2020-02-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag är mycket nyfiken på resonemanget angående häktningen av PL - på vilket sätt finns det risk att han skulle kunna fortsätta med den kriminella verksamheten vållande till annans död?
Jag tror att det är för att han har ett våldsamt förflutet, och att han kanske har utövat våld mot barnet.
Citera
2020-02-03, 09:16
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Mest troligt är väl då att han fortsätter ett narkotika(miss)bruk.
Fast det är inte relaterat till anledningen till att han häktats. Man kan inte använda vilka argument som helst vid häktning, de måste vara relevanta för målet. Misstänks han inte för narkotikabrott så kan han inte hållas häktas för att han riskerar att begå narkotikabrott.
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag tror att det är för att han har ett våldsamt förflutet, och att han kanske har utövat våld mot barnet.
Ja, det finns ju massvis med förklaringar, det är bara svårt att få ihop vållande utan varken misshandel eller narkotikabrott med denna häktning.
Citera
2020-02-03, 09:25
Medlem
Av den enkla anledning, detta va snart 3 år.MEN för mig var hennes drag för starka och skulle ha krävt år av behandling inom alla ämnen för att hon skulle bli en otärdentlig människa. Jag är ingen dåre utan någon som precis som många andra, har rört sig i sämre kretsar men ändrat på livet hade jag vetat att mamman hade barnet hemma hos sig igen hade jag knackat dörr till social kontoret, tveka inte på de!
Citera
2020-02-03, 09:33
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
*
Var det du som satt på domen?
Citera
2020-02-03, 09:34
Medlem
Citat:
Det finns ingen information att tillgå kring det här, vi vet helt enkelt inte. Men ja, om barnet haft en förskoleplats så kan så klart vanvård kommit fram där. Att mamman har inkomst av tjänst i senaste deklarationen betyder inte att hon är anställd nu, det är ju möjligt att hon haft a-kassa. Man får a-kassa rätt länge om man har barn man är försörjningsskyldig för, automatiskt förnyat med 180 dagar när ordinarie ersättningsperioden går ut. Det är också möjligt att hon varit sjukskriven, även sjukpenning syns som tjänsteinkomst i inkomstupplysningar.

Rätten att få ersättning från A-kassa - är den numera automatisk för föräldrar? Den nyheten har gått mig förbi. När infördes det? (Har fått för mig att kraven blivit högre och högre: man får inte ha varit sjukskriven särskilt länge innan man faller ur systemet helt tex)
Citera
2020-02-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Möjligtvis var mamman hemma dagtid med flickan (ifall det stämmer att hon var verksam inom hotell-/restaurangbranschen där mycket av arbetet är förlagt till tider då vanliga förskolor har stängt).

Flickan var då på "nattis"/dygnet-runt-öppen förskola eller ?
Citera
2020-02-03, 09:38
Medlem
Någon som vet vad flickan heter??
Citera
2020-02-03, 09:40
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Rätten att få ersättning från A-kassa - är den numera automatisk för föräldrar? Den nyheten har gått mig förbi. När infördes det? (Har fått för mig att kraven blivit högre och högre: man får inte ha varit sjukskriven särskilt länge innan man faller ur systemet helt tex)
Förlåt, 150 dagar ska det vara, blandade ihop med föräldrapenningsregler. Det är inte en ny regel och det har varit automatiskt (och går inte välja bort, man får alltså inte begära en ny a-kasseperiod istället) i åtminstone 10 års tid. Före det vet jag inte, a-kassa är inte min nisch.
Citera
2020-02-03, 09:41
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadVetJag
Var det du som satt på domen?
Ja, har inte möjlighet att ladda upp just nu men återkommer.
Citera
2020-02-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenken
Se inlägg från CharlieR 2020-02-01 kl. 03.05 (just nu #535)
Citera
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Både flickans namn och personnummer finns tidigare tråden, om ingen klok moderator raderat det.
Citera
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:

Esm*ralda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto