2020-02-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och var tycker han att de skulle mellanlandat då, någon öde ö med flygplats?
En försiktighetsåtgärd man kan ta till är att inte titta på TV4.

Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Varför har kineserna så svårt att inte äta fladdermöss? Är det något som lockar med den lurviga pälsen, eller dess frambett?

Om kineserna varit vegetarianer hade vi inte behövt diskutera detta ? Eller tänker jag galet ?
Citera
2020-02-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja delvis är det därför, men det är också så att detta virus innehöll främmande arvsmassa. Detta är väldigt instabilt och när viruset kopierar sig faller detta bort ganska snabbt. Corona virus är ju förkylningsvirus och är kända för att hela tiden mutera då det är enkelsträngat.
Det är därför det inte går att göra vaccin emot det. Vi har under den senaste tiden hört om en massa företag som snart kommer med ett vaccin. Men det är rent båg eftersom alla vet att det inte går och att det inte heller behövs.

Isådana fall verkar det finnas lite oro och jag gissar på att dess potens kommer minska och att så sker kanske man kan luska ut genom att dödlighetstakten och spridningstakten minskat från dubblering varannan dag till bara 20%ig ökning om dan senaste tiden, även om
de såklart kan bero på bättre hantering av spridningen,men du nämnde tidigare i tråden att symptomen var mycket värre i början av virusers uppkomst bland människan, vilket talar för att viruset muterar bort sin potens på kort tid.

Sverige verkar inte rädda, och kina tror det bara blir lokala spridningar på sin höjd. Kanske vet de redan om att sjukdomen håller på muteras bort.
Senast redigerad av stroganof 2020-02-02 kl. 19:31.
Citera
2020-02-02, 19:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
När det gäller asymptotiska fall är det fallen där den "sjuka" inte utvecklar symptom alls men bär viruset och smittar. Fanns gott om såna gällde sars, troligen finns det såna med corona med.

"Silent carriers"..

https://youtu.be/SbH5LEVU7F4

Men enligt Corona-Malin är det fake news
Citera
2020-02-02, 19:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och var tycker han att de skulle mellanlandat då, någon öde ö med flygplats?
En försiktighetsåtgärd man kan ta till är att inte titta på TV4.

Kanske otydligt.

Han menar att vi har ett svenskt sätt att hantera virusutbrottet, och det är försiktighetsprincipen. SLUT

Han var kritisk till att vi tillåter direktflyg från Kina.

Detta handlar inte om evakueringsflygningen.
Citera
2020-02-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Silent carriers"..

https://youtu.be/SbH5LEVU7F4

Men enligt Corona-Malin är det fake news

CoronaMalin trollar bara.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/11/7/04-1165_article

"Abstract

We conducted a study among healthcare workers (HCWs) exposed to patients with severe acute respiratory syndrome (SARS) before infection control measures were instituted. Of all exposed HCWs, 7.5% had asymptomatic SARS-positive cases. Asymptomatic SARS was associated with lower SARS antibody titers and higher use of masks when compared to pneumonic SARS"
Citera
2020-02-02, 19:32
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Om kineserna varit vegetarianer hade vi inte behövt diskutera detta ? Eller tänker jag galet ?
Tricket är att inte äta djur som inte är vegetarianer. Svårare är det inte, men det har kineserna inte fattat.
Senast redigerad av Pfaltz 2020-02-02 kl. 19:38.
Citera
2020-02-02, 19:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

HIV kommer från Apor så inte första gången vi fått en pandemi från djurriket. HIV kan vi inte skylla Kineserna för...
Citera
2020-02-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Fast registrerad tillfriskning var väl efter hur många dagar symptomfri? 8? 10? Plus den tid de varit sjuka. Så de som rapporteras tillfrisknade nu blev antagligen sjuka innan testkiten tog slut dvs för minst ett par veckor sedan, och medan Hubei fortfarande testade och rapporterade andra fall än de som fått just lunginflammation.

All eftersläpning gör att det inte går att dra säkra slutsatser ur Hubeis siffror åt något håll.

Jag gissar att alla siffror kommer fluktuera kraftigt när man fått mer tillskott på test kit och personal.
Det tar ju tid att dö också.

Hubei har högre redovisad dödlighet än övriga provinser i Kina, ja i resten av världen. Detta menar en del beror på att Hubei är så överbelastat att sjukvården går på knäna och endast de mest allvarliga fallen syns i statistiken. Men faktum är att med tiden har den rapporterade dödligheten i Hubei sjunkit, snarare än stigit.

Det finns många indicier som tyder på att det initiala utbrottet, och som orsakade de kinesiska myndigheternas beslutsamma karantän, utgjordes av en litet annorlunda virusstam som sedan har drunknat i statistiken av en mer benign men också mer smittsam variant.

Jag tror att den rapporterade dödligheten kommer att fortsätta sjunka i Hubei, även om Hubei alltid kommer att utgöra en anomali bland de övriga provinserna.
Citera
2020-02-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
När det gäller asymptotiska fall är det fallen där den "sjuka" inte utvecklar symptom alls men bär viruset och smittar. Fanns gott om såna gällde sars, troligen finns det såna med corona med.
Dessutom har många av dem med symptom haft väldigt diffusa sådana som omgivningen sannolikt inte lägger märke till. Den sjuke kanske inte ens uppfattar sig själv som sjuk. Såhär på vintern är ju många småförkylda till och från och en lätt släng av coronaviruset skiljer sig måhända inte så mycket från en vanlig förkylning. Det här gör potentialen för smittspridning enorm.
Citera
2020-02-02, 19:36
Medlem
Stenballes avatar
Jag är inte det minsta konspiratoriskt lagd, och detta ska naturligtvis ses som en lite "lustig" tillfällighet i allt elände som rör detta virus.

När jag tittade på smittspridningskartan över Kina så såg jag ett mönster.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Om antalet smittade i provinsen Shaanxi/xian så ser man en symbol som gamla Fantomenläsare säkert känner igen.

Just det, Singhpiraternas flagga med Hubei i mitten.
http://www.phantomwiki.org/File:Singhflag.jpg

Hmmm...
Citera
2020-02-02, 19:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Oklart. Men vi hade kanske diskuterat ett annat fall, med liknande premisser. Inte som om att fladdermöss kommer sluta sprida virus.
Citera
2020-02-02, 19:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Tricket är att inte äta djur som inte är vegetarianer. Svårare är det inte, men det har kineserna inte fattat.

Vildsvin äter gärna kadaver och vi äter vildsvin...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in