2020-02-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notime2besad
20-tal personer på planet från Wuhan uppvisar ”misstänkta symptom”
250 fransmän och ytterligare ett 100-tal andra EU-medborgare evakuerades från kinesiska Wuhan. Planet landade i Frankrike under söndagseftermiddagen.

Nu uppger Frankrikes hälsominister Agnés Buzyn att 20 av passagerna har uppvisat misstänkta symptom på att vara drabbade av coronoviruset.

De 20 passagerarna som det handlar om har inte fått lämna den franska flygplatsen i avvaktan på provresultatet, uppger France Info.
Så drygt 5% av dessa kan vara smittade, intressant, nu är det ju inte bekräftade fall, men visst känns dom officiella siffrorna om smittade väl i underkant.
Citera
2020-02-02, 22:09
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Jag fick ångestpåslag nu efter Agenda, och när planet nu landat. Diskrepansen mellan experterna och hälsomyndigheten var stor. Min inläsning var att agendapanelen mer eller mindre konstaterade att detta kommer bli en pandemi. Samtidigt landar 11 potentiella fall i Stockholm som får ta sig hem med ”vanlig transport”.
Jag är också ordentligt orolig. Vi kan nog bara vänta och se hur det här utvecklar sig. Finns inte så mycket vi kan göra, tyvärr. Bäst är att förbereda sig på det värsta så gott det går.
Citera
2020-02-02, 22:10
Medlem
De 20 som är smittade i Frankrike nu var på samma plan som de 11 svenskarna. Kan ha smittat svenskarna så de får symptom om 3 dgr
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Ingen är säker på om coronaviruset smittar under inkubationstiden eller inte. Det är just därför det är så ansvarslöst av folkhälsomyndigheten att bestämt hävda att det inte smittar under inkubationstiden. Jämför med hur CDC skriver:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html

Fortsatt finns inga bevis för att det smitta under inkubationstiden, som många fortfarande hänvisar till här på fb. Även detta coronavirus liknar SARS som det inte finns några rapporter om att det smittar under inkubationstiden. Däremot kan många virus smitta i samband med insjuknandet. Det verkar som det råder "spörsmål" kring dygnet innan man utvecklar full symptom, alltså insjuknandefasen. Jag avser fasen när du är smittad tills dess du börjar utveckla symptom, och det inkluderar insjuknandet (där symptom börjar manifestera sig). Folkhälsomyndigheten är tydlig med att många virus kan smitta under insjuknandefsen, innan du utvecklat fulla symptom. Men denna fas är inte inkubationstiden.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Länk till detta i brevet:
Att sätta friska personer i karantän innebär en mycket stor inskränkning i de grundläggande individuella mänskliga fri- och rättigheter som vi har i Sverige

Vadå länk?
Citera
2020-02-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fortsatt finns inga bevis för att det smitta under inkubationstiden, som många fortfarande hänvisar till här på fb.

FB? Kinesiska myndigheten hävdar det och vi har bevis från Tyskland så det stänker om det.
Citera
2020-02-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Tror inte du ska läsa CNN som är mer av en Fake news kanal än våra egna medier..
Det är från Cnn som tv4 mm tar sina nyheter
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Lite modigt av Agenda med inslaget från Wuhan. Extremt ödesmättagt, jag tror att det väckte upp ett antal svenskar till att förstå att detta är ett globalt hot mot vårt samhällssystem.

Komplett med öde gator i 11-miljonersstaden, och sen på slutet de kusliga vrålen om "Wuhan Kämpa!" från de instängda i sina trånga lägenheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Jag fick ångestpåslag nu efter Agenda, och när planet nu landat. Diskrepansen mellan experterna och hälsomyndigheten var stor. Min inläsning var att agendapanelen mer eller mindre konstaterade att detta kommer bli en pandemi. Samtidigt landar 11 potentiella fall i Stockholm som får ta sig hem med ”vanlig transport”.

Ja det gav en bättre bild över läget. Ingen hysteri eller panik utan lugnt konstaterande att detta kommer spridas.
Om några månader vet man mer. Jag tycker iofs detta skapar större lugn men ändå med lite naturlig oro istället för att höra näsvisa uttalanden som tex från Corona Malin som gör att man bara tycker de lägger locket på.
Men jag tror att spridningen av smittan i Sverige inte nödvändigtvis kommer vara från dessa 11 fall. Det är möjligt men det kommer från flera andra håll. Här har vi inte så stor koll.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Dödlighet i Hubei (i skrivande stund, uträknat som dödsfall genom totalt antal): 3,24%
Dödlighet i resten av världen (samma uträkning och villkor): 2 promille.

"Ja men", säger någon nu för 111:e gången, "det beror på att viruset inte har härjat lika länge utanför Hubei".

Konvalescens i Hubei: 2,94%
Konvalescens i övriga världen: 3,16%

Ser ni? Man blir frisk fortare i resten av världen, statistiskt sett, än i Hubei.

"Ja, men det beror på att Hubei är överbelastat", säger någon då.

Men dödligheten i Hubei har sjunkit, inte ökat, med tiden.

Om man skall beräkna dödligheten så jämförs antalet friskförklarade med antalet döda. Att jämföra antalet insjuknade med antalet döda säger inte något om dödligheten då vi inte har en aning om de nu insjuknade kommer att tillfriskna eller dö. Förövrigt har det gått för kort tid att ha detta underlaget för det nya coronaviruset, t ex så var det igår ungfär lika många döda som friskförklarade men man kan inte dra några slutsatser av detta ännu då det är gör tidigt då säkerligen fler kommer att friskförklaras när man är säker på att de blivit av med smittan.
Citera
2020-02-02, 22:13
Medlem
Grollarens avatar
Var i hela friden är rapporterna??
Vad är det som händer??
Citera
2020-02-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vi fick ett utskick från sonens skola i fredags om att de elever som varit i de drabbade områderna i Kina får gå i skolan som vanligt helt utan karantän.*
Varför? Jo för det blir tydligen psykiskt lidande för de familjer som behöver vars hemma... jo tjena!
Vilket lidande för min son och många andra med honom kommer det inte bli om de är smittbärare!
Antar att alla skolor och dagis står där med öppna armar i morgon.
Sverige sköter detta riktigt dåligt!

Det är dock inget som skolan har något att göra med. Märkligt utskick om det stämmer och har i.a.f. inte med verkligheten att göra. Alla som kommer från de drabbade områdena i Kina hamnar i hemkarantän. Vilket man kanske kan kritisera, men någon skola blir det i.a.f inte för dessa. Dessutom vet jag inte om det ens är några barn bland de som har varit i de drabbade områdena som evakueras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in