Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Burisma - ok, om åklagarna i Ukraina i maj 2019 sa att det inte fanns något som pekade på att Hunter begått brott i Ukraina. Hur ställer du det till det?
Faller Trumps "försvar" då - om inte - varför inte?
Maj 2019 är en intressant övergångsperiod.
Då var fortfarande den - med Biden allierade - korrupte Porosjenkos administration vid spakarna.
Zelensky tillträdde den 20 maj.
Att Hunter inte var formellt misstänkt då kan ha sina förklaringar, exempelvis Bidens nära relation till Porosjenko och andra inflytelserika intressenter i Burisma.
Hunter Biden var misstänkt för penningtvätt i februari 2016, och då låg det tidigare vilande fallet på den sedermera sparkade åklagaren Shokins bord.
Det var vid denna tid Joe Biden uttalade sitt hotfulla ultimatum.
”Om inte åklagaren är sparkad inom sex timmar får ni inte en miljard dollar”
Dokument och vittnesmål styrker att Hunter vid denna tid var misstänkt för penningtvätt, och att Shokin var den som granskade fallet.
Joe Biden gillade tydligen inte Shokin, och det var tydligen väldigt viktigt för honom att få bort honom på ögonblicket.
Det måste också Porosjenko ha tyckt, eftersom han för allt smör i Småland inte ville gå miste om en miljard dollar från USA.
Anledningen till att Joe skrävlade över detta var sannolikt att han ville ge en bild av att han ville ha bort Shokin på grund av att han var korrupt och inte av någon annan mer obskyr anledning.
Det kanske började det brännas under fötterna?
Jag har fortfarande inte fått någon trovärdig förklaring till att Shokin skulle vara korrupt.
Du vet säker vilka brott han var misstänk för?
Någon utredning eller direkt anklagelse mot honom tycks inte ha funnits, men det vet du säkert bättre än jag.
Sedan är det upp till var och en om man får ångest av detta och gräva ner huvudet i sanden, eller om man vill ta det mer kallt och fundera på om det faktiskt inte kunde ligga någon sanning bakom Trumps misstankar.
Men att förneka fysiska dokument och att tro allt som skrivs på Bloomberg.com och i Washington Post hjälper inte.
Även dom kan ha fel ”ibland”, har jag märkt.
Kritiskt tänkande och öppet sinne är annars nyckeln till sanningen.
Den riktiga sanningen, inte den som styrs av den egna politisk agendan.
Vi får helt enkelt vänta och se, men om något låter som en anka, går som en anka och ser ut som en anka så är det förmodligen en anka.