2020-02-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Haha, du menar att du kan mer än experterna på SVT ? Dina inlägg kan man lugnt passera olästa i framtiden, du är ett riktigt troll.

Det finns inga experter om ett okänt virus.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nu börjar det ramla in lite rapporter med många timmars fördröjning. Undrar vad fördröjningen beror på? Börsen?

Nej. Det är BNO som är sega. Deras antal 14474 stämmer inte inte med Kinas egna siffror på 14512.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Faktiskt! Politiker och myndighetschefer är rena idioter och det blir allt vanligare att vi får betala ett högt pris för det.

Skulle inte förvåna mig om politikerna vill ha viruset hit, då kan man skylla den bristande sjukvården på viruset när den egentligen började kollapsa innan. Plus att man kan ta kål på några i den stora gruppen äldre som de säger är anledningen varför välfärden brister.

Känns inte som de tar det på allvar nämligen.

SÄTT SAMTLIGA SOM FLYGS HIT I KARANTÄN TILLS MAN VET 100%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Men det var väl bekräftat att vissa individer kunde smittas, få mycket milda symptom, bli symptomfria och fortsätta smitta? Dock skulle dessa individer vara mindre smittsamma. I gengäld ställer de till med mer, då de betraktas som symptomfria.

Har jag drömt detta, eller fanns det inte med i tråden tidigare med länkar och allt?
Jag vet inte. Däremot skulle det nog vara mycket otippat att man smittar efter att ha gått igenom en infektion.

Det enda jag polemiserar mot är uppfattningen att man smittar från dag ett, av smittan.
Citera
2020-02-02, 22:30
Medlem
tuffkatts avatar
Var det inte så att indexpatienten på det här företaget i Wuhan smittade nummer två och tre flera dagar innan hon uppvisade sjukdomssymptom, vilket i så fall tyder på att det är smittsamt under inkubationstiden?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Det ryktas i alternativ media att det här eventuellt kan vara ett kinesiskt biologiskt vapen som läckt. I länken här sägs vara en rapport från forskare i Indien: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1.full.pdf

Återstår att se om några veckor/månader om det här har någon substans.

Det där har diskuterats 98549 gånger i tråden.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om två procent av de som Japan flyger hem från Wuhan är smittade så är det inte orimligt att anta att 2 procent av invånarna i Wuhan är smittade.

Ja det är ett rimligt antagande.
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Varför agerar Sverige så naivt i den här frågan. Jag har följt utvecklingen i flera länder de senaste dagarna. USA och Storbritanien sätter personer de evakuerat i karantän på militärbaser. Flertalet länder har stoppat all flygtrafik med Kina. Sverige å andra sidan verkar göra så lite som möjligt och tonar ner farorna med viruset. Exempelvis hur folkhälsomyndigheten bestämt hävdar att viruset inte smittar under inkubationstiden. Det finns inget belägg för att så är fallet. Flera andra länder bland annat CDC i USA hävdar att det är möjligt att det smittar under inkubationstiden.

Vad hände med försiktighetsprincipen? Om man inte vet säkert utgår man från det värsta alternativet och agerar därefter. Jag blir uppriktigt arg över svenska myndigheters tafatthet i den här frågan. Skandalöst rent utsagt!

ATT vara naiv är vår kultur.

Tyvärr.
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
antalet döda är inte korrekt, därför att kina mörkar antalet döda för att undvika ett panik i samhället, samt för att i kina så är test kiten slut, vilket betyder att man inte kan testa patienterna och se ifall de är drabbade av viruset eller ej, en del kineser som drar till sjukhuset med symtom, blir hemskickade och efter ett tag så avlider dem, och dödsorsaken blir tex komplikation med andningen eller lungsjukdom och ej pga viruset, eller tex om någon har hjärtrelaterade problem och får viruset i sig och dör, då blir dödsorsaken hjärtinfarkt eller dylikt, och inte viruset i sig som troligtvis trigga igång eller var orsaken till själva döden.

jag kan inte förstå varför kina bygger en sjukhus med sådan brådska, jag menar wuhan är ju en stad med 11 miljoner människor, de måste ju ha haft en vård budget som med enkelhet skulle ha kunnat tom behandla 100 000 patienter.

dessutom varför är krematorium öppna 24/7 i kina, de bränner de döda!
Dessutom rapporterar inte Kina antalet döda korrekt. Om någon med coronavirus dör av lunginflammation tillföljd av att ha insjuknat i coronavirus anges lunginflammation som dödsorsak. Mer lämpligt vore att ange 2019-nCoV som dödsorsak. Därför är statistiken missvisande.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kulmen kommer om ett halvår enligt experterna. Var beredd på mer döda!

Menar du extra döda, mer döda än normalt eller superdöda? Hur blir man mer än död?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Haha, du menar att du kan mer än experterna på SVT ? Dina inlägg kan man lugnt passera olästa i framtiden, du är ett riktigt troll.

Du får tro vad du vill om vad jag vet.
Citera
2020-02-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Professor Björn Olsén säger att dödligheten f.n är 2%. Han kan då inte ha beräknat den som
(döda) /(döda + tillfrisknade), som en del här säger är den enda korrekta sättet att beräkna dödligheten för pågående epidemier. Har han fel?
Siffran 2 % är egentligen så osäker att det är bäst att inte nämna den.

När det gäller SARS så beräknades dödligheten på samma sätt till ca 3,5 % tidigt i epidemin. Detta justerades sedan upp till ca 10 %.

Svininfluensan 2009 beräknades först till 7 % men då hade man underskattat antalet insjuknade väldigt mycket. Jag minns inte vad den landade på, 0.3 %, eller något sådant?

Jag gissar att wuhansnuvan ligger mellan 0.12 % och 12 %. Den som lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in