2020-02-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Sa här sa han (Björn Olsen, professor infektionssjukdomar) vid 16:40 i programmet:

Kod:
Alltså blir man svårt sjuk finns det bara det vi kallar symptomatisk behandling, dvs understödjande behandling. Underlätta andning, syrgas, i värsta fall respirator och hjärt-lung-maskin och såna saker. Det är liksom vad man har att tillgå i de absolut svåraste fallen. 

Då nämnde han inte ens antivirala trots att de används med ok resultat i Asien.
Citera
2020-02-02, 22:20
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja de brukar rapportera då.

Närmare runt klockan sex-sju
Citera
2020-02-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fortsatt finns inga bevis för att det smitta under inkubationstiden, som många fortfarande hänvisar till här på fb. Även detta coronavirus liknar SARS som det inte finns några rapporter om att det smittar under inkubationstiden. Däremot kan många virus smitta i samband med insjuknandet. Det verkar som det råder "spörsmål" kring dygnet innan man utvecklar full symptom, alltså insjuknandefasen. Jag avser fasen när du är smittad tills dess du börjar utveckla symptom, och det inkluderar insjuknandet (där symptom börjar manifestera sig). Folkhälsomyndigheten är tydlig med att många virus kan smitta under insjuknandefsen, innan du utvecklat fulla symptom. Men denna fas är inte inkubationstiden.
Jag håller med helt.

Man kan kanske påminna om hur en virusinfektions mekanidmer där virupartiklarnas koncentration, intrcellulärt, måste nå en viss nivå innan vius sprids från den smittade. Det är en process som tar några dagar.
Citera
2020-02-02, 22:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Känns nästan som att de vill att viruset ska spridas i Sverige....

Faktiskt! Politiker och myndighetschefer är rena idioter och det blir allt vanligare att vi får betala ett högt pris för det.
Citera
2020-02-02, 22:21
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Närmare runt klockan sex-sju

Nej. Se klockslag för föregående rapporter.
Citera
2020-02-02, 22:22
Medlem
Citat:
Jag säger inte med säkerhet att det smittar under inkubationstiden. Folkhälsomyndigheten kan ännu inte veta om det smittar under inkubationstiden. Därför måste man iakta försiktighetsprincipen och agera utifrån att det kan smitta. Att som folkhälsomyndigheten helt avfärda att det skulle kunna smitta under inkubationsperioden utan att veta säkert är direkt ansvarslöst.

De hävdade också att det "smittar inte särskilt effektivt mellan människor". Sen fick idioterna revidera till att "det överförs mellan människor".
Citera
2020-02-02, 22:23
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Notera detta i Sverige:

Näringslivet har i flera fall infört karantänsregler för anställda som återvänder från Kina. Huawei och Volvo var först ut. Båda kinesiskt ägda. Ericsson har följt.

Men den förbannade svenska pisstaten har inte gjort ett jävla na.
Tänk på detta nästa gång staten försöker luras att den är din vän och näringslivet är utsugare.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så drygt 5% av dessa kan vara smittade, intressant, nu är det ju inte bekräftade fall, men visst känns dom officiella siffrorna om smittade väl i underkant.

Fast alla experter menar väl att utbrottet är enormt mycket mer omfattande än de bekräftade fallen? Det är väl mest de svårt sjuka som kommer i kontakt med vården som testas. Det kan mycket väl vara som så att flera procent av befolkningen i Wuhan är smittade.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är i samband med insjuknande som avses som kan vara ett dygn tills feber och hosta uppstår. I samband med insjuknande har man ospecifika symptom, en sjukdomskänsla. Det är fortfarande symptom.
https://www.svtplay.se/video/25208658/agenda/agenda-2-feb-21-15
Tid 4:13 - 4:27
"Man kan ha en viss smittsamhet absolut sista dagen av inkubationstiden innan man får symptom."
Citera
2020-02-02, 22:24
Medlem
Citat:
Jag säger inte med säkerhet att det smittar under inkubationstiden. Folkhälsomyndigheten kan ännu inte veta om det smittar under inkubationstiden. Därför måste man iakta försiktighetsprincipen och agera utifrån att det kan smitta. Att som folkhälsomyndigheten helt avfärda att det skulle kunna smitta under inkubationsperioden utan att veta säkert är direkt ansvarslöst.

Det kan du få tycka, men anser inte jag. De skriver nämligen följande: "Vi anser att det är omöjligt att det nya coronaviruset skulle smitta under hela inkubationstiden."
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vi fick ett utskick från sonens skola i fredags om att de elever som varit i de drabbade områderna i Kina får gå i skolan som vanligt helt utan karantän.
Varför? Jo för det blir tydligen psykiskt lidande för de familjer som behöver vars hemma... jo tjena!
Vilket lidande för min son och många andra med honom kommer det inte bli om de är smittbärare!
Sverige sköter detta riktigt dåligt!

Vilken clusterfuck! Skicka in en smitthärd på en skola borde vara kriminellt. Tycker ni ska hålla era barn hemma. Oansvarigt att utsätta sina barn för den risken.
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag håller med helt.

Man kan kanske påminna om hur en virusinfektions mekanidmer där virupartiklarnas koncentration, intrcellulärt, måste nå en viss nivå innan vius sprids från den smittade. Det är en process som tar några dagar.

Men det var väl bekräftat att vissa individer kunde smittas, få mycket milda symptom, bli symptomfria och fortsätta smitta? Dock skulle dessa individer vara mindre smittsamma. I gengäld ställer de till med mer, då de betraktas som symptomfria.

Har jag drömt detta, eller fanns det inte med i tråden tidigare med länkar och allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in