något annat för jag har ingen expertis. Jag tror dock inte det finns en chans i helvete att bli rik på investeringar så låga som 2000 kr i månaden. Om du läst mina inlägg hade du förstått vad jag menar.
Citera
2020-02-03, 18:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok. Har du 30-50 miljoner som trådskaparen talade om har du vunnit mot mitt ynka inlägg... Jag försöker inte på något vis tala för eller mot sparande i ISK eller något annat för jag har ingen expertis. Jag tror dock inte det finns en chans i helvete att bli rik på investeringar så låga som 2000 kr i månaden. Om du läst mina inlägg hade du förstått vad jag menar.

Jag har gått in på hur mycket jag har tidigare i andra trådar där detta har diskuterats men det tas alltid som flashback-skryt så det är lite meningslöst att gå in på.

Men ja jag har lyckats bli mångmiljonär trots att jag startade från noll och byggde upp allt själv men nej, 2000 kr/månad räcker inte som sparande i början. Har man som mål att lyckas bör man ställa in sig på att det krävs ett hårdare sparande tills man fått ihop ett betydande kapital som sedan ger klart mer i avkastning än sparandet.
Citera
2020-02-03, 18:39
Avslutad
Citat:
Jag har gått in på hur mycket jag har tidigare i andra trådar där detta har diskuterats men det tas alltid som flashback-skryt så det är lite meningslöst att gå in på.

Men ja jag har lyckats bli mångmiljonär trots att jag startade från noll och byggde upp allt själv men nej, 2000 kr/månad räcker inte som sparande i början. Har man som mål att lyckas bör man ställa in sig på att det krävs ett hårdare sparande tills man fått ihop ett betydande kapital som sedan ger klart mer i avkastning än sparandet.

Men om du läser trådstarten vill han bli RIK. Mitt första inlägg handlade om det och borde stannat där för jag har ingen insikt i börsen. Läs mitt första inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in