2020-02-03, 10:18
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Nån som vill bemöda sig med att slänga ut ett utdrag av dessa? Min mobil får galna kosjukan och typ SARS när jag öppnar såna här länkar...
Varför vet jag inte.

Alternativt kopiera och PM:a mig
Det är skärmdumpar av häktningsprotokollen. Ingenting särskilt framgår utöver brottsrubriceringen (grovt vållande) och orsaken till häktning (risk för att bevis undanröjs eller utredningen försvåras, på båda parterna, samt risk för att de kriminella handlingarna fortsätter, på pappan).
Citera
2020-02-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Ja det skulle vara intressant om nån som jobbar inom området ville komma in och kommentera. Det måste ju vara helt jävligt för dom som vill hjälpa men som är krossade av arbetstrycket och ekonomi. Men jag tycker oavsett att ansvariga ska straffas om det visar sig ha brister. Sånt här borde ju verkligen kunna ändra även de mest inbitna pk-folken att massinvandringen får allvarliga konsekvenser...

Det kommer bli många fler såna här fall framöver... Nån borde väl veta budgetunderskottet för soc i Norrköping och hur underbemannade de är?

Ansvariga kommer aldrig att straffas, det funkar inte så i Sverige. De ansvariga håller varandra om ryggen. Alltid varit så. De går över lik. Man förväntas som offer att acceptera och hålla käften. PK folket är hjärntvättade och verkar sakna både viljan och förmågan att ta sig ur det. De stackars anhöriga till flickan (då menar jag inte flickans föräldrar) kommer aldrig att få höra av staten att man gjort fel!

Detta skulle ju aldrig ha fått hänt, det hade det sannolikt inte heller om det funnits resurser.
Citera
2020-02-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenken
Mitt blod fryser till is. Ni är säkra på att det här är Esmeralda? Kan knappt andas.

Vet du vem flickan var? Ja jag kan intyga att de är hon till 110%.
Citera
2020-02-03, 10:38
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tack!
Hade båda hennes barn varit placerade eller bara flickan? Och hur var det med pappans barn?

Förresten ska jag nog läsa på i tråden för vill inte vara en anledning till att rabbla äldre fakta.

Ja, båda mammans barn har varit placerade. Tydligen ska hennes son född 2016 ha bott på HVB-hem tidigare, och gör det säkert än idag (kan inte bekräfta dock, ingen verkar veta).

Pappans tre andra barn bor med sin mor och vad jag fått veta så är det under ordnade former. Inga konstigheter där alltså.

Edit: sonen är naturligtvis född 2006, inte 2016. Skrev fel
Senast redigerad av tinkyminky 2020-02-03 kl. 11:31.
Citera
2020-02-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är skärmdumpar av häktningsprotokollen. Ingenting särskilt framgår utöver brottsrubriceringen (grovt vållande) och orsaken till häktning (risk för att bevis undanröjs eller utredningen försvåras, på båda parterna, samt risk för att de kriminella handlingarna fortsätter, på pappan).

Är det inte för att han har fler barn som det är ”fortsatt risk” för pappan?
Citera
2020-02-03, 10:48
Medlem
Citat:
Märkligt att R inte försökte få hem båda sina barn. Hoppas det aldrig blir aktuellt med pojken så längre hon stannar i förhållandet med otrevlige mannen P, och hon själv verkar vara helt väck i huvudet dessutom!
Alla förtjänar en andra chans och så där.. en kan förändra sig genom livet..
en andra chans ok men inte på bekostnad av andra.... verkligen inte på bekostnad av små barns välmående !!!!
Om det är paret jag tror det är..? Har aldrig sett paret med ett barn, ser dom påverkade på stan ganska ofta. Kan vara fel par för jag vet inte vad dom heter... om det är samma förstår jag inte hur dom kunde få ha barn hemma.
Citera
2020-02-03, 10:50
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Vållande är ett oaktsamhetsbrott. Generellt brukar man inte säga att risk för vidare kriminalitet föreligger vid oaktsamhetsbrott. Men det är absolut så att denna markering om risk för fortsatt kriminalitet kan vara en indikation på att vållandet varit en följd av en aktiv handling från pappans sida, och att mamman "enbart" brustit genom att inte skydda barnet. Garantställningen (det särskilda ansvar bland annat föräldrar har för sina barn) medför att en förälder kan dömas för en handling genom underlåtenhet. Det är alltså möjligt för en förälder att dömas för misshandel genom underlåtenhet om barnet blivit misshandlat av förälderns partner (eller den andra föräldern). Jag tänker inte gå in på alla detaljer kring det just nu, men det relevanta för det här fallet är att det faktum att båda parter är häktade för rubriceringen grovt vållande inte automatiskt medför att båda agerat på ett sätt som orsakat dödsfallet. Det räcker (förenklat) med att en orsakat dödsfallet och att den andra inte hindrat det, så är båda skyldiga.

Jag tolkar alltså tillägget i pappans häktning som att det är han som varit den aktivt handlande parten.
Citera
2020-02-03, 11:17
Medlem
CharlieRs avatar
En annan användare har skickat mig några handlingar som hen bett mig lägga upp. Det gäller tre tidigare brottsmål där PL är tilltalad:
https://minfil.com/t8A6SaTenb/Patrik_Lingman_Dom_2015-12-03_B3096-14_pdf
https://minfil.com/v3A7S4Tfnd/Patrik_Lingman_Dom_2016-07-04_skadesta_ndsanspra_k_T1131-15_pdf
https://minfil.com/x7A7ScTfnb/Patrik_Lingman_Dom_Tingsra_tt_B_1754-16_2016-07-15_och_Hovra_tt_B7107-16_2016-09-09_pdf
Citera
2020-02-03, 11:18
Medlem
CharlieRs avatar
Jag kan bekräfta att mammans äldre son bor på HVB-hem fortfarande.
Citera
2020-02-03, 11:22
Medlem
Citat:
"Mamma och pappa häktade i Norrköping
På söndagen häktades både mamman och pappan, båda misstänkta för grovt vållande till annans död. Båda två nekar till brott.

Samtidigt har åklagaren begärt yppandeförbud, vilket innebär att de som medverkade under häktningsförhandlingen – till exempel advokater – inte får säga något till utomstående om vad som framkom.

Och åklagaren Anna Lander är själv förtegen.

– Jag kan inte säga så mycket mer i det här läget. När det gäller brott mot griftefriden så finns brottsmisstankarna kvar, men jag väljer inte att ta upp det nu, säger hon till NT." - Expressen

Då är alltså inte griftesfriden avskriven? Tyckte jag läste att någon skrev att den var struken.
Citera
2020-02-03, 11:26
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Då är alltså inte griftesfriden avskriven? Tyckte jag läste att någon så att de var strunt.
Brottsrubriceringen kan ändras allteftersom, det är först när åtal väcks som det är superviktigt vad brottsrubriceringen är (eftersom det påverkar vad man kan döma). Under tiden förundersökning pågår är brottsrubriceringen huvudsakligen viktig eftersom den påverkar vilka förundersökningsåtgärder man får vidta (ex. om man får gå igenom privat korresponsens, om man får göra husrannsakan, etc). Ju mer integritetskränkande åtgärden är, desto högre straffvärde måste vara aktuellt för brottet som MGM är misstänkt för. Så i nuläget är det inte jätteviktigt, men det är intressant att åklagaren väljer att inte ta med samtliga brottsmisstankar - detta innebär att det kan finnas ännu fler sådana, men att åklagaren har ett starkt intresse av att begränsa vad som blir känt om målet (vilket även styrks av yppandeförbudet).
Citera
2020-02-03, 12:11
Medlem
tinkyminkys avatar
Har mailat TR angående häktningsprotokoll men har ännu inte fått svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in