2020-02-03, 08:47
Medlem
ny uppdatering
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-03, 08:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det finns bara ett vaccin mot ett virus inom coronagruppen och det är utvecklat för kor.
Har du länk på det? Vet att jag läst att det forskas i om människa kan smitta djur.
Citera
2020-02-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför är det konstigt? Hong Kong har lärt sig jättemycket efter sitt misslyckande med SARS. Som då spreds sig på sjukhus. Sverige lärde sig också mycket. Det är därför man ber människor ringa först så de misstänkta fallen kan hämtas eller tas in bakvägen. I början av denna epidemi så insjuknade läkare och annan personal. Det verkar inte hända längre.

Taiwan är en ö med relativt få turister.

Både Hong Kong och Tawian har bra sjukvård och relativt välinformerad befolkning.

Jag tänker bara att det är relativt små ställen med stor befolkning och täta förbindelser med Kina. Mycket flyg till Taiwan går via Kina. Om viruset nu hade varit så smittsamt känns det som att dessa ställen skulle drabbas hårt.
Citera
2020-02-03, 08:49
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
I början var det en fördubblingstid på 2 dagar av bekräftade fall, senaste dagarna 3. Låter vara osagt om det beror på att folk inte kan tas in pga platsbrist eller att vi går åt rätt håll än så länge.

I Hubei beror det på att det saknas testkit enligt dom själva, de uppskattar exempelvis att mellan 18-38% av de i karantän har viruset. Hubei har bara testat och rapporterat in de svåraste fallen, i praktiken bara de som legat inne för lunginflammation, det ska väl dimpa ner 800t testkit i dagarna. Reddit AMAn säger att Kinesernas siffror är runt 7-10 dagar gamla.

Frågan är väl hur de kommer göra i framtiden om de har möjlighet att testa många fler, folk behandlar ju NHC-siffran som totala antalet smittade, finns väl risk för panik om den tar ett rejält skutt även om situationen inte förvärrats utan bara närmat sig verkligheten.

Källa: Presskonferenserna från Hubei.
Citera
Medlem
Nu skickar kineserna upp drönare för att ta tempen på folk i höghus.

https://twitter.com/GlobalTimesBiz/status/1224209839217233920
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur länge lever viruset utan fukt?

Har det större chans att överleva om luftfuktigheten är hög?

Jag skulle inte tror att de klara mer än en halv minut utan fukt men nu gissar jag och jag gillar egentligen inte att gissa, Det här beror på att kapseln inte kan fungera i en torr miljö.

Och ja, luftfuktigheten har betydelse eftersom det, i hög luftfuktighet, tar längre tid att torka ut viruset.

(Höljesförsedda virus är beroende av sin kapsel och är faktiskt mer känsliga än virus utan kapsel. Ett exempel på det är att calicivirus (utan kapsel) överlever i magsaften trots att den har ett mycket lågt pH.

Corona skulle inte överleva i magsaften eftersom dess kapsel skulle förstöras och hela viruset blir förstört.)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-03 kl. 08:53.
Citera
2020-02-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weppi
Jag tänker bara att det är relativt små ställen med stor befolkning och täta förbindelser med Kina. Mycket flyg till Taiwan går via Kina. Om viruset nu hade varit så smittsamt känns det som att dessa ställen skulle drabbas hårt.

Det stämmer men Kina har förbjudit gruppresor. Flertalet kineser har nog nu lärt sig hur de ska bete sig för minska smitning.
Citera
2020-02-03, 08:54
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det finns bara ett vaccin mot ett virus inom coronagruppen och det är utvecklat för kor.

Ankeborg finns inte på riktigt, men du får nog backa upp dina ord med en källa.
Citera
2020-02-03, 08:54
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ny uppdatering
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

5 + i Thailand.
Intressant att följa detta land, med tanke på alla sverigeturister.
Citera
2020-02-03, 08:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Om man tittar på spridningskartan och jämför vart kineser reser så saknar vi fall i Afrika. Rimligtvis borde där finnas Coronafall också. Håller viruset på att sprida sig där i det tysta? Eller gör värmen att det inte sprids?

https://en.wikipedia.org/wiki/Africa%E2%80%93China_relations

"There are an estimated one million Chinese citizens residing in Africa.[4] Additionally, it has been estimated that 200,000 Africans are working in China."
Citera
2020-02-03, 08:56
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har du länk?

Hur fan kan man vara så oförsiktig? Släppa in en smittad hos folk i karantän det här hade fan inte ens Hollywood kommit på!!
Hur fan kan tolken med gott samvete tänka "jag känner mig lite krasslig så jag tar fem sex Alvedon och jobbar med potentiellt riktigt sjuka patienter"?

Om det här faktiskt är sant så lär det bli lynchstämning på tolken.
Det skorrar dock lite falskt eftersom tolken just skulle in till en potentiell smittoriskhärd. Risken borde vara större att viruset satt kvar i patienters kläder eller liknande, kanske legitimation?
Dom satt inte i karantän. Turister fr Kina.
Ingen visste att ngn var smittad.
Citera
2020-02-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weppi
Tror inte det riktigt stämmer då Carrie Lam öppnade sina armar för kineserna och erbjöd dom sjukvård.

Fast 10 fall på Taiwan är ganska långt just nu.

Hong Kong stängde vissa övergångar i torsdags. Sjukvårdspersonalen hotar med strejk om man inte totalt stänger gränsen. Så svenskarna i området får nog veckans foliehattpris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in