2020-02-03, 12:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Som jag har förstått det så ska inte det sjukhuset släppa ut vare sig luft eller vätska. Gissar att de kommer ha en egen form av avfallstank etc för att undvika smittospridning.
Jag förstår. Men varför har de inte en person per rum? Känns kontraproduktivt om det är tänkt att folk sks kunna tillfriskna.
Citera
2020-02-03, 12:08
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men om vi har tio smittade i Sverige som skiter rätt ut i avloppssystemet...? See my point?
Naturligtvis fattar jag att viruset även kan finnas i slaggprodukter från människa.

Viruset överlever inte länge utanför kroppen. Några timmar har jag läst någonstans.
Citera
2020-02-03, 12:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Viruset överlever inte länge utanför kroppen. Några timmar har jag läst någonstans.
Hmm för flera dagar sen var det 24-48.
Citera
2020-02-03, 12:10
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Jag förstår. Men varför har de inte en person per rum? Känns kontraproduktivt om det är tänkt att folk sks kunna tillfriskna.

Får anta att de endast tar hand om de som är konstaterat smittade. Är de smittade så spelar det ingen roll om de är en eller två per rum.
Citera
2020-02-03, 12:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Men nu blir man lite rädd, det där borde ju innebära att de tror att det smittar även via avföring och liknande. Dvs att vanlig avloppshantering inte kan ta kål på viruset?

Man vet sedan länge att Cironavirus smittar via avföring, SARS-utbrottet i Hong Kong 2002 skedde på grund av att en man från byn i Kina där smittan uppkom, lånade toaletten hos sin bror i dennes lägenhetskomplex i HK.
Avloppsrören var på ngt. sätt kopplade till avloppsrören för vatten så de som diskade och tvättade händerna blev smittade med SARS.

Coronavirus överlever "bara" upp till 48 timmar på en plan yta, men i flera dygn i mänsklig avföring.

https://www.google.com/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-02-01/coronavirus-lurking-in-feces-may-reveal-hidden-risk-of-spread
Citera
2020-02-03, 12:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Man vet sedan länge att Cironavirus smittar via avföring, SARS-utbrottet i Hong Kong 2002 skedde på grund av att en man från byn i Kina där smittan uppkom, lånade toaletten hos sin bror i dennes lägenhetskomplex i HK.
Avloppsrören var på ngt. sätt kopplade till avloppsrören för vatten så de som diskade och tvättade händerna blev smittade med SARS.

Coronavirus överlever "bara" upp till 48 timmar på en plan yta, men i flera dygn i mänsklig avföring.

https://www.google.com/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-02-01/coronavirus-lurking-in-feces-may-reveal-hidden-risk-of-spread

Va? Hade man kopplat avloppet till dricksvattnet i det huset?
Citera
2020-02-03, 12:12
Medlem
Avva66s avatar
Har det diskuterats om detta?
Låter för bra för att vara sant.

https://www.svd.se/thailandskt-framsteg-i-behandling-av-viruset
Citera
2020-02-03, 12:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Flera dygn i avföring.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Satt och skakade på huvudet redan igår när idioten uttalade sig i media om att det inte fanns nååååågon risk att svenskarna ska kunna vara eller bli smittade för svenskarna hade minsann varit isolerade. Så duktiga svenskar, klapp på huvudet. Ja men vafan hjälper det när de trängs in i ett flygplan med ett par hundra som de inte vet om de suttit isolerade eller inte.
Man ska väl se det i relation till att massor med folk okontrollerat flugit hit från Kina, då är dessa 11 mer hanterbara även om någon av dem visar sig vara smittad. Om det blir någon svårhanterbar smitta blir det snarare från den förstnämnda gruppen. Problemet som jag ser det är den onödiga tvärsäkerheten. Den lilla antipanikfördel den attityden kortsiktigt ger kommer att slå över i en eskalerande misstro om någon av de 11 t.ex. skulle smitta några andra. Det hade varit bättre att säga något om låg sannolikhet och läget under kontroll istället för att gå all in med överdrivna absoluta garantier.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Dom misstänkta fallen i Frankrike testades negativt för Corona. Vet inte om det varit uppe än.
Citera
2020-02-03, 12:14
Medlem
Citat:
Men nu blir man lite rädd, det där borde ju innebära att de tror att det smittar även via avföring och liknande. Dvs att vanlig avloppshantering inte kan ta kål på viruset?
Jag vet inte... men så säger de iaf
Citera
2020-02-03, 12:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Dom misstänkta fallen i Frankrike testades negativt för Corona. Vet inte om det varit uppe än.

Det är ju fantastiskt! Frankrike är alltså helt rent nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in